BRATISLAVA. Kto si myslí, že animované, zväčša americké rozprávky, nie sú pre deti vhodné, bude informáciou o skutočných záujmoch detí na Slovensku sklamaný. Peoplemetre hovoria, že animované rozprávky majú deti najradšej.
Viac ako detskú publicistiku, ktorá by podľa ideálnej predstavy mala naše deti vzdelávať a vychovávať, sledujú deti v najsledovanejších slovenských televíziách dobrodružné a rodinné seriály a filmy pre dospelých.
¶Tak napríklad najsledovanejšími reláciami tohto roka u predškolákov (4 – 6 rokov) boli Pyšná princezná, animovaný sitcom Madagaskar, rozprávky Snehulienka, Falošný princ, ale aj seriál Susedia, dobrodružný film Piráti z Karibiku, či dokonca triler Smrť v pätách.
¶U prvákov, druhákov a tretiakov sú Piráti z Karibiku hneď za komédiou o športujúcej opici Najužitočnejší hráč. A v prvej desiatke relácií pre deti medzi 10 až 12 rokmi už po rozprávkach nie je ani chýru, zato je tam až päť akčných filmov. Top 3 sú Miss špeciálny agent, Susedia a Piráti z Karibiku.
Chýbajú Filmárikovia
Ponuka slovenských televízií pre deti je v súčasnosti viacmenej jednoliata. V sobotné a nedeľné predpoludnie na Markíze a STV prevládajú v ponuke americké rozprávky a rodinné seriály. Joj sa odlišuje ponukou filmov pre deti staršie ako 12 rokov.
Na neprerušené pásmo rozprávok ako Filmárik a Filmuška či reláciu Poďte s nami s postavičkami ako Dancúľ, Kuko môžu spomínať už len rodičia dnešných detí. STV, ktorá má zo zákona povinnosť venovať zvýšenú pozornosť detskému divákovi, takýto typ relácie neponúka, ak nerátame polhodinovú reláciu Elá hop.
Ak by STV takúto dlhú reláciu vytvorila, mala by menej priestoru na reklamu. Tú teraz vysiela po každej rozprávke. Ako sa to dá, ukazuje Česká televízia. Nedeľné vysielanie otvára Ráničkom s Dadou, v ktorom sa Dada Patrasová prihovára najmenším deťom, a hneď na to štartuje dvojhodinová relácia Hřiště, ktorú tvorí pásmo zložené z rozprávky, detských hier, nechýbajú hostia.
Večerníček stále populárny
Podľa údajov z peoplemetrového merania, ktoré zachytáva vekovú kategóriu od 4 rokov, absolútnym hitom víkendového dopoludnia od začiatku roka bola na Markíze vysielaná Snehulienka Walta Disneyho. Stabilne vysokú sledovanosť majú americké animované seriály ako Scooby Doo či rozprávky z dielne Walta Dysneyho, ale aj zábavný seriál Alf, Karate Kid a tínedžerský seriál Čarodejnice. Relácie, ktoré ponúka v tom čase STV, Markíze nekonkurujú.
Jednou z najstabilnejších relácií je však naďalej Večerníček. V priemere si ho pozrie každé štvrté dieťa. Jednoznačne najlepšiu sledovanosť mal tento rok animovaný seriál No počkaj, zajac!, ktorý si pozrelo v priemere takmer 40-tisíc detí , a po ňom Slimák Maťo a škriatok Klinček.
Čo pozerajú deti na káblovke
Podľa prieskumu UPC bola minulý rok najsledovanejšia detská stanica šírená cez kábel Minimax, ktorý je určený pre deti predškolského veku, hneď za ním je tiež po česky vysielajúci Jetix, ktorý pozerajú skôr školáci a po ňom nemecká Kika.
Najobľúbenejšie programy na slovenských káblovkách sú Vláčik Tomáš, Staviteľ Bob, Hasič Sam, Barney a priatelia, ale takisto Teletubbies či Spiderman.
Hoci psychológovia neodporúčajú deťom pozerať televíziu minimálne do tretieho veku života, u káblových operátorov je už aj kanál pre túto kategóriu od 0 do 3 rokov. Najznámejšou postavičkou Bebe TV sú Kačičky.
(hr)
Vzdelávacie relácie deťom nevoňajú
Slovenská televíziasa snaží pre deti vyrábať niečo vlastné, ale deti to nezaujíma.
Súkromné televízie Joj a Markíza vlastnú detskú publicistiku vysielať nemusia a ani ju v najbližšom čase nechystajú. Markíza vysielala Kakao, ktoré pred tromi rokmi zrušila, pretože sledovanosť bola menšia, ako mali animované rozprávky.
Detská publicistika STV zasa málo zaujíma deti. Najstabilnejšou a najsledovanejšou je Elá hop, ktorú si v nedeľu pozrie 31-tisíc detí, z nich skôr školáci ako škôlkari. Dokopy je to stále menej ako americká rozprávka či seriál, ktoré v tom čase vysiela Markíza.
Veľa reprízy a neúspešné novinky
Katarína Javorská, predsedníčka Únie slovenských televíznych tvorcov, hovorí, že STV dnes ponúka staršie formáty zväčša zábavno-vzdelávacích relácií (Gombík, Gombička, Elá Hop) alebo súťaže. „Dramatická tvorba existuje iba v reprízach,“ kritizuje Javorská.
Nové relácie – Hádaj, kto nás pozval?, Si v obraze? či počítačový magazín Cookie.sk Javorská detské publikum výraznejšie nezaujali. „Prvé diely už všeličo naznačili, na jednej strane chvályhodnú snahu autorov koncepcií, na strane druhej nevyváženosť jednotlivých dielov, často ťažkopádnosť,“ povedala. Aj keď si STV nemôže dovoliť prepych drahých relácií, nemala by šetriť na profesionalite tvorcov autorských tímov, ktorú je podľa Javorskej potrebné omladiť.
Keď neúspech je úspech
STV je so svojimi novými detskými reláciami spokojná. „Divácke ohlasy sú pozitívne,“ povedala hovorkyňa televízie Želmíra Habánová.
To, že reláciu Góóól sleduje v priemere len 11-tisíc divákov, považuje televízia za „mimoriadny divácky ohlas“. STV je spokojná aj so sledovanosťou Hádaj, kto nás pozval (7tisíc detí). „Napriek tomu, že relácia bola koncipovaná pre deti školského veku, zaujala veľmi široké vekové spektrum divákov od najmenšieho detského diváka až po dospelých, čím sa prevýšil pôvodný zámer a relácia napĺňa ciele rodinného programu, čo nás teší, pretože spájame generácie pri TV obrazovkách,“ povedala Habánová.
(hr)