Prehnané reklamy boli vždy nedôveryhodné

Niektorí si hádam ešte spomenú: reklama na balené vajcia, mäsové konzervy, melóny, či krátke nohavice. Áno, aj za socializmu bola v televízii reklama, no tak naozaj do našich príbytkov vstúpila až po roku 1989. Azda preto majú mnohí pocit, že reklama je v

ýdobytkom modernej doby a že ako taká vznikla iba nedávno.

Niektorí si hádam ešte spomenú: reklama na balené vajcia, mäsové konzervy, melóny, či krátke nohavice. Áno, aj za socializmu bola v televízii reklama, no tak naozaj do našich príbytkov vstúpila až po roku 1989. Azda preto majú mnohí pocit, že reklama je výdobytkom modernej doby a že ako taká vznikla iba nedávno.

Večné pravidlá reklamy

Omyl! Reklama je stará ako obchodovanie samotné. Reklamné nápisy sa dochovali z čias starovekého Egypta a Asýrie, v Pompejach sa pri archeologických vykopávkach našli výkladné skrine, mnohé umelecké diela pôvodne vznikali za zákazku, vývesné štíty remeselníkov musel v stredoveku tiež niekto vymyslieť, nakresliť a zhotoviť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Isteže, formy reklamy sa menia, ale niektoré princípy sú nemenné. Posúďte sami, už v roku 1929 Ing. Jiří Slabý publikoval hlavné zásady dobrej reklamy. Hovoria, o tom, že reklama musí byť písaná z hľadiska zákazníka, že musíme poznať ľudí, ktorým je reklama určená, že samotná reklama musí byť príjemná, pozitívna, stručná, jasná a názorná, presvedčivá, originálna a - v neposlednom rade - aj pravdivá.

Ako zdôrazňuje J. Slabý: „Není pravda a stokrát není pravda, že reklama musí přehánět. Že ten, kdo chce veřejnost přesvědčit, že jeho kolínská voda je 60procentní, musí jí tvrditi, že je 90procentní. Přehánění, nadsázky se mstí. Připravují nás o důveru. Nadsázka stala se frází. „Nejlepší a nejlevnější“ je vyložený nesmysl.“ (Slabý, J.: Kurs obchodní reklamy, Domácí učení Masarykova Lidovýchovného ústavu, 1929).

SkryťVypnúť reklamu

Na preháňaciu chorobu reklamných tvorcov upozorňuje aj Dr. Jan Brabec, ktorý k knihe vydanej v roku 1946 píše: „Přehánění je nejčastější chybou reklamy. Celá reklama doplácí na přehnanou reklamou ztrátou důvery. Lidé dnes reklamním tvrzením málo věří.“ (Brabec, J.: Reklama a její technika, Orbis Praha, 1946).

Škoda, nepochopili to

A hoci desaťročia, ba možno stáročia prax ukazuje, že preháňanie či nadmerné používanie superlatívov je najlepšou cestou k strate dôvery, reklamní tvorcovia sú nepoučiteľní. Posledným príkladom je nemenovaná automobilka, ktorá v inzeráte propagujúcom svoj najnovší model píše o aute, „ktoré je nielen krásne, ale aj užitočné“. Text sa len tak hemží superlatívmi ako „unikátny systém“, „originálny dizajn“, „nadčasové línie“, „impozantný priestor“, auto, „ktorému sa nedá odolať“, pričom celé je to „priklincované“ obzvlášť originálnym tvrdením o aute, „ktoré prekoná vaše očakávania“.

SkryťVypnúť reklamu

Tak neviem, keď takýmto tvrdeniam ľudia neverili pred skoro sto rokmi, prečo by im mali veriť dnes?

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu