BRATISLAVA. Byť šoférom nákladného auta, to bola vždy dosť dobre platená práca. Dnes si však najmä šoféri kamiónov prídu na pekné peniaze.
Firmy sa im navyše snažia spríjemniť život, ako sa dá – vraj ich lákajú na silnejšie motory a luxusné vybavenie kabín. Je ich totiž málo.
Kedysi mal takmer každý vojak 'vodičák' céčko
„Táto situácia má viac príčin – jednou je odchod niektorých vodičov za zárobkom do zahraničia, druhou boom v oblasti nákladnej automobilovej dopravy,“ hovorí Branislav Beloríd s profesijného združenia dopravcov Česmad.
Podľa Belorída totiž mnoho výrobcov uprednostňuje dodávky justintime a v tejto sfére nemôže železničná doprava konkurovať kamiónom, takže počet zákaziek sa stále zvyšuje.
Problémom je aj to, že sa profesionálni vodiči akosi „minuli“. „ Kedysi mali vodičské preukazy na nákladné automobily mnohí mladí muži, urobili si ich počas vojenčiny. Zrušenie povinnej vojenskej služby pripravilo dopravcov o tieto zdroje pracovných síl,“ vysvetľuje Branislav Beloríd.
Odchod šikovných profesionálov do zahraničia podľa Belorída až takým problémom dnes nie je. Doma si zarobia porovnateľné peniaze.
Nijaký luxus – kvalita
A či sa zvyšujú ich nároky? „Myslím, že to nie je iba vec požiadaviek šoférov. Rovnako výrobcovia kamiónov sa snažia zlepšiť vybavenosť. Veď tí vodiči strávia v kabíne skutočne veľmi veľa času – pri šoférovaní aj pri oddychu na parkoviskách. Prečo by sa nemohli slušne vyspať, pohodlne sedieť, mať čistý vzduch a vychladené nápoje,“ hovorí Branislav Beloríd. Podľa neho ide o normálne rastúce nároky na vybavenie.
Autor: gal