Morbídne myšlienky povzbudzujú apetít

Premýšľanie o vlastnej smrti môže spôsobiť, že siahnete po miske so sušienkami. Tvrdia to americkí vedci.

Nadmerná konzumácia sušeniek môže okoliu prezradiť vaše depresívne myšlienky.Nadmerná konzumácia sušeniek môže okoliu prezradiť vaše depresívne myšlienky. (Zdroj: REUTERS)

NEW YORK - Premýšľanie o vlastnej smrti môže spôsobiť, že siahnete po miske so sušienkami, túto súvislosť prináša medzinárodná štúdia o tom, ako môžu morbídne myšlienky viesť k povzbudeniu apetítu.

Výskumníčka Naomi Mandel zo štátnej univerzity v Arizone a Dirk Smeesters z Erazmovej univerzity v holandskom Rotterdame realizovali v Európe a USA niekoľko experimentov, pri ktorých účastníci písali eseje o svojich pocitoch spojených s vlastnou smrťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom zaškrtávali položky na zozname tovaru z potravín alebo jedli sušienky. Konzumenti, ktorí písali o svojej smrti mali tendenciu nakupovať alebo jesť viacej ako tí, ktorí písali bolestivej lekárskej procedúre.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia chcú konzumovať viac akýkoľvek druh jedla, rovnako zdravého ako nezdravého, keď myslia na to, že jedného dňa zomrú," konštatujú vedci v správe uverejnenej v Journal of Consumer Research.

Zistili tiež, že predovšetkým ľudia s menšou sebeúctou majú silnejšie sklony prejedať sa potom ako sa v myšlienkach zaoberali otázkami smrti.

Mandel a Smeesters to vysvetľujú teóriou nazvanou „útek pred uvedomením si seba samého".

„Keď ľuďom pripomeniete nevyhnutnosť vlastnej smrteľnosti, môžu sa začať cítiť nepríjemne ohľadom toho, čo spravili so svojim životom a či vykonali nejaký významný skutok, ktorým zmenili vesmír. Toto je stav nazývaný „zvýšené uvedomenie si seba samého"," hovoria vedci.

„Jeden zo spôsobov ako sa s týmto nepríjemným stavom vyrovnať je útek pred ním prostredníctvom prejedania sa alebo nadspotreby."

SkryťVypnúť reklamu

Výskum tiež ukázal, že umiestnenie zrkadla pred účastníkov experimentu zmenšilo ich túžbu po prejedaní sa.

„Konzumenti, najmä tí s menším sebavedomím, môžu byť náchylnejší k prejedaniu sa, keď sú vystavení obrázkom smrti a zomierania počas televíznych správ či pri sledovaní obľúbených kriminálnych seriálov," konštatujú vedci.

Autor: Belinda Goldsmith

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu