Utorok, 25. jún, 2019 | Meniny má Tadeáš
DÔVERYHODNOSŤ SPRAVODAJSTVA TA3 JE NALOMENÁ, VEDIE SI ZOZNAMY NEPOHODLNÝCH FIRIEM

Kto chce byť v TA3, musí platiť

Spravodajstvo televízie riadi inzercia. Licencia na vysielanie jej to nedovoľuje.

BRATISLAVA. Neobvyklé praktiky, keď sa zámery marketingového oddelenia televízie TA3 a Grafobalu Ivana Kmotríka, ktorý je vlastníkom televízie, miešajú so spravodajstvom, už nie sú len predmetom dohadov novinárov či divákov.

Týždenník Trend zverejnil zoznam zvnútra TA3, ktorý rozdeľuje desiatky firiem z rôznych oblastí na tie, ktoré na obrazovku patria a tie, ktoré sa tam nedostanú. Ide o takzvaný čierny a biely zoznam. Medzi firmy, ktoré sa môžu v TA3 prezentovať, patrí napríklad Kooperatíva, Allianz a Tatrabanka.

Do kategórie „nepozývať“ sa zasa dostali Česká poisťovňa Slovensko, Union či Axa, pri ktorej sú tri výkričníky a mnoho ďal­ších firiem. Rovnaká metodika rozdeľuje aj značky automobiliek a spoločnosti, ktoré sa môžu a nemajú prezentovať v relácii Svet technológií.

Vedenie TA3 existenciu akéhokoľvek zoznamu popiera.

O tom, že v TA3 existuje zoznam priateľských a nežela­ných inštitúcií, má už informácie dlhšie aj denník SME z viacerých zdrojov blízkych televízii. Zoznam vypracovalo údajne vedenie a pre redaktorov je manuálom v otázke, koho oslovovať.

Road map

Zjavné prepojenie práce redakcie spravodajstva a publicistiky s marketingovým oddelením TA3 a Grafobalu dokazuje aj analytik INEKO Gabriel Šípoš. Má mail riaditeľky divízií médií Grafobalu a zároveň obchodnej riaditeľky TA3, ktorá dala riaditeľovi televízie a ten vedeniu spravodajstva inštrukcie, ako informovať o Autosalóne v Nitre.

Jadrom mailu je to, čo riaditeľka obchodu nazýva „prehľad značiek automobilov, na kto­rých nám záleží, aby sa objavili v TA3 v rámci Autosalónu a taktiež značky, ktoré sa robiť nemajú, nakoľko nás dlhodobo ignorujú“.

„Moje overovanie ma vedie k názoru, že podozrenia o neka­lých praktikách v TA3 sú na mieste,“ napísal Šípoš. Značky, ktoré sa nemali prezentovať, sa v spravodajstve skutočne neobjavili, hoci práve v Nitre mali premiéru. Platí to o autách Citroen, Renault či Mitsubishi. Šípoš zistil, že v roku 2007 neinzerovali v TA3 a tak skončili na čiernej listine. Skoro všetky značky z prioritného zoznamu patrili k inzerentom.

„Ovplyvňovanie spra­vodajstva reklamou či priamo predávanie priestoru vo vysielaní neoznačenom reklamou je pre médiá nezákonné, ide o skrytú reklamu. Ide vlastne o podvod podávania komerčných informácií v obale spravodajskej reportáže,“ hovorí Šípoš.

Hovorcovia o tom vedia

O čudných praktikách TA3 sa hovorilo aj na nedávnom stretnutí Asociácie hovorcov Slovenska. „Medzi hovorcami sa o tom diskutuje už dávnejšie v rovine indícií,“ povedal jej predseda Peter Švec. Zoznam síce nemajú, no podľa Šveca je „to zo správania niektorých redaktorov TA3 badateľné“.

Ak by sa existencia zoznamu potvrdila, podľa Šveca by to bol vážny problém a mala by sa ním zaoberať Rada pre vysielanie a retransmisiu. „U médií je kľúčový kredit a dôveryhodnosť. Takéto správanie by znamenalo jej jasnú stratu. Tým viac, že TA3 je spravodajská televízia,“ povedal. Považuje za nevyhnutné striktne oddeliť redak­čnú časť médií od ich obchodu.

Aj podľa informácií denníka SME viaceré inštitúcie mali v TA3 „stop stav“. Napríklad Poštová banka či firma Axa, ale aj viacero obchodných reťazcov, a istý čas aj analytici IVO. „Ak je pravda, že takýto zoznam existuje a televízia takéto praktiky využíva, považujeme to za závažné porušenie princípov nezávislosti novinárskej práce a spravodajstva,“ povedala hovorkyňa Poštovej banky Hana Šimková.

Predstavitelia banky vrátane ekonomických analytičiek sa v reláciách TA3 v uplynulom období neobjavovali.

Stávalo sa tiež, že redaktor hosťa pozval, no na poslednú chvíľu sa do vysielania nedostal. „Dohodli sme sa s redaktorom, no potom mi volal, že to ruší,“ spomína Martin Bútora z IVO. Vlado Vladár z nadácie Pontis, ktorého pozvali, aby sa vyjadril k situácii na Kube, dopadol podobne.

Čo káže TA3 jej licencia:
  • zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov;
  • vysielanie skrytej reklamy sa zakazuje, pričom skrytá reklama je slovná či obrazová informácia, ktorú vysielateľ zámerne využíva na reklamné účely. Táto informácia sa považuje za zámernú najmä vtedy, ak sa uskutočňuje za odplatu,
  • vysielanie reklamy musí byť rozoznateľné a zreteľne oddelené od iných častí programu.
Zdroj: zákon o vysielaní

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Vedenie útočí, redaktori mlčia

Reálny tlak na zmenu nekorektných praktík môže prísť len od reportérov.

Slušní novinári z TA3 by podľa českého analytika Jana Potůčka mali sami zverejniť, ak v televízii naozaj existujú zoznamy neprijateľných firiem.

Spravodajské kanály by mali dodržiavať zásady nestrannosti a objektivity najviac, ako je možné, a spomínané informácie zásadným spôsobom nabúravajú dôveryhodnosť spravodajskej televízie, hovorí.

„Ak sa táto informácia potvrdí, malo by to automaticky viesť k rezignácii alebo odvolaniu toho člena vedenia televízie, ktorý tieto zoznamy napísal a nútil sa podľa nich správať,“ povedal Potůček.

Denník SME požiadal vedenie TA3 o stanovisko k existencii zoznamu. Na túto otázku televízia neodpovedala.

Zo štyroch moderátorov relácií zameraných na ekonomiku ani jeden na mailovú otázku, či sa stretli s podobným zoznamom, nereagoval.

Odkedy vedenie TA3 ostro vystúpilo proti SME za články o odchode viacerých redaktorov z televízie, jej redaktori namiesto citácií informácií z denníka SME používajú formulku „podľa medializovaných informácií“.

Licenčná rada zatiaľ žiadne väčšie prehrešky TA3 nevyčítala. Jej predsedníčka má však dobré vzťahy s Ivanom Kmotríkom, ktorý stojí za televíziou. Pred tromi rokmi letela na futbalový zápas do Glasgowa v lietadle, ktoré objednal. Na informácie, že vtedajší majiteľ Joj má vplyv v TA3, povedala: „O niekto­rých veciach vieme, ale v dokumentoch je všetko v poriadku.“

„Vecou rady je to až vtedy, ak sa to odrazí vo vysielaní,“ povedal hovorca rady Ľuboš Kukliš. Správne konanie však nezačne. „Museli by sme skúmať celé vysielanie a to je neúnosné.“

Stanovisko TA3

Televízii TA3 sme zaslali tieto otázky:

  • Rozdeľuje vedenie televízie TA3 inštitúcie na tie, ktoré sa môžu a ktoré nesmú objaviť na obrazovke?
  • Kto to určuje a z akých dôvodov?
  • Kto konkrétne sa na obrazovke objaviť nesmie a prečo?
  • Stránka medialne.sk zverejnila čierny a biely zoznam TA3, aké je vaše stanovisko?

Odpoveď televízie:

„Ak denník SME zverejní všetky prehraté súdne spory z titulu zverejnenia nepravdivých informácií a konkrétne sumy, ktoré boli na základe toho povinní platiť, televízia TA3 zváži poskytnutie stanoviska pre denník SME.“

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  2. Ako správne pripraviť džem či marmeládu?
  3. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  4. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  5. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  6. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  7. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  8. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  9. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  10. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  1. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  2. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  3. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  4. Ľadový expres sa vracia! Kam si vyraziť?
  5. Unikátna liečba kĺbov a chrbtice v Leviciach odstráni bolesť
  6. Ready-made spoločnosť a jej nevýhody
  7. Even Lonely Planet recommends a summer in Slovakia’s High Tatras
  8. Discover Slovakia and get a chance to win
  9. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  10. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 19 888
  2. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas 17 137
  3. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska 11 138
  4. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 9 325
  5. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 4 350
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne. 4 083
  7. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? 3 828
  8. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 3 748
  9. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu 3 544
  10. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 016