BRATISLAVA. Bicykel ako športový, ekologický a ekonomický dopravný prostriedok ľudia na Slovensku stále nemôžu využívať tak, ako napríklad Rakúšania.
Prednosť nedostanú
Tragických nehôd, pri ktorých podobne ako pri nedeľňajšej havárii moderátora Rastislava Žitného pri obci Rohožník príde o život cyklista, pribúda. Vlani bolo účastníkmi dopravných nehôd 1436 cyklistov, 53 z nich zahynulo, 208 skončilo s ťažkým a 912 s ľahším zranením. Rok predtým zomrelo na cestách o sedem cyklistov menej.
Motoristické aj cyklistické združenia sa zhodujú, že príčinou množstva úmrtí sú najmä bezohľadní vodiči, ktorí nerešpektujú cyklistov ako rovnocenných účastníkov cestnej premávky, a tiež to, že v slovenských mestách takmer nie sú cyklistické cesty.
Patrik Martin zo združenia BicyBa hovorí, že vodiči áut bežne nedávajú prednosť cyklistom na hlavných cestách a nedodržiavajú ani potrebný odstup pri predbiehaní.
Nezodpovední sú aj cyklisti
Martin priznáva, že nezodpovední sú často aj cyklisti. Až 51 percent všetkých dopravných nehôd s účasťou cyklistov vlani podľa policajných štatistík spôsobili práve oni.
„Zoberte si babku - Záhoráčku, ktorá bicykel často používa ako barličku. Hovoriť, že by mala poznať riešenie križovatiek, to je asi fikcia,“ hovorí aj Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu. Ďalším problémom je podľa neho alkohol. „Cesta chlapov na bicykli z dedinskej krčmy domov sa často končí na cintoríne.“ Cyklisti pod vplyvom alkoholu vlani zavinili 171 dopravných nehôd.
Polícia si vyššiu bezpečnosť sľubuje od prilieb, ktoré majú byť povinné pre cyklistov mimo obce, a pre deti aj v obci. Po novom by cyklisti mali mať za zníženej viditeľnosti oblečený aj reflexný odev alebo reflexné prvky. Zmeny majú poslanci parlamentu schvaľovať v novom zákone o cestnej premávke už tento týždeň.
Automobilky náraz testujú
Na bezpečnosť chodcov a cyklistov kladú väčší dôraz už aj výrobcovia áut. Nové autá, ktoré boli čoraz pevnejšie a bezpečnejšie pre posádku, sa zároveň stávali nebezpečnejšími pre chodcov a cyklistov.
Automobilky preto začali robiť testy bezpečnosti aj pri simulovanej zrážke s chodcom. Trendom je, že z prednej časti auta vymizli ostré hrany, použité materiály sú pružné, aby tlmili náraz, bezpečnejšie je aj sklo a stierače, ktoré sú často skryté pod kapotou.
Najďalej zatiaľ zašla francúzska automobilka Citroen s limuzínou C6, ktorá dokáže vďaka optickému vláknu pod kapotou rozoznať hroziacu zrážku s človekom. Aktívna kapota sa pri stretnutí s chodcom vďaka systému náloží, podobných, ako sa používajú v airbagu, nadvihne a náraz stlmí.