BRATISLAVA. Zdražovanie potravín v poslednom období odradilo slovenské domácnosti od nákupu mliečnych výrobkov a tukov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia.
Rast cien potravín prispel k zrýchleniu inflácie, ktorú však Slovensko udržalo pod požadovanou hranicou na prijatie eura od januára 2009. „Priemerná cena potravín rástla v segmente mliečnych výrobkov, tukov a syrov,“ komentovala výsledky prieskumu GfK. Spotrebitelia stabilne nakupovali iba nátierkové maslo, smotanu a jogurty.
V kategórii mliečnych výrobkov v najväčšej miere klesol predaj mlieka, a to najmä čerstvého na úkor trvanlivého. Cena čerstvého mlieka sa zdvihla medziročne asi o pätinu. O niečo menej vzrástla pri tvrdých syroch a bryndzi. Zdražel tiež tvaroh, trvanlivé mlieko, smotana a kyslomliečne nápoje.
Najpomalší rast cien vykázali jogurty a mliečne dezerty, zhruba o šesť percent. Pri nich objem nákupov stúpol až o necelú štvrtinu. Pozitívny trend predaja zaznamenali tiež tvrdé syry.
Najrýchlejším tempom rástli ceny masla, ktoré zdraželo takmer o štvrtinu. Cena nátierkového masla stúpla o sedem percent, margaríny na natieranie a pečenie boli drahšie o 6 percent.
GfK priebežne monitoruje situáciu na trhu mliečnych výrobkov, syrov a tukov. Denné nákupy sleduje na vzorke 1500 slovenských domácností.