Svoju kariéru začal ako detský lekár. Nemocnicu opustil v polovici 90. rokov, keď presedlal na farmáciu. V čase vzniku Zentivy už stál na čele českej firmy Léčivá. Zodpovedal za predaj pre Slovensko.
V roku 1998 vstúpil do Léčiv americký investor, v roku 2003 aj do Slovakofarmy, následne prišlo k spojeniu českých Léčiv so slovenskou Slovakofarmou. Fúzia sa pripravovala viac ako rok. Tak sa z dvoch firiem, významných na lokálnych trhoch, stala nadnárodná farmaceutická spoločnosť - Zentiva. Dostal sa na čelo jej slovenskej časti.
Zhluk písmen z počítača
Značky Léčivá a Slovakofarma boli zapísané hlboko v povedomí ľudí. Na lokálnych trhoch niečo znamenali, ich výrobky sa predávali aj na stredo a východoeurópskych trhoch, hoci tam nepatrili medzi silných hráčov. „Jedinou možnosťou, ako zvýšiť svoju váhu mimo lokálnych trhov, bolo spojiť sa,“ hovorí Černák.
Vznik Zentivy nebol vnímaný ako konflikt dvoch strán, českej a slovenskej, ale skôr ako snaha spojiť sily a vytvoriť niečo nové. To sa im podľa neho za 5 rokov fungovania aj podarilo: každý tretí predaný liek na Slovensku aj v Čechách je práve Zentiva. Vyrábajú okrem Slovenska a Čiech už aj v Turecku a Rumunsku.
Názov Zentiva vznikol ako zhluk písmen náhodne vybraných počítačom. „Chceli sme vytvoriť taký názov, ktorý si každý ľahko zapamätá, vysloví, a pritom nič neznamená.“ Novú značku bolo treba dostať do povedomia ľudí. Aby ju prijali za „svoju“ značku. A to nielen zamestnanci, ale aj zákazníci.
Práve dôvera je vo farmaceutickom biznise kľúčová. „Keďže účinok lieku sa nedá dopredu overiť, je na výrobcovi, aby zaručil, že po jeho užití sa dostaví želaný efekt.“ To sa podľa neho dá len cez budovanie dôvery. Tú zamestnaneckú podporujú aj takzvané firemné dni, ich tradíciu zdedila Zentiva od Léčiv.
So Zentivou prišla do firmy aj angličtina. Tá je teraz hlavným komunikačným jazykom. Nielen medzi top manažérmi, ale aj medzi bežnými zamestnancami. Zentiva zamestnáva ľudí rôznych národností. Manažéri medzi pobočkami rotujú. „Využívame tak skúsenosti ľudí, ktorí už predtým pracovali vo farmácii, hoci aj v konkurencii.“ Práve tak udržiavajú jednotnú úroveň firmy aj v lokálnych pobočkách.
Alexander Černák sám stojí na čele slovenskej aj rumunskej časti. Priznáva, že necestuje pravidelne. „Veď sa dá vytvoriť telemost Praha – Hlohovec – Bukurešť.“
Slovenská viagra
V posledných rokoch sa situácia vo farmaceutickom biznise podľa Černáka mení. Ide o to, že počet nových liekov postupne klesá. „Je ťažké prísť s niečím naozaj prevratným,“ hovorí. Podľa neho sa farmaceutický výskum už dostal k hranici, kde sa nedá vymyslieť niečo úplne nové.
Mení sa aj trh. Kedysi platilo, že po príchode generika sa originálny liek z trhu stiahol. Teraz súťažia vedľa seba „originalisti a my generici“. Zentiva sa totiž orientuje na výrobu generík. Ide o lieky, ktoré vychádzajú z originálneho patentu, teda obsahujú rovnakú účinnú látku, ale od originálu sa líšia cenou a spôsobom výroby.
„Keď sa skončí patentová ochrana, je pripravených 5, 6 až 9 generických výrobcov, aby prišli na trh so svojím generikom,“ hovorí. Vyvinúť liek trvá generickej firme minimálne 5 rokov. Preto je dôležité plánovanie. Výskum sa nedá robiť chaoticky. „Nemôžete sa zo dňa na deň len tak rozhodnúť, že ideme vyrobiť nejaký liek.“
Pri výrobe, samozrejme, nevidia dokumenty originálnych výrobcov. „Poznáme len chemickú látku, akú má štruktúru, teda, čo to je. Takže musíme nájsť postup, ako ju vyrobiť,“ hovorí Černák. Často používajú úplne iné postupy, ako originálny výrobca.
Pre producenta generík teda „stačí“ prísť nato, ako sa dopracovať k originálnemu chemickému vzorcu. Nepotrebujú drahé klinické štúdie, čo sa premieta v nižšej cene týchto liekov. Odvolajú sa len na originálneho výrobcu a dokážu, že vyrobili to isté.
„Pri viagre sa nám to už podarilo,“ hovorí Černák. Teraz sa čaká už len na registráciu. Tú majú získať už počas budúceho roku. Potom by sa už mohla rozbehnúť výroba slovenskej „viagry“ v Hlohovci. „Názov už máme vybratý.“ Je to však ešte tajomstvo. Názov lieku sa zvyčajne vyberá tak, aby súvisel s chorobou alebo účinnou látkou.
Riadi cez partnerstvo
„Nevstávam s tým, že si pozerám akcie Zentivy na pražskej burze.“ Za dôležitejšie ako krátkodobý vývoj akcií, ktorý ho síce zaujíma, považuje dlhodobé trendy. „Tie sú zaujímavé pre serióznych investorov, nie špekulantov,“ hovorí Černák.
Pôsobí dojmom človeka, ktorého nič nerozhádže a v akejkoľvek situácii si zachová svoju tvár. To sa mu osvedčilo aj v riadení. „S kolegami, ale aj podriadenými vychádzam prostredníctvom partnerstva.“ Sám zažil riadenie, keď niekto ponižoval svojich zamestnancov „ako nejakých sluhov“.
Strachom sa síce dá niečo dosiahnuť, lenže nie je to podľa neho perspektívny spôsob komunikácie. „Ak nastane problém, treba síce od ľudí vyžadovať záujem a nasadenie, ale treba aj voliť vhodné formy. Keď chceme výsledky, potrebujeme ľudí, ktorí sú ochotní robiť navyše. Kvalitné stroje má každý.“
Viac na www.leaders.sk