BRATISLAVA. Francúzskoslovenské konzorcium SanToll je o krok bližšie k získaniu najväčšej zákazky v histórii verejného obstarávania na Slovensku. V súťaži o to, kto vybuduje a sprevádzkuje elektronický výber mýta totiž včera Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá z tendra vyradila troch zvyšných uchádzačov o 20miliardovú zákazku.
SanToll, ktorý do súťaže prišiel s najdrahšou ponukou v hodnote okolo 26 miliárd korún, však ešte výhru nemá istú.
Úrad totiž okrem toho, že dal v podstatnej časti za pravdu Národnej diaľničnej spoločnosti, ešte musí rozhodnúť o ďalšej námietke. Tú podalo konzorcium pod vedením rakúskeho Kapschu. Dovtedy Národná diaľničná nemôže vyhlásiť víťaza. O poslednej námietke musí úrad rozhodnúť najneskôr do tridsiatich dní. Erwin Toplak, člen predstavenstva Kapschu, o nej povedal, že sa týka diskriminačného prístupu zo strany Národnej diaľničnej „pri posudzovaní technickej zhody ponúk a vysvetlení ponúk uchádzačov“.
Od Kapschu si však môžu vziať príklad aj ďalšie dve vyradené konzorciá. Sťažovať sa na diskrimináciu môžu totiž počas celej súťaže. Ako sa zachovajú, teraz nie je jasné.
Poruke sú súdy i Brusel
Svoje záujmy však môžu presadzovať aj na súde. „Môžu sa obrátiť na krajský súd,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová. Ak neuspejú, ešte stále je tu Najvyšší súd a obrátiť sa môžu aj na Európsku komisiu.
Ak sa však firmy budú dožadovať nápravy na súde, tender môže pokračovať. Ibaže by súd vydal predbežné opatrenie, ktorým by ukončenie súťaže pozastavil.
Slovakpass, ktorý ponúkol cenu zhruba o 6 miliárd lacnejšiu než SanToll, sa už obrátil na Európsku komisiu a hodlá využiť všetky právne prostriedky. Už dlhší čas upozorňuje, že tender je netransparentný. „Päťdesiat percent konzorcia SanToll je akciovka Ibertax. To je stále neznáma anonymná firma, ktorá bola založená na Cypre,“ povedal Peter Newole z konzorcia.
Keď jeden, tak jeden
Newole tiež naznačil, že za vyradením troch uchádzačov sú skryté záujmy: „Od stredajšieho postoja ministra dopravy Ľubomíra Vážneho už bolo jasné, že chce SanToll za akúkoľvek cenu, a to aj za predraženie v hodnote vyššej než 200 miliónov eur.“ Minister Vážny predvčerom totiž povedal, že nižšia cenová ponuka za zákazku by bola prijateľnejšia, ale ak tá najvyššia bude jediná, je potrebné sa s ňou zmieriť.
Na nejasnosti upozorňuje aj opozícia. „Je to o tom, ako zabezpečiť, aby štátnu zákazku získala vopred určená spoločnosť s najdrahšou ponukou,“ povedal poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš.
Vážny obvinenia odmietol. „Národná diaľničná spoločnosť, podľa našich informácií postupuje v súlade so zákonom,“ povedal. Minister zároveň pripustil, že vybudovanie mýtneho systému bude meškať jeden alebo dva štvrťroky. Mýto sa podľa pôvodného plánu má začať vyberať od začiatku budúceho roka na diaľniciach, rýchlostných cestách a častiach ciest prvej triedy. Platiť by ho mali len autá nad 3,5 tony.
Čo sa zatiaľ stalo
september 2007 – Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž
marec 2008 – 4 konzorciá predložili ponuky
začiatok mája – NDS vyradila troch uchádzačov. Tí sa odvolali – neúspešne
koniec mája – vyradení podali námietku na Úrad pre verejné obstarávanie
2. júl – úrad potvrdil vyradenie troch ponúk zo súťaže, musí ešte rozhodnúť o ďalšej námietke konzorcia Kapsch