BRATISLAVA. Dnes do áut tankujeme benzín, naftu či LPG.Ich ceny však rýchlo stúpajú a naznačujú tak možný koniec ropnej dominancie. Riešiť nedostatok ropy sú automobilky nútené aj pre prísne emisné normy. Hľadajú preto riešenia a naskytá sa ich hneď niekoľko – vodík, elektrina či rôzne kombinácie. Vývoj ukazuje, že vodíkové pumpy môžu byť realitou už o 15 rokov. Najnovšie sa auto na vodík dostalo už do skutočnej pásovej výroby.
Vodík, elektrina alebo iné?
Na jednu nádrž vodíka prejde Honda Clarity okolo 400 kilometrov. Priemerné auto zvládne na nádrž benzínu asi o dvadsať kilometrov menej. Stavať vodíkové pumpy je však ešte priskoro. S vodíkom to totiž nie je také jednoduché. „Treba riešiť napríklad jeho výrobu. To znamená vyrábať ho jednoduchšie a vo veľkom,“ povedal Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity. Tak by mohla klesnúť aj cena vodíka, ktorý je v súčsnosti tri až päťkrát drahší ako benzín.
Súhlasí aj dopravný expert Jozef Drahovský. Dodáva, že vodík je okrem iného aj výbušný a horľavý. Vodík však perspektívu má. Lešinský to menej optimisticky vidí s elektrinou.
„Museli by ste presvedčiť všetkých ľudí, aby si kupovali drahé autá, s drahým elektromotorom a ešte aj s rizikom, že nebude meď,“ povedal. Tiež by si potom museli každé tri roky kupovať drahé baterky.
Aj podľa Drahovského je veľmi dôležité, ako sa bude vyvíjať trh s elektrobatériami. Na cestách už vidno prvé kombinácie rôznych druhov palív. Podľa Drahovského je najefektívnejšia kombinácia elektriny a benzínu či nafty. „Na to je vybudovaná sieť staníc a takisto nie je problém nechať na noc auto dobíjať,“ povedal. Podľa prvých áut brázdiacich cesty s alternatívnym pohonom možno uvažovať aj o tom, kto sa uberá akým smerom.
Bez daní to nebude
Honda a jej vodíkové smerovanie je zrejmé. Toyota sa často pozerá po elektrine. Peugeot naposledy oznámil zámer spolupracovať s Mitsubishi na výrobe elektromobilov. Podľa Petra Šveca, riaditeľa úseku komunikácie trnavského závodu Peugeot, si koncern zatiaľ necháva dvere otvorené. Firma pracuje na viacerých alternatívach.
Konečné rozhodnutie o technológii budúcnosti zrejme nemá zatiaľ ani kórejská Kia. „Najnovšími štúdiami s nulovými emisiami sú Volkswagen Space UP! Blue či Tiguan HyMotion. Majú elektromotor napájaný palivovými článkami,“ povedal Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu Slovakia.
Autá budúcnosti by nemali byť drahšie ako dnešné a palivá možno lacnejšie. Sú s tým však spojené aj ďalšie veci „Akýkoľvek novodobý trend sa objaví, tak je predpoklad, že bude zaťažený spotrebnými daňami. Čiže tá zdanlivá výhoda určite padne,“ povedal Drahovský.