Nesústredenosť, zmena každodenného správania, nesústredenosť, strata motivácie – tieto signály môžu byť signálom, že zamestnanec má vážne problémy.
Niektoré firmy tvrdia, že pracovník by mal nechať svoje súkromné záležitosti za bránou kancelárie a naplno sa venovať pracovným problémom.
Nezáujem o zamestnancov plodí fluktuáciu
“S takýmto prístupom je možné stretnúť sa v spoločnostiach menších, v ktorých sa ľudským zdrojom nepripisuje veľký význam,“ tvrdí personálna riaditeľka spoločnosti PosAm Dana Miňová. „Toto si ale môže dovoliť – podľa môjho názoru – v dnešnej dobe málo spoločností. Zrejme iba tie, ktorým nezáleží na zamestnancoch, na ich spokojnosti, na lojalite, na miere fluktuácie, na celkovej motivovanosti.“
Podľa Dany Miňovej sa súčasné trendy v personálnej práci hýbu práve opačným smerom – teda k záujmu o zamestnancov a o vyváženosť ich pracovného a súkromného života.
Dobrý manažér by podľa odborníkov mal vnímať problémy ľudí vo svojom tíme. „Empatia a schopnosť poradiť si s takýmito situáciami by mali patriť do výbavy každého manažéra a ak tieto veci neovláda, je na oddelení ľudských zdrojov vo firme, aby sa to uzačal učiť,“ dodáva Miňová.
V spoločnosti Pos Am je problematika vyhorenia a duševných problémov štandardnou súčaťou balíka manažérskeho vzdelávania. „Tieto témy sme analyzovali aj na neformálnych stretnutiach manažmentu a oddelenia ľudských zdrojov, na ktoré sme prizvali externého odborníka – terapeuta a kouča z tejto oblasti,“ hovorí Dana Miňová.
Podľa Miňovej treba riešiť problémy osobného či duševného charakteru včas a individuálne. „Pomôcť môže niekoľko dní, alebo aj týždňov neplateného voľna, zmena pozície alebo aj presun na inú pobočku – ak takéto riešenie korešponduje s rodinnou či osobnou situáciou zamestnanca,“ vyratúva Dana Miňová.
Vplyv stresu na zamestnancov
Štúdia CIPD, Shaw Trust and Future Foundation sa zamerala na pracoviská a boj proti depresiám. Vyplynulo z nej, že manažéri zvyčajne podceňujú vplyv stresu, obáv a depresií na svojich podriadených a kolegov.
Skutočnosť je však taká že každý rok až 30 percent pracovníkov zažíva mentálne problémy.
Okrem vplyvu na súkromie zamestnancov, majú problémy psychického rázu vplyv aj na pracovné aktivity – zamestnanci trpiaci depresiou a stresom priemere až 30 dní ročne absentujú kvôli chorobám súvisiacim s týmito problémami.
zdroj: HRM Guide
Autor: gal