Štvrtok, 20. jún, 2019 | Meniny má Valéria
REKLAMNÉ LETÁKY REŤAZCOV MAJÚ OKREM AKTUÁLNYCH CIEN UVÁDZAŤ AJ CENOVÉ INDEXY

Konštiak: Pod cenu nemôžeme ísť

Rezort pôdohospodárstva má pripravené opatrenia proti zdražovaniu potravín po prechode na euro. Obchodníci sú v napätí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Zabrániť špekulatívnemu zvyšovaniu cien tovarov a služieb pri prechode na euro chce už aj ministerstvo pôdohospodárstva. Ak presadí svoje návrhy, tak napríklad na reklamných letákoch obchodných reťazcov sa dozviete napríklad aj ceny za minulý štvrťrok či index rastu cien. Ale ani to nie je všetko. Z letáku by ste sa mali dozvedieť aj to, či predajca podpísal etický kódex. Tieto informácie podľa ministerstva by vám mali pomôcť pri rozhodovaní, kde nakúpiť.

V krajnej situácii chce ministerstvo pristúpiť aj na cenové moratórium na vybrané potraviny. O ňom v Slovenskej televízii v nedeľu hovoril pre­miér.

Úsilie ministerstva Zdenky Kramplovej však môže vyjsť nazmar. Totiž ministerstvo financií, ktoré môže zasahovať do cien, „o cenovom moratóriu ani o stanovení maximálnych cien neuvažuje“, povedal jeho hovorca Miroslav Šmál.

Včerajšok bol deň, keď ministerstvo financií vyzbieralo nápady ministerstiev, ktorými chcú čeliť prípadnému špekulatívnemu zvyšovaniu cien po vstupe Slovenska do eurozóny. Všetko je však zatiaľ nejasné. „Žiadne konkrétne kroky sa nedohodli, bude zriadená komisia, ktorá vypracuje jednotný materiál,“ povedala hovorkyňa ministerstva pôdohospodárstva Katarína Belická. Ten bude podľa nej predložený na ďalšie rokovanie vlády.

Zbytočné zvýšenie nákladov

Hoci rezort pôdohospodárstva zvažuje aj cenové moratórium najradšej by bol, keby ceny potravín držala pri zemi konkurencia. Spotrebiteľ by si takto mohol sám porovnať, kde sa ceny menia rýchlejšie a kde sú spravodlivejšie, a kto to myslí s obchodom poctivo.

Čo si o doplnení reklamných letákov o cenové indexy myslí analytik? „Predajcovia sami informujú o svojich cenách, ak dostanú nejakú predlohu, zvýši to len náklady, ale nezníži ceny,“ povedal Juraj Karpiš z inštitútu Iness. Zavádzanie takýchto opatrení nepovažuje za potrebné, konkurencia je totiž v oblasti predaja dosť silná, a tak bude odrádzať od neodôvodneného zvyšovania cien.

„Na orientáciu zákazníkov je tu duálne zobrazovanie cien, tak si budú môcť odkontrolovať ceny pred a po zavedení eura,“ povedal Róbert Kičina, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.

Ministerstvo pôdohospodárstva navrhuje aj zvýšenú kontrolu Protimonopolným úradom. Ten by na základe týždenného vývoja cien mohol odhadovať, či nedochádza k dohodám medzi predajcami o rovnakom zvýšení cien, tvrdí ministerstvo.

Ministerstvo je tu však na zlej adrese. „Môžeme zasiahnuť len v prípadoch zneužívania dominantného postavenia, nie sme cenovým regulátorom,“ povedal Tibor Vrzgula z Protimonopolného úradu.

Zmrazenie cien?

Cenové moratórium síce ministerstvo považuje len za krajné riešenie, ale pripravuje sa naň. Predstava je taká, že úradne by sa stanovilo percentuálne zvýšenie cien vybraných tovarov v určitom období. Takto sa vraj dá vyhnúť „skokovému zdražovaniu“.

Aký vplyv by takéto opatrenie malo na fungovanie trhu, bude podľa Karpiša závisieť od jeho nastavenia. „Ak nemôže podnikateľ premietnuť zvýšené náklady do ceny, buď zníži svoju výrobu, alebo kvalitu výrobkov.“ Ak by podľa neho bolo možné zvýšenie ceny dostatočné, tak sa s trhom nič nestane.

„Cenové moratórium má svoj význam v extrémnych prípadoch, prechod na novú menu takým podľa mňa nie je,“ povedal Eugen Jurzyca, riaditeľ inštitútu Ineko. Podľa neho by takéto opatrenie mohlo spôsobiť nedostatok tovarov na trhu.

Prezident zväzu obchodu Pavol Konštiak k tomu dodáva: „Muselo by to byť v celom reťazci, od výroby až po obchodníkov.“ Podľa neho nie je možné, aby sa cena zmrazila len u obchodníkov. „Nemôžeme predávať lacnejšie, ako nakúpime.“

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sa vekom menia chute? Kozí syr nám zachutí až pred tridsiatkou
  2. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  3. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  4. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  6. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  7. Keď ide o kožu
  8. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  10. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  2. OMV poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  3. Tenisový turnaj o pohár dekana SvF STU 2019
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  7. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  8. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  9. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  10. Noerr has done it again!
  1. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 15 416
  2. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 13 672
  3. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 13 141
  4. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 12 878
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 9 948
  6. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 6 326
  7. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 4 874
  8. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 4 126
  9. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 865
  10. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo 2 210

Neprehliadnite tiež

Čaputová zaplatí za predchodcov, kanceláriu to vyjde draho

Prezidentská kancelária zaplatila za právne služby už asi stotisíc eur.

Zuzana Čaputová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa pustil do Čaputovej a prerátal sa

Ako pokračuje smutný cirkus okolo sudcov Ústavného súdu.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Slovensko si zaslúži, aby Fico osamel

Pellegrini u Druckera bude osožný pre všetkých.

Peter Tkačenko

Pozrite si trailer k dokumentu Neverili SME (video)

Neuveriteľný dokument o návštevníkoch v redakcii SME.

Trailer Neverili SME