BRATISLAVA. Pred sedemnástimi rokmi začínala v Bratislave nemecká automobilka Volkswagen výrobu v podniku, ktorý rozbiehali ešte socialistickí plánovači a až do ich príchodu v ňom žiadne auto nikdy nevyrobili. Vtedy by málokto povedal, že sa z nás stane automobilová veľmoc.
Dnes sa už o Slovensku hovorí ako o európskom Detroite - vyrábajú u nás už tri svetové automobilky - k Nemcom pribudol francúzsky Peugeot a kórejská KIA.
To najnovšie, čo sa u nás vyrába, predstavil včera v Bratislave s veľkou pompou Volkswagen - nový model Škody Octavie.
Chcú ešte pridať
Mária Nováková, riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky, si vie predstaviť aj príchod štvrtej automobilky. „Závisí to od rozhodnutia investora, či je naša krajina atraktívna a či teda umiestni závod na Slovensku alebo vo východnej Európe.“
Už minulý rok sa u nás vyrobilo takmer 600-tisíc áut a máme prvenstvo v počte áut pripadajúcich na tisíc obyvateľov. Bolo to 105,7 auta a zrejme to bude viac.
Kia ani Peugeot zatiaľ nepracujú na plánované tri smeny. Peugeot vyrába 200-tisíc áut ročne, Kia o dvadsaťtisíc viac. Do roku 2010 chce kórejská automobilka zvýšiť toto číslo na 300-tisíc.
Riziká
Je však bezpečné, ak sa ekonomika zameriava tak výrazne na automobilový priemysel? Mária Nováková odpovedá protiotázkou - má Slovensko nejakú inú možnosť? „Ak má, nech sa rozvíja tým smerom.“
To, aby automobilový priemysel na Slovensku zostal, sa podľa nej dá zaistiť. Posunúť sa musí výskum a vývoj. „Z výrobných subdodávateľských fabrík by sa mali stať výskumno-vývojové.“
Automobilový priemysel vníma ako pomerne bezpečnú oblasť aj Radovan Ďurana z inštitútu Iness. „Väčšina áut je exportovaných. Na jednej strane je výhoda, že automobilky uspokojujú dopyt zákazníkov v celej Európe. Ak dôjde k ekonomickému poklesu dopytu v zahraničí, tak je možné, že aj výroba na Slovensku sa obmedzí.“
Automobilový priemysel podľa neho nie je hrozbou, ak jeho sústredenie v jednej oblasti vzniká spontánne pre dostupnosť pracovnej sily a kapitálu, ktorý chce investovať.
V tomto prípade by už príchod štvrtej automobilky znamenal problém. Traja súčasní výrobcovia vidia problém práve v nedostatku pracovnej sily. Na ministerstve školstva sa preto pracuje na novom zákone o odbornom vzdelávaní. Samotné automobilky spolupracujú so školami a robia si nábory.
Zmeny ešte prídu
Automobilky na nadchádzajúce roky plánujú výrobu nových modelov.
„Pripravujeme rozbeh výroby úplne nového modelu. Nebude to pokračovanie žiadneho z doterajších modelov, ktoré po cestách jazdia. Ten bude vyrábaný iba na Slovensku,“ predstavuje plány Peugeotu jeho hovorca Peter Švec.
Kia zasa plánuje ďalší model svojho Ceed-u. Mal by vypúšťať menej emisií.
Volkswagen má v pláne venovať sa športovo-úžitkovým vozidlám, označovaným skratkou SUV. Octavia by sa teda nemala vyrábať na ich úkor.
„Na Slovensku vyrábame predovšetkým vozy SUV. Na tom je táto fabrika postavená. Ak bude enormný dopyt po Octavii, začneme ju vyrábať sedem dní v týždni. Doteraz je to päť,“ povedal Jaroslav Holeček, člen predstavenstva nemeckej automobilky. Volkswagen funguje teda na svojej normálnej kapacite, automobilky, ktoré prišli v posledných rokoch, ešte mienia zvýšiť výrobu.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Octaviu na Slovensku už aj vyrábame
Jedno z najpredávanejších áut na Slovensku sa u nás už aj vyrába.
Prvú Škodu Octavia vyrobil Volkswagen v Bratislave v marci. Včera sa číslo dostalo na päťtisíc a do konca tohto roka by to mohlo byť aj 25–tisíc.
„Na budúci rok predpokladáme, že výrobu Octavie v Bratislave minimálne zdvojnásobíme,“ povedal Jaroslav Holeček, člen predstavenstva Volkswagenu. Vtedy už by číslo mohlo zahŕňať aj variant Octavia combi. Momentálne v Bratislave vyrábajú okolo 200 kusov denne a predpokladajú, že budú vyrábať aj combi. „Niektorá z verzií, ktoré sa vyrábajú v Mladej Boleslavi, dostane šancu aj u nás,“ povedal Holeček.
Octavia patrí medzi najpredávanejšie značky na Slovensku. „Najprv je Fabia, potom Octavia. Ďalšie značky sú ďaleko za nimi,“ povedal Michal Karpat z Autožurnálu.
(dak)