astane problém, banka na identifikáciu potrebuje prvé štyri a posledné štyri číslice.
BRATISLAVA. Kartu môžete stratiť, môžu vám ju ukradnúť, prípadne okopírovať. Práve o poslednom spôsobe sa pred niekoľkými týždňami hovorilo viac ako inokedy. Tento spôsob sa nazýva skimming. Je to postup, pri ktorom sa pôvodné údaje z magnetického prúžku karty elektronicky skopírujú na inú kartu bez vedomia držiteľa platobnej karty. PIN kód klienta môžu podvodníci získať tak, že sú v jeho blízkosti, keď bankomat používa, alebo na bankomat namontujú minikameru, ktorá zosníma zadávaný PIN kód.
Banky sa proti tomuto typu podvodu bránia zavádzaním čipovej technológie na platob– ných kartách a na zariadeniach, teda bankomatoch a POS termináloch. Aj tak je však dôležité správať sa pri používaní platobných kariet obozretne.
Volajte banku
Keď nastane problém, treba okamžite kontaktovať svoju banku. Kartu totiž treba ihneď zablokovať. Mali by ste vedieť číslo jej call centra, užitočné je aj telefónne číslo spoločnosti First Data Slovakia, +421 2 682 85 777, ktorá je zúčtovacím centrom – zabezpečuje nepretržitú autorizáciu a spracovanie elektronických transakcií online v sieti bankomatov a platobných terminálov. Okrem toho si poznačte a dobre uschovajte číslo karty.
Na internetovej stránke Združenia pre bankové karty SR, www.zbk.sk, je zoznam bánk, telefónne čísla ich call centier i už spomenuté číslo spoločnosti First Data Slovakia.
A keďže sa blíži dovolenková sezóna, určite si poznačte telefónne číslo call centra banky, na ktoré môžete volať zo zahraničia.
Zavolá aj banka
Banky monitorujú transakcie na účtoch klientov a ak zistia neobvyklé operácie, kontaktujú klienta a zisťujú, či tieto transakcie naozaj urobil.
Okrem toho ponúkajú rôzne doplnkové služby, napríklad zasielajú SMS správy po každej uskutočnenej operácii.
ČSOB
Klient má možnosť reklamovať akúkoľvek transakciu. „Ak chce reklamovať transakciu vo výpise, mal by tak urobiť čo najskôr (do 30 dní od zaúčtovania),“ upozorňuje riaditeľka Komunikácie ČSOB Tereza Molnár Copláková. Spolu s výpisom, v ktorom je sporná transakcia, prípadne so sprievodným listom obsahujúcim dôvody, prečo klient reklamuje transakciu, alebo s dokladmi dokazujúcimi nesprávnosť transakcie, musí zájsť do pobočky banky a požiadať o prešetrenie. Banka ho bude o výsledku šetrenia informovať.
Diners Club Slovakia
Karty Diners Club majú celosvetovo najnižšiu mieru zneužitia. „Popri rastúcom obrate je veľkým úspechom spoločnosti nízke percento zneužitia kariet Diners Club vyda– ných na Slovensku,“ konštatuje generálny riaditeľ Diners Club Slovakia Radoslav Szücs. V roku 2007 došlo k 18 prípadom v celkovej sume 462 420 Sk, čo predstavuje 0,03 % z celkovej sumy obratov kariet vydaných na Slovensku a v zahraničí v roku 2007.
Ukradnutých bolo sedem kariet, stratené dve, zneužitých v súvislosti s objednávkou prostredníctvom telefónu alebo internetu bolo osem a v dôsledku skimmingu jedna karta.
Dexia banka
„Čo sa týka zneužitia platobných kariet u našich klientov, tieto prípady sa vyskytujú ojedinele,“ informuje hovorca banky Michal Fúrik. Väčšinou ide o prípad, keď je platobná karta klientovi odcudzená alebo ju klient stratí.
Istrobanka
„Banková platobná karta v súčasnej dobe predstavuje jeden z najbezpečnejších platobných prostriedkov. Napriek tomu je nevyhnutné, aby držitelia kariet dodržiavali odporúčané zásady zaobchádzania s platobnými kartami,“ upozorňuje hovorkyňa Miroslava Pargáčová.
mBbank
„Keďže pôsobíme primárne v on-line prostredí, našim klientom odporúčame možnosť okamžitého zníženia denného limitu karty na 0 Sk v prípade jej straty alebo už aj pri podozrení zo straty,“ vysvetľuje PR manažér banky Marek Michlík. Každý klient tak môže urobiť samostatne po prihlásení do internet bankingu alebo prostredníctvom operátora na call-centre. Tým sa karta síce nezablokuje, avšak je de facto nepoužiteľná na akékoľvek debetné operácie a nemôže byť zneužitá. Je to výhodné v prípade, ak existuje pravdepodobnosť, že klient kartu nájde. Nemusí tak žiadať o vydanie novej karty, ako by to bolo v prípade, keď by ju zablokoval. Ak bude mať po určitom hľadaní istotu, že ju stratil, zablokuje ju definitívne.
OTP Banka
Banka neeviduje prípady zneužívania platobných kariet na jej bankomatoch. „ Proti tzv. skimmingu - zosnímaniu údajov platobnej karty nepovolanou osobou banka chráni majiteľov kariet aktívnou ochranou = spomalený a vibračný posuv karty do hrdla počítača + automatizovaná uzávierka hrdla s detekciou cudzích prvkov. Táto ochrana je v bankomatoch jedinečná,“ konštatuje hovorkyňa banky Tatiana Jonáková.
Pre prípady stratených alebo ukradnutých platobných kariet banka prevádzkuje 24 hodín denne službu IVR, prostredníctvom ktorej si klienti môžu platobnú kartu zablokovať okamžite, akonáhle zistia jej stratu alebo krádež.
Poštová banka
Významným krokom v boji proti zneužívaniu kariet je migrácia na čipovú technológiu. „Všetky karty Poštovej banky vydané od decembra 2007 sú vybavené modernou čipovou technológiou, ktorá zvyšuje bezpečnosť platobnej karty,“ upozorňuje hovorkyňa banky Hana Šimková. Banka novou technológiou postupne nahrádza všetky platobné karty pri ich obnove. Okrem toho denne monitoruje a vyhodnocuje podozrivé transakcie platobnou kartou. V poslednom období sme nezaznamenali prípady zneužitia karty, dodáva Šimková.
Slovenská sporiteľňa
Pri debetných kartách preberá zodpovednosť za škody vzniknuté neoprávneným použitím karty od momentu nahlásenia jej straty či odcudzenia na non-stop linke Sporotel. „Pri kreditných kartách poskytuje banka zdarma poistenie zneužitia karty pri jej strate alebo odcudzení.
Vzťahuje sa aj na neoprávnené transakcie, ku ktorým dôjde v priebehu 24 hodín pred nahlásením blokovania karty na linke Sporotel,“ vysvetľuje hovorca Štefan Frimmer.
Tatra banka
Jedným zo spôsobov, ako predchádzať zneužitiu platobnej karty je aj stanovenie nižšieho limitu, dozvie sa klient v Tatra banke.
„Službu b-mail, teda zasielanie správ na mobilný telefón alebo e-mail k bežnému účtu alebo ku kreditnej karte, odporúčame všetkým klientom, pretože takýmto spôsobom je neustále informovaný o tom, čo sa deje na jeho bežnom účte alebo kreditnej karte, a tak môže okamžite reagovať a kartu zablokovať,“ pripomína hovorca banky Boris Gandel.
VÚB banka
„VÚB ako jediná banka automaticky a bezplatne poisťuje všetky svoje platobné karty proti zneužitiu v prípade straty alebo krádeže. Toto poistenie sa vzťahuje na transakcie uskutočnené do dvadsiatich štyroch hodín pred zablokovaním karty. Nevzťahuje sa na transakcie, pri ktorých bol správne zadaný PIN kód a pri ktorých nebola karta fyzicky prítomná,“ spresňuje hovorkyňa Alena Walterová.
Ako bezpečne používať platobnú kartu
Platobnú kartu ihneď pri prevzatí podpíšte na vyznačenom mieste.
Po prevzatí PIN čísla si ho dobre zapamätajte.
Doklad, na ktorom je PIN uvedený, znehodnoťte.
Nikdy si nezapisujte PIN na platobnú kartu alebo doklad, ktorý je uchovaný v blízkosti karty.
Svoj PIN nezverejňujte. Nehovorte ho ani svojim rodinným príslušníkom, zástupcom finančných inštitúcií ani polícii, či obchodníkovi.
Pri zadávaní PIN si všímajte, či vás nepozoruje cudzia osoba.
Pri výbere hotovosti z bankomatu skontrolujte, či sa pri pri mechanike, kde sa vkladá karta, nenachádza cudzie teleso, ktoré by mohlo dáta z karty skopírovať.
Svoju platobnú kartu nikomu nepožičiavajte. Platobná karta je neprenosná.
Pridelený PIN si môžete kedykoľvek zmeniť prostredníctvom bankomatov na číslo, ktoré si ľahko zapamätáte.
Kartu chráňte pred mechanickým poškodením a magnetickým poľom.
Pravidelne si kontrolujte výpisy z banky, ak zistíte nezrovnalosti, ihneď banku kontaktujte.
Ako bezpečne platiť cez internet
Nákup cez internet realizujte iba cez www stránky, ktoré využívajú zabezpečenie komunikácie, napríklad protokolom SSL respektíve SET. O zabezpečení www stránky sa môžete presvedčiť na spodnej lište internetového prehliadača (napr. adresa stránky s písmenom „s“ na konci – „https“ alebo zámok na pravom spodnom okraji web prehliadača). Pri platení kartou cez internet alebo po telefóne buďte opatrní, vystavujete sa riziku jej zneužitia, za ktoré banka nezodpovedá.
Ako bezpečne platiť na POS termináloch
Pri platení majte kartu vždy pod dohľadom, personál pri platení nesmie s vašou kartou nikam odchádzať.
Pri zadávaní PIN si klávesnicu zakryte rukou, aby ste znemožnili jeho odpozorovanie.
Pri platení kartou si vždy skontrolujte správnosť údajov a výšku sumy na potvrdenke.
Po platbe skontrolujte, či vám obchodník kartu vrátil.
Uchovajte si kópiu účtovného dokladu pre prípad reklamácie.
Autor: ia