NEW YORK - Premýšľanie o vlastnej smrti môže spôsobiť, že siahnete po miske so sušienkami, túto súvislosť prináša medzinárodná štúdia o tom, ako môžu morbídne myšlienky viesť k povzbudeniu apetítu.
Výskumníčka Naomi Mandel zo štátnej univerzity v Arizone a Dirk Smeesters z Erazmovej univerzity v holandskom Rotterdame realizovali v Európe a USA niekoľko experimentov, pri ktorých účastníci písali eseje o svojich pocitoch spojených s vlastnou smrťou.
Potom zaškrtávali položky na zozname tovaru z potravín alebo jedli sušienky. Konzumenti, ktorí písali o svojej smrti mali tendenciu nakupovať alebo jesť viacej ako tí, ktorí písali bolestivej lekárskej procedúre.
„Ľudia chcú konzumovať viac akýkoľvek druh jedla, rovnako zdravého ako nezdravého, keď myslia na to, že jedného dňa zomrú," konštatujú vedci v správe uverejnenej v Journal of Consumer Research.
Zistili tiež, že predovšetkým ľudia s menšou sebeúctou majú silnejšie sklony prejedať sa potom ako sa v myšlienkach zaoberali otázkami smrti.
Mandel a Smeesters to vysvetľujú teóriou nazvanou „útek pred uvedomením si seba samého".
„Keď ľuďom pripomeniete nevyhnutnosť vlastnej smrteľnosti, môžu sa začať cítiť nepríjemne ohľadom toho, čo spravili so svojim životom a či vykonali nejaký významný skutok, ktorým zmenili vesmír. Toto je stav nazývaný „zvýšené uvedomenie si seba samého"," hovoria vedci.
„Jeden zo spôsobov ako sa s týmto nepríjemným stavom vyrovnať je útek pred ním prostredníctvom prejedania sa alebo nadspotreby."
Výskum tiež ukázal, že umiestnenie zrkadla pred účastníkov experimentu zmenšilo ich túžbu po prejedaní sa.
„Konzumenti, najmä tí s menším sebavedomím, môžu byť náchylnejší k prejedaniu sa, keď sú vystavení obrázkom smrti a zomierania počas televíznych správ či pri sledovaní obľúbených kriminálnych seriálov," konštatujú vedci.
Autor: Belinda Goldsmith