BRATISLAVA. Firemní lobisti bojujú o to, kto bude mať na tripartite možnosť hovoriť v mene podnikov. Hoci dohody zo stretnutí zástupcov vlády, odborárov a zamestnávateľov nie sú pre vládu a parlament záväzné, kto v tripartite sedí, má v hre o konečnú podobu zákonov a rôzne dotácie oveľa väčšie šance ako ten, kto tam nie je.
Pre vládu je zasa dôležité, aby jej obraz vo verejnosti nekazili sústavné konflikty s podnikateľskou obcou.
Od čias vlády Mikuláša Dzurindu bola najvplyvnejším podnikateľským združením Republiková únia zamestnávateľov, ktorá vznikla odtrhnutím od Asociácie zamestnávateľských zväzov. To už čoskoro nemusí byť pravda, pomer síl môžu zmeniť zástupcovia štátnych firiem.
Štátni dopraváci
Únia dopravy, za ktorú hovoria manažéri nominovaní vládou, sa najprv pokúsila získať na tripartite vlastné miesto, no nesplnila podmienky. Jej podniky mali oveľa menej ako stotisíc zamestnancov.
Jarný neúspech koaličných manažérov neodradil, do orgánov tripartity sa dostali inou cestou. V polovici júna vstúpili do Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení. Hlas pri rokovaniach medzi zamestnávateľmi, odbormi a vládou, ktorý stratili po odchode z Republikovej únie zamestnávateľov, tak znova získali.
„Neúspešné pokusy Únie dopravy o priamy vstup do tripartity boli zrejme motivované snahou štátu zmierniť kritické postoje zamestnávateľov k mnohým vládnym opatreniam poškodzujúcim ich záujmy,“ povedal Ján Oravec z Republikovej únie.
Železničné podniky, Národná diaľničná spoločnosť či Slovenská pošta doniesli do Asociácie zamestnávateľov vplyv zodpovedajúci podnikom s vyše 60-tisíc zamestnancami. Keďže pre celulózky, energetikov, bytové družstvá či nemocnice toľko ľudí nerobí, získali dopraváci v asociácii popredné funkcie.
Napríklad prvým viceprezidentom a tým aj členom tripartity sa stal súčasnou vládou nominovaný riaditeľ Železničnej spoločnosti Milan Chúpek. „Táto funkcia sa spája tradične s členstvom v predsedníctve Hospodárskej a sociálnej rady,“ povedal prezident Asociácie Tomáš Malatinský, ktorý je zároveň predsedom predstavenstva Elektrovod Holding.
Vyrovnanejší
Oravec z Republikovej únie, ktorá si viac rozumela s minulou vládou ako s tou súčasnou, je v predpovediach ďalšieho vývoja opatrný. Nechcel tipovať, či sa príchodom štátnych manažérov zmení správanie Asociácie zamestnávateľov.
Dávnejšie napäté vzťahy medzi dvoma najsilnejšími spolkami podnikov sa minulé roky znormálnili, spojil ich spoločný postup proti zmene Zákonníka práce.
¶Malatinský za asociáciu ubezpečuje, že vstup dopravcov nemá oslabiť postavenie Republikovej únie. „Únia dopravcov zistila, že má problém naplniť zákonné požiadavky počtu zamestnancov, tak sa rozhodli vstúpiť do asociácie,“ povedal.
„Pozícia asociácie sa tak v porovnaní s Republikovou úniou posilní,“ povedal Malatinský. Teraz asociácia združuje zamestnávateľov s približne 220-tisíc zamestnancov, čo podľa Malatinského znamená, že postavenie Republikovej únie a asociácie sa začína vyrovnávať.
„V tripartite však nejde primárne o pomer síl, pretože sa v nej nerozhoduje hlasovaním,“ komentoval Oravec. V prvom rade ide podľa neho o to, či sa zachová trend z posledných mesiacov, keď obidve zamestnávateľské organizácie vystupovali jednotne a stanoviská prezentovali spoločne.
Načo je firmám dobré kreslov tripartite
pre možnosť stretávať sa s členmi vlády spôsobom, ktorý majú ministri zákonom predpísaný
pre možnosť legálne pripomienkovať zákony a politiku vlády s istotou, že to bude zaujímať aj médiá
pre vplyv na to, ako sa rozdeľujú peniaze z niektorých fondov – napríklad z Recyklačného fondu