Černák: Viagru bude vyrábať aj Zentiva v Hlohovci

Farmaceutický biznis stojí na dôvere. Tú sa novej značke Zentiva počas piatich rokov existencie vybudovať podarilo, tvrdí šéf slovenskej a rumunskej časti ALEXANDER ČERNÁK.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Svoju kariéru začal ako detský lekár. Nemocnicu opustil v polovici 90. rokov, keď presedlal na farmáciu. V čase vzniku Zentivy už stál na čele českej firmy Léčivá. Zodpovedal za predaj pre Slovensko.

V roku 1998 vstúpil do Léčiv americký investor, v roku 2003 aj do Slovakofarmy, následne prišlo k spojeniu českých Léčiv so slovenskou Slovakofarmou. Fúzia sa pripravovala viac ako rok. Tak sa z dvoch firiem, význam­ných na lokálnych trhoch, stala nadnárodná farmaceutická spoločnosť - Zentiva. Dostal sa na čelo jej slovenskej časti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zhluk písmen z počítača

Značky Léčivá a Slovakofarma boli zapísané hlboko v povedomí ľudí. Na lokálnych trhoch niečo znamenali, ich výrobky sa predávali aj na stredo­ a východoeurópskych trhoch, hoci tam nepatrili medzi silných hráčov. „Jedinou možnosťou, ako zvýšiť svoju váhu mimo lokálnych trhov, bolo spojiť sa,“ hovorí Černák.

Vznik Zentivy nebol vnímaný ako konflikt dvoch strán, českej a slovenskej, ale skôr ako snaha spojiť sily a vytvoriť niečo nové. To sa im podľa neho za 5 rokov fungovania aj podarilo: každý tretí predaný liek na Slovensku aj v Čechách je práve Zentiva. Vyrábajú okrem Slovenska a Čiech už aj v Turecku a Rumunsku.

Názov Zentiva vznikol ako zhluk písmen náhodne vybraných počítačom. „Chceli sme vytvoriť taký názov, ktorý si každý ľahko zapamätá, vysloví, a pritom nič neznamená.“ Novú značku bolo treba dostať do povedomia ľudí. Aby ju prijali za „svoju“ značku. A to nielen zamestnanci, ale aj zákazníci.

SkryťVypnúť reklamu

Práve dôvera je vo farmaceutickom biznise kľúčová. „Keďže účinok lieku sa nedá dopredu overiť, je na výrobcovi, aby zaručil, že po jeho užití sa dostaví želaný efekt.“ To sa podľa neho dá len cez budovanie dôvery. Tú zamestnaneckú podporujú aj takzvané firemné dni, ich tradíciu zdedila Zentiva od Léčiv.

So Zentivou prišla do firmy aj angličtina. Tá je teraz hlavným komunikačným jazykom. Nielen medzi top manažérmi, ale aj medzi bežnými zamestnancami. Zentiva zamestnáva ľudí rôznych národností. Manažéri medzi pobočkami rotujú. „Využívame tak skúsenosti ľudí, ktorí už predtým pracovali vo farmácii, hoci aj v konkurencii.“ Práve tak udržiavajú jednotnú úroveň firmy aj v lokálnych poboč­kách.

Alexander Černák sám stojí na čele slovenskej aj rumunskej časti. Priznáva, že necestuje pravidelne. „Veď sa dá vytvoriť telemost Praha – Hlohovec – Bukurešť.“

SkryťVypnúť reklamu

Slovenská viagra

V posledných rokoch sa situácia vo farmaceutickom biznise podľa Černáka mení. Ide o to, že počet nových liekov postupne klesá. „Je ťažké prísť s niečím naozaj prevratným,“ hovorí. Podľa neho sa farmaceutický výskum už dostal k hranici, kde sa nedá vymyslieť niečo úplne nové.

Mení sa aj trh. Kedysi platilo, že po príchode generika sa originálny liek z trhu stiahol. Teraz súťažia vedľa seba „originalisti a my generici“. Zentiva sa totiž orientuje na výrobu generík. Ide o lieky, ktoré vychádzajú z originálneho patentu, teda obsahujú rovnakú účinnú látku, ale od originálu sa líšia cenou a spôsobom výroby.

„Keď sa skončí patentová ochrana, je pripravených 5, 6 až 9 generických výrobcov, aby prišli na trh so svojím generikom,“ hovorí. Vyvinúť liek trvá generickej firme minimálne 5 rokov. Preto je dôležité plánovanie. Výskum sa nedá robiť chaoticky. „Nemôžete sa zo dňa na deň len tak rozhodnúť, že ideme vyrobiť nejaký liek.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri výrobe, samozrejme, nevidia dokumenty originálnych výrobcov. „Poznáme len chemickú látku, akú má štruktúru, teda, čo to je. Takže musíme nájsť postup, ako ju vyrobiť,“ hovorí Černák. Často používajú úplne iné postupy, ako originálny výrobca.

Pre producenta generík teda „stačí“ prísť nato, ako sa dopracovať k originálnemu chemickému vzorcu. Nepo­trebujú drahé klinické štúdie, čo sa premieta v nižšej cene týchto liekov. Odvolajú sa len na originálneho výrobcu a dokážu, že vyrobili to isté.

„Pri viagre sa nám to už podarilo,“ hovorí Černák. Teraz sa čaká už len na registráciu. Tú majú získať už počas budúceho roku. Potom by sa už mohla rozbehnúť výroba slovenskej „viagry“ v Hlohovci. „Názov už máme vybratý.“ Je to však ešte tajomstvo. Názov lieku sa zvyčajne vyberá tak, aby súvisel s chorobou alebo účinnou látkou.

SkryťVypnúť reklamu

Riadi cez partnerstvo

„Nevstávam s tým, že si pozerám akcie Zentivy na pražskej burze.“ Za dôležitejšie ako krátkodobý vývoj akcií, ktorý ho síce zaujíma, považuje dlhodobé trendy. „Tie sú zaujímavé pre serióznych investorov, nie špekulantov,“ hovorí Černák.

Pôsobí dojmom človeka, ktorého nič nerozhádže a v akejkoľvek situácii si zachová svoju tvár. To sa mu osvedčilo aj v riadení. „S kolegami, ale aj podriadenými vychádzam prostredníctvom partnerstva.“ Sám zažil riadenie, keď niekto ponižoval svojich zamestnancov „ako nejakých sluhov“.

Strachom sa síce dá niečo dosiahnuť, lenže nie je to podľa neho perspektívny spôsob komunikácie. „Ak nastane problém, treba síce od ľudí vyžadovať záujem a nasadenie, ale treba aj voliť vhodné formy. Keď chceme výsledky, potrebujeme ľudí, ktorí sú ochotní robiť navyše. Kvalitné stroje má každý.“

SkryťVypnúť reklamu

Viac na www.leaders.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 379
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 842
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 217
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 627
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 334
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 087
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 734
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 462
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu