BRATISLAVA. V Spojených štátoch je každoročne v prevádzke takmer pol milióna verejných školských autobusov. Prejazdia viac ako šesť miliárd kilometrov a prepravia 25 miliónov detí.
Vodiči školských autobusov majú vlastný odborový zväz, vyrábajú ich významné automobilky a na ich prevádzku dozerajú miestne úrady, ale aj federálna vláda.
Preprava školským autobusom v poslednom období nie je lacný špás. Počas ropnej krízy sú mnohé školské správy, ktoré financujú tieto autobusy z peňazí daňových poplatníkov, nútené krátiť trasy, počty spojov a prepúšťať vodičov.
Jeden autobus bežne prepraví šesťdesiat až sto detí. Menšie školy majú k dispozícii minibusy.
Všetko pre bezpečnosť
Keďže ide o veľmi špecifické vozidlá prepravujúce maloletých, vzťahujú sa na ne osobitné dopravné a bezpečnostné predpisy.
Od roku 1939 získali svoju tradičnú žltú farbu. Navrhol ju profesor pedagogiky Frank Cyr z Kolumbijskej univerzity, kde sa vtedy zaoberali bezpečnosťou týchto vozidiel.
Dôvod na žltú farbu bol prozaický. Jednak farba veľmi dobre zvýrazní čierny nápis školský autobus a keď sa stmieva a rozodnieva, je práve táto lesklá žltá farba na vozovke najviditeľnejšia.
Neskôr posilnili autobusy ďalšími bezpečnostnými vymoženosťami. Napríklad striedavými výstražnými svetlami.
Povinné pásy?
Ďalším bezpečnostným prvkom môžu v budúcnosti byť bezpečnostné pásy.
V štáte New Jersey sa napríklad školáci cestujúci školským autobusom musia povinne pripútať, podobné ustanovenie bude o dva-tri roky v platnosti aj v Texase. Ostatné americké štáty zatiaľ pásy povinne nevyžadujú.
Braňo Ondrášik