BRATISLAVA. Pre štát najlepším spôsobom nákupu je verejná súťaž dodávateľov. A keď sa to robí centrálne, vo veľkom, mal by byť najefektívnejší. Centrálne verejné obstarávanie sa však na Slovensku zatiaľ používa v malom.
Verejne sa odsúťažilo menej
Štát tento rok celkovo nakupoval menej. Najviac sa to prejavilo v prípade najprehľadnejšej formy financovania – verejnej súťaže.
Oproti 55 miliardám, ktoré štát vyplatil firmám prostredníctvom verejnej súťaže, to bolo minulý rok necelých 31 miliárd korún. Šéf úradu pre verejné obstarávanie Béla Angyal to zdôvodňuje zmenou zákona, ako aj nízkym počtom výziev z eurofondov.
Na druhej strane je podľa neho dobré, že menej sa nakupuje aj formou rokovacieho konania bez zverejnenia. Tá totiž patrí medzi menej prehľadné. V roku 2006 na verejnom obstarávaní tvorili 22 percent a minulý rok 18 percent.
„Stále sa zaoberáme rokovacím typom obstarávania, máme už aj prvé výsledky v tom, že tento postup sa menej uplatňuje, ale musíme v tom ešte pokračovať,“ povedal.
Pomôcť má centrálny nákup
Sprehľadniťobstarávanie, ale aj ušetriť štátne peniaze by mohlo centrálne obstarávanie. To by znamenalo, že ministerstvá by nakupovali spolu. Premiér Robert Fico o ňom hovorí už dlhšie ako o skvelej myšlienke, zatiaľ je však len v príprave.
„Postupne sa systém testuje. Snaha je, aby sa centrálne obstarávalo na jednom mieste. Potom je aj kontrola väčšia a teda aj prehľadnosť,“ povedal Miroslav Šmál, hovorca ministerstva financií. Výhodu vidí v tom, že ak sa bude týmto spôsobom obstarávať vo väčších objemoch, môžu ministerstvá získať aj nižšie ceny.
Opozičný poslanec Stanislav Janiš vidí aj inú výhodu takéhoto nakupovania. „Keď ide o veľké objemy, zákazky musia ísť cez verejnú súťaž,“ povedal. Práve to podľa neho môže byť dôvodom, prečo sa na centrálnom obstarávaní zatiaľ ministerstvá nedohodli. Tie majú k takémuto nákupu rôzne postoje. Minister obrany Jaroslav Baška hovorí, že minister financií, čo má nový systém na starosti, má v tomto smere jeho súhlas. Prezidentka Transparency International Emília Sičáková–Beblavá však hovorí, že pri vojenských dodávkach sa často argumentuje bezpečnostnými dôvodmi, ktoré napokon vylúčia verejnú súťaž.
Výhrady má aj šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny. Treba podľa neho doriešiť, ako to bude, ak samotné ministerstvo bude schopné zabezpečiť to, čo potrebuje, lacnejšie a rýchlejšie než keby išlo cez centrálny systém.