Najstaršie vysvedčenia pochádzajú zo 16. storočia. Mali jednoduchú podobu a vynútil si ich rozvoj škôl. Keď žiaci a študenti prechádzali z jedného stupňa na druhý alebo do iných škôl, ich noví učitelia chceli mať aspoň základnú informáciu o tom, aké štúdium dovtedy absolvovali, aké v ňom dosiahli výsledky a aké bolo ich správanie. Prvé vysvedčenia boli voľnými posudkami.
V 19. storočí už vysvedčenie podávalo o žiakovi celkový obraz. Hodnotilo jeho jednotlivé školské schopnosti a obsahovalo aj hodnotenie usilovnosti, pozornosti či vonkajšej úpravy písomných prác.
Ako sa niekedy žiaci
hodnotili
Takto vyzeralo vysvedčenie žiakov Evanjelickej školy v Starej Turej v prvej polovici 19. storočia. Malo tri úrovne a 14 stupňov.
Dobré hodnotenie:
n optimus (vynikajúci),
n habilis (schopný),
n diligens (usilovný),
n accuratus (pozorný).
Uspokojivé hodnotenie:
n medio (prostredný),
n parum (málo),
n transit (prechádzajúci),
n aptus (primeraný),
n atcumque (ako-tak).
Zlé hodnotenie:
n ignavus (lenivý),
n negligens (nedbanlivý),
n tardus (tupý),
n ineptus (hlúpy),
n habetissimus (najhlúpejší).
Hodnotenie pozornosti
V minulosti vysvedčenia hovorili aj o pozornosti žiakov na vyučovaní. Na evanjelických školách mal učiteľ k dispozícii päť možností.
Pozornosť mohla byť:
n napnutá,
n bystrá,
n uspokojivá,
n ochabnutá,
n rozptýlená.
Zdroj: Múzeum školstva a pedagogiky v Bratislave