Nový maskovací náter sa z vojenských stíhačiek začal olupovať už po prvých letoch. Technici zisťujú, prečo vzor malých štvorčekov nedrží.
BRATISLAVA. Desať nadzvukových lietadiel MiG-29, ktoré chce naša armáda do konca roka nastriekať novým špeciálnym maskovacím vzorom, si na digitálnu kamufláž počká.
Prvé dve lietadlá, ktoré dala armáda nastriekať v Leteckých opravovniach Trenčín pred pol rokom, sa začali olupovať.
Náter by mal vydržať najmenej päť rokov a stojí viac než milión korún na každé lietadlo. Nevydržal ani prvé lety.
Digitálna kamufláž je nová forma maskovania. Neprispôsobuje sa prírodnému pozadiu škvrnami rôznych farieb, ale pomocou malých štvorčekov sa snaží priblížiť štruktúre okolia a opticky mení zažitý tvar lietadla.
„Po prvých letoch nadzvukovou rýchlosťou sme objavili trhliny,“ hovorí riaditeľ pre vyzbrojovanie ministerstva obrany Stanislav Szabo.
Farba sa olúpala na plochách niekoľkých desiatok štvorcových centimetrov najmä na hranách krídel, pod krídlami a na nitových spojoch: na miestach, ktoré sú najviac vystavené treniu vzduchu a vibráciám.
K prestriekaniu olúpaných lietadiel príde ešte v záručnej lehote.
Prečo sa farba začala lúpať, technici nezistili. Nepozdáva sa im technológia nástreku farby, preto si pozvali aj odborníkov zo zahraničnej firmy, ktorá dodávala farbu.
Jedna z príčin môže byť, že na miestach, kde sa odlupuje, je štruktúra kovu presiaknutá olejmi. Môže to byť aj technológiou nástreku alebo farbou, ktorá je vyrobená na západe a je striekaná na pôvodnú farbu vyrobenú na východe.
Podobný problém mala v 90. rokoch česká armáda, keď nová farba na pôvodnom nátere na sovietskych stíhačkách nevydržala ani dva roky, povedal Vladimír Lukovský z českého ministerstva obrany.
Trenčianski technici jazdia na leteckú základňu Sliač tak, aby sa nezastavil letecký výcvik. Kým príčinu neodhalia, lietadlá sa striekať nebudú.
Armáda má v pláne digitálnou kamuflážou pokryť všetkých dvanásť nadzvukových MiGov-29, dve z nich majú byť v púštnom, žlto-hnedom variante. Postupne majú v tomto sfarbení pribudnúť vrtuľníky.
Digitálny vzor nemá zabezpečiť neviditeľnosť objektu, iba opticky rozbiť známe tvary lietadla a vyvolávať čo najdlhšiu neistotu v jeho identifikácii na oblohe,“ vysvetľuje Szabo. Čas potrebný na identifikáciu a zameranie lietadla sa podľa neho predlžuje dvoj- až trojnásobne.