Slovenský automobilový príbeh

Príbeh automobilového priemyslu na Slovensku pripomína rozprávku o žobrákovi, z ktorého sa stal princ. Analytici upozorňujú, že na šťastný koniec je ešte priskoro. Treba investovať do výskumu.

BRATISLAVA. Pred sedemnástimi rokmi začínala v Bratislave nemecká automobilka Volks­wagen výrobu v podniku, ktorý rozbiehali ešte socialistickí plánovači a až do ich príchodu v ňom žiadne auto nikdy nevyrobili. Vtedy by málokto povedal, že sa z nás stane automobilová veľmoc.

Dnes sa už o Slovensku hovorí ako o európskom Detroite - vyrábajú u nás už tri svetové automobilky - k Nemcom pribudol francúzsky Peugeot a kórejská KIA.

To najnovšie, čo sa u nás vyrába, predstavil včera v Bratislave s veľkou pompou Volkswagen - nový model Škody Octavie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Chcú ešte pridať

Mária Nováková, riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky, si vie predstaviť aj príchod štvrtej automobilky. „Závisí to od rozhodnutia investora, či je naša krajina atraktívna a či teda umiestni závod na Slovensku alebo vo východnej Európe.“

Už minulý rok sa u nás vyrobilo takmer 600-tisíc áut a máme prvenstvo v počte áut pripadajúcich na tisíc obyvateľov. Bolo to 105,7 auta a zrejme to bude viac.

Kia ani Peugeot zatiaľ nepracujú na plánované tri smeny. Peugeot vyrába 200-tisíc áut ročne, Kia o dvadsaťtisíc viac. Do roku 2010 chce kórejská automobilka zvýšiť toto číslo na 300-tisíc.

Riziká

Je však bezpečné, ak sa ekonomika zameriava tak výrazne na automobilový priemysel? Mária Nováková odpovedá protiotázkou - má Slovensko nejakú inú možnosť? „Ak má, nech sa rozvíja tým smerom.“

SkryťVypnúť reklamu

To, aby automobilový priemysel na Slovensku zostal, sa podľa nej dá zaistiť. Posunúť sa musí výskum a vývoj. „Z výrobných subdodávateľských fabrík by sa mali stať výskumno-vývojové.“

Automobilový priemysel vníma ako pomerne bezpečnú oblasť aj Radovan Ďurana z inštitútu Iness. „Väčšina áut je exportovaných. Na jednej strane je výhoda, že automobilky uspokojujú dopyt zákazníkov v celej Európe. Ak dôjde k ekonomickému poklesu dopytu v zahraničí, tak je možné, že aj výroba na Slovensku sa obmedzí.“

Automobilový priemysel podľa neho nie je hrozbou, ak jeho sústredenie v jednej oblasti vzniká spontánne pre dostupnosť pracovnej sily a kapitálu, ktorý chce investovať.

V tomto prípade by už príchod štvrtej automobilky znamenal problém. Traja súčasní výrobcovia vidia problém práve v nedostatku pracovnej sily. Na ministerstve školstva sa preto pracuje na novom zákone o odbornom vzdelávaní. Samotné automobilky spolupracujú so školami a robia si nábory.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny ešte prídu

Automobilky na nadchádzajúce roky plánujú výrobu no­vých modelov.

„Pripravujeme rozbeh výroby úplne nového modelu. Nebude to pokračovanie žiadneho z doterajších modelov, ktoré po cestách jazdia. Ten bude vyrábaný iba na Slovensku,“ predstavuje plány Peugeotu jeho hovorca Peter Švec.

Kia zasa plánuje ďalší model svojho Ceed-u. Mal by vypúšťať menej emisií.

Volkswagen má v pláne venovať sa športovo-úžitkovým vozidlám, označovaným skratkou SUV. Octavia by sa teda nemala vyrábať na ich úkor.

„Na Slovensku vyrábame predovšetkým vozy SUV. Na tom je táto fabrika postavená. Ak bude enormný dopyt po Octavii, začneme ju vyrábať sedem dní v týždni. Doteraz je to päť,“ povedal Jaroslav Holeček, člen predstavenstva nemeckej automobilky. Volkswagen funguje teda na svojej normálnej kapacite, automobilky, ktoré prišli v posledných rokoch, ešte mienia zvýšiť výrobu.

SkryťVypnúť reklamu


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Octaviu na Slovensku už aj vyrábame

Jedno z najpredávanejších áut na Slovensku sa u nás už aj vyrába.

Prvú Škodu Octavia vyrobil Volkswagen v Bratislave v marci. Včera sa číslo dostalo na päťtisíc a do konca tohto roka by to mohlo byť aj 25–tisíc.

„Na budúci rok predpokladáme, že výrobu Octavie v Bratislave minimálne zdvojnásobíme,“ povedal Jaroslav Holeček, člen predstavenstva Volkswagenu. Vtedy už by číslo mohlo zahŕňať aj variant Octavia combi. Momentálne v Bratislave vyrábajú okolo 200 kusov denne a predpokladajú, že budú vyrábať aj combi. „Niektorá z ver­zií, ktoré sa vyrábajú v Mladej Boleslavi, dostane šancu aj u nás,“ povedal Holeček.

Octavia patrí medzi najpredávanejšie značky na Slovensku. „Najprv je Fabia, potom Octavia. Ďalšie značky sú ďaleko za nimi,“ povedal Michal Karpat z Autožurnálu.

SkryťVypnúť reklamu

(dak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu