SanToll má už na dosah mýto

Úrad pre verejné obstarávanie dal za pravdu Národnej diaľničnej spoločnosti. Najdrahšie konzorcium, ktoré v súťaži zostalo, však ešte nemá výhru istú. Úrad ešte rozhoduje o ďalšej námietke.

V súťaži o mýto Úrad pre verejné obstarávanie nevrátil do hry žiadne z vyradených konzorcií. Kým však nerozhodne o ďalšej námietke, štátna akciovka nemôže vyhlásiť víťaza.V súťaži o mýto Úrad pre verejné obstarávanie nevrátil do hry žiadne z vyradených konzorcií. Kým však nerozhodne o ďalšej námietke, štátna akciovka nemôže vyhlásiť víťaza. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Francúzsko­slo­venské konzorcium SanToll je o krok bližšie k získaniu najväčšej zákazky v histórii verejného obstarávania na Slovensku. V súťaži o to, kto vybuduje a sprevádzkuje elektronický výber mýta totiž včera Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá z tendra vyradila troch zvyšných uchádzačov o 20­miliardovú zákazku.

SanToll, ktorý do súťaže prišiel s najdrahšou ponukou v hodnote okolo 26 miliárd korún, však ešte výhru nemá istú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úrad totiž okrem toho, že dal v podstatnej časti za pravdu Národnej diaľničnej spoločnosti, ešte musí rozhodnúť o ďalšej námietke. Tú podalo konzorcium pod vedením rakúskeho Kapschu. Dovtedy Národná diaľničná nemôže vyhlásiť víťaza. O poslednej námietke musí úrad rozhodnúť najneskôr do tridsiatich dní. Erwin Toplak, člen predstavenstva Kap­schu, o nej povedal, že sa týka diskriminačného prístupu zo strany Národnej diaľničnej „pri posudzovaní technickej zhody ponúk a vysvetlení ponúk uchádzačov“.

SkryťVypnúť reklamu

Od Kapschu si však môžu vziať príklad aj ďalšie dve vyradené konzorciá. Sťažovať sa na diskrimináciu môžu totiž počas celej súťaže. Ako sa zachovajú, teraz nie je jasné.

Poruke sú súdy i Brusel

Svoje záujmy však môžu presadzovať aj na súde. „Môžu sa obrátiť na krajský súd,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová. Ak neuspejú, ešte stále je tu Najvyšší súd a obrátiť sa môžu aj na Európsku komisiu.

Ak sa však firmy budú dožadovať nápravy na súde, tender môže pokračovať. Ibaže by súd vydal predbežné opatrenie, ktorým by ukončenie súťaže pozastavil.

Slovakpass, ktorý ponúkol cenu zhruba o 6 miliárd lacnejšiu než SanToll, sa už obrátil na Európsku komisiu a hodlá využiť všetky právne prostriedky. Už dlhší čas upozorňuje, že tender je netransparentný. „Päťdesiat percent konzorcia SanToll je akciovka Ibertax. To je stále neznáma anonymná firma, ktorá bola založená na Cypre,“ povedal Peter Newole z konzorcia.

SkryťVypnúť reklamu

Keď jeden, tak jeden

Newole tiež naznačil, že za vyradením troch uchádzačov sú skryté záujmy: „Od stredajšieho postoja ministra dopravy Ľubomíra Vážneho už bolo jasné, že chce SanToll za akúkoľvek cenu, a to aj za predraženie v hodnote vyššej než 200 milió­nov eur.“ Minister Vážny predvčerom totiž povedal, že nižšia cenová ponuka za zákazku by bola prijateľnejšia, ale ak tá najvyššia bude jediná, je potrebné sa s ňou zmieriť.

Na nejasnosti upozorňuje aj opozícia. „Je to o tom, ako zabezpečiť, aby štátnu zákazku získala vopred určená spoločnosť s najdrahšou ponukou,“ povedal poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš.

Vážny obvinenia odmietol. „Národná diaľničná spoločnosť, podľa našich informácií postupuje v súlade so zákonom,“ povedal. Minister zároveň pripustil, že vybudovanie mýtneho systému bude meškať jeden alebo dva štvrťroky. Mýto sa podľa pôvodného plánu má začať vyberať od začiatku budúceho roka na diaľniciach, rýchlostných cestách a častiach ciest prvej triedy. Platiť by ho mali len autá nad 3,5 tony.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa zatiaľ stalo

september 2007 – Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž

marec 2008 – 4 konzorciá predložili ponuky

začiatok mája – NDS vyradila troch uchádzačov. Tí sa odvolali – neúspešne

koniec mája – vyradení podali námietku na Úrad pre verejné obstarávanie

2. júl – úrad potvrdil vyradenie troch ponúk zo súťaže, musí ešte rozhodnúť o ďalšej námietke konzorcia Kapsch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 303
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 371
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 205
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 943
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 631
  6. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 3 522
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 416
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 700
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu