Prepísať sa k citua prečítať sa k zmyslu

Peter Darovec dal zdvojený názov nielen knihe, ale aj jednotlivým kapitolám, a tak stručne a výstižne charakterizuje podstatu vždy tej Vilikovského prózy, o analýzu ktorej ide.

Peter Darovec dal zdvojený názov nielen knihe, ale aj jednotlivým kapitolám, a tak stručne a výstižne charakterizuje podstatu vždy tej Vilikovského prózy, o analýzu ktorej ide.

Kniha o Pavlovi Vilikovskom nie je klasickou monografiou, životopis je autorizovaný, keďže ide o spisovateľa súčasníka, ktorého literárne dielo je otvorené. Peter Darovec už v úvode predznačuje všetky limity a obmedzenia, ktoré ho viedli k tomu, že z Vilikovského tvorby predstavuje iba knižné publikácie a z nich si vyberá také problémové okruhy, ktoré považuje v prozaikovej tvorbe za základné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podstatný je iba autentický cit

Je to predovšetkým napätie medzi telesným a duševným, neautentickým a autentickým („vo Vilikovského prózach už štyridsať rokov platí, že podstatný je iba autentický cit. Len v ňom sa dá nájsť zmysel“). Toto hľadá, nachádza a dokazuje na všetkých knižných textoch, svoje tvrdenia podporuje aj teóriami našich i inonárodných literárnych vedcov, s ktorými miestami polemizuje.

Pritom si uvedomuje, že je len jedným z interpretátorov Vilikovského próz, o čom sa zmieňuje v úvodnej kapitole, kde analyzuje prózu Metodologická poviedka. Tá mu poslúžila ako základ na interpretáciu ostatných Vilikovského próz, lebo obsahuje také a podobné znaky ako celá jeho tvorba.

Hovorí o previazanosti jednotlivých diel napríklad typmi rozprávačov („vety neslúžia rozprávaniu súvislého príbehu, ale sú vyjadrením myšlienok a pocitov v stave zrodu, vo vedomí postavy“), využívaním vlastných textov, spoločnými motívmi, prvkami intertextuality, presahmi látkovej skutočnosti do literárneho textu, hľadaním autentickosti, autobiografických čŕt (ide o texty „látkovo dotované autentickou životnou skúsenosťou autora“).

SkryťVypnúť reklamu

Dve ikony tvorby

Darovec si kladie problémové otázky, uvádza možnosti, do ktorých umiestňuje Vilikovského poetiku, aby viedol dialóg sám so sebou a dospel takmer vždy k jednoznačnému výsledku.

Málokedy relativizuje (azda len pri knihe Silberputzen), uplatňuje skôr vyhranené úsudky a oproti doterajším hodnoteniam Vilikovského próz nachádza v nich ďalšie pozoruhodnosti. Ide napríklad o makrokompozíciu pri knihách poviedok a v tej súvislosti pripomína autorovu predstavu o modernej poviedke z roku 1966, na ktorej „by nemusel nič meniť počas ďalších štyridsiatich rokov svojho prozaického pôsobenia“.

Prvý román (Posledný kôň Pompejí) napísal až v roku 2001; Darovec konštatuje, že krátke útvary viac vyhovujú Vilikovského autorskému typu. Na margo Prvej vety spánku sa vyjadril, že Vilikovský už „neskôr nenapísal žiadnu modelovú prózu“, o knihách Večne je zelený..., Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch hovorí, že sa stali ikonami jeho tvorby.

SkryťVypnúť reklamu

Kniha pre všetkých

Vilikovský príbeh nerozpráva, ale analyzuje životné situácie, rozprávač je uňho „často mimo príbehu a stáva sa jeho komentátorom“. V novele Slovenský Casanova („kniha smiechu“) zasa funguje všetko naopak – telo vyhráva nad dušou. („Hľadanie identity sa u Vilikovského už po celé desaťročia realizuje vystupovaním z tela, telesnosti. To, čo po vystúpení zo seba ostáva, je citovosť. Tá ostáva na dne takmer všetkých jeho próz.“).

Darovec sa v texte knihy nezaprel ako vysokoškolský pedagóg, jeho postupy pri interpretácii Vilikovského próz majú výkladový charakter s esejistickými prvkami, často s metaforickým princípom.

Jeho kniha je vynikajúcou lektúrou pre vysokoškolských študentov, učiteľov literatúry, no aj pre bežných čitateľov, ktorí majú možnosť dozvedieť sa zaujímavosti o vzniku diel tohto významného slovenského spisovateľa a konfrontovať svoje dojmy z čítania s odborným pohľadom. Azda podrobnejší a hodnotnejší rozbor jednotlivých próz ani nemôže existovať.

SkryťVypnúť reklamu

Recenzia

Peter Darovec: Pavel Vilikovský alebo Prepísať sa k citu, prečítať sa k zmyslu

Kalligram, Bratislava

Autor: Gabriela Rakúsová Autorka je literárna kritička

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu