BRATISLAVA. Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Od začiatku júla tohto roka totiž platí na Slovensku upravená norma na projektovanie ciest a diaľnic.
Nová norma zavádza viaceré úsporné opatrenia, pričom medzi najdôležitejšie patrí zúženie diaľnice o dva metre oproti súčasným 26,5. Dosiahne sa to zúžením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra.
Štát tak bude môcť budovať investične menej náročný užší typ diaľnice, ktorý sa na Slovensku nevyužíval.
Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Úrad pre normalizáciu upravil normu na projektovanie ciest a diaľnic „vzhľadom na hospodársky a spoločenský tlak na urýchlenie výstavby diaľnic“.
Podobný prístup podľa úradu uplatňujú aj iné európske krajiny. „To však neznamená, že budeme musieť stavať len užšie diaľnice. Ich šírka sa bude prispôsobovať náročnosti výstavby, intenzite dopravy a ďalším parametrom,“ povedala generálna riaditeľka Slovenského ústavu technickej normalizácie Božena Tušová.
Vyššiu bezpečnosť ciest prinesú podľa nej miernejšie oblúky zákrut. To znamená, že nové úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií budú rovnejšie.
Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent. „Šoféri sa však nemusia obávať dlhých stúpaní, lebo takéto úseky budú môcť byť len krátke,“ povedala Tušová.