Anton Anderle Posledný ľudový bábkar

Prvé predstavenie mal v paneláku na banskobystrickom sídlisku ako 28-ročný. V tých časoch to bol disidentský kúsok, pretože ani bábkari príliš nezapadali do predstáv socialistickej spoločnosti. On sa však nepoddal. Jeho drevené marionety postupne dobyli E

urópu, Spojené štáty i Kanadu a po páde režimu si získali aj slovenské publikum. Bábkové divadlo, ako hrával on, sa už nevidí.

Bol to príťažlivý vysoký muž s pevne znejúcim hlasom, ktorého obdivovali kolegovia - bábkari, divadelníci, zberatelia, teatrológovia, etnografi, priatelia, no najmä jeho diváci. Komediantský divadelný štýl hry s marionetami - bábkami vodenými zvrchu pomocou nití a drôtov - sa akoby zázrakom na Slovensku udržal aj v 21. storočí práve vďaka Antonovi Anderlemu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poznalo ho nielen detské, ale i dos­pelé publikum, v posledných rokoch aj v Európe, Spojených štátoch a v Kanade. Keby nebol ochorel, dobyl by so svojimi magickými marionetami aj Áziu.

SkryťVypnúť reklamu

Kočovný pôvod

Anton Anderle pochádzal z rodiny takzvaných kočovných komediantov, ktorých hranie má pôvod v starých európskych divadelných tradíciách z obdobia baroka. Najstaršie generácie našich dedov si pamätajú putujúcich komediantov v maringotkách. Najmä po 1. svetovej vojne začali hrávať slovenskí komedianti aj s bábkami. Najstarším slovenským bábkarským rodom sú Stražanovci, no hneď od nich sa do remesla zaučili aj Anderlovci.

Detstvo prežil v rodine putujúcich bábkarov. Jeho otec, bábkar Bohuslav Anderle, Tonkovi nedovolil študovať bábkarskú dramaturgiu na Divadelnej akadémii v Prahe, chcel mať z neho poriadneho človeka. Nakoniec sa však z neho bábkar stal.

Už v sedemdesiatych rokoch občas hrával s otcom, v roku 1972 zorganizoval vo svojom byte na bystrickom sídlisku prvé predstavenie pre svoju rodinu a pre susedov.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho vznikla tradícia tzv. panelákových, neoficiálnych, ba až tajných predstavení pre priateľov a pre zahraničných účastníkov festivalu Bábkarská Bystrica. Tónove domáce vystúpenia a prehliadky jeho famóznej zbierky tradičných drevených marionet patrili k najväčším atrakciám festivalu.

Anton Anderle odolal tlakom v období socializmu, keď bolo komediantské bábkové divadlo nežiaduce najmä preto, že bábkar bol vlastne súkromne podnikajúci živnostník. Problémy mal i preto, že zo starých divadelných tradícií preberal barokový, väčšinou náboženský repertoár. Kedysi totiž bábkové divadlo nepatrilo deťom, to bol len „výdobytok“ socializmu.

Triumf v Holandsku

V osemdesiatych rokoch sa Anton spoznal s českým výtvarníkom Milanom Knížákom, terajším generálnym riaditeľom Národnej galérie v Prahe. Rýchlo si porozumeli ako nadšení zberatelia historických bábok. Anton sa stal v ostatných rokoch aj Knížákovým konzultantom pri tvorbe slovenskej časti jeho Encyklopédie výtvarníkov bábkového divadla v českých kraji­nách a na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa cestoval a predvádzal klasické marionety v starých hrách, akými sú Faust, Don Juan, Jenovéfa a ďalšie. Šťastie mu priniesla Holanďanka, historička bábkového divadla Hetty Paerl, ktorá ho pozvala do Holandska.

Popularitu zažil Anderle najskôr tam, potom v Nemecku a Rakúsku a nakoniec i doma, na Slovensku. Dnes by sme ťažko našli európsku krajinu, kam nepriniesol svoje divadlo alebo výstavu bábok.

V roku 1990 sa začala jeho dráha profesionálneho bábkara. Vytvoril Tradičné bábkové divadlo Antona Anderleho. Po dobrom začiatku a priazni­vých reakciách odborníkov i divákov bol jeho štart rýchly. O ňom a jeho rodinnej tradícii vzniklo niekoľko filmov, naposledy Posledná maringotka. Jeho premiéry sa už ale nedožil.

Koniec éry

Anton Anderle patril do Medzinárodného bábkarského zväzu UNIMA/UNESCO, nebol však len jeho radovým členom, ale aj váženým bábkarom, zberateľom, reštaurátorom, skutočným ochrancom národného i európskeho kultúrneho dedičstva.

SkryťVypnúť reklamu

S Antonom Anderlem odišlo aj tradičné bábkové divadlo v jeho pravej podobe. Cítiť to z e–mailov, ktoré po jeho smrti prišli z celého sveta.

„Nikdy nezabudneme na jeho humor a radosť, ktorou nás obklopoval, na úžasnú atmosféru, ktorú vedel vytvoriť, ani na jeho virtuózne hranie. Nespustíme ho z mysle ani z našich sŕdc ako jednu z osobností, ktorá sa zaslúžila o rozvoj bábkarstva v Európe,“ napísali zástupcovia Nemeckého fóra bábkového divadla v nemeckom Bochume.

Bol jednou ­z najdôležitejších osobností tradičného bábkového divadla v Európe. Tlieskal mu a obdivoval ho celý svet.



Margareta Niculescu, čestná prezidentka UNIMA, Francúzsko

* 20. 11. 1944† 16. 5. 2008

l 1972 - zorganizoval svoje prvé vystúpenie pre známych vo svojom byte

SkryťVypnúť reklamu

v Banskej Bystrici

l 1990 - dáva sa na profesionálnu dráhu , neskôr zakladá Tradičné bábkové divadlo

Autor: Ida Hledíková – Polívková, ( Autorka je teatrologička, predsedníčka Slovenského centra UNIMA)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 486
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 159
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 731
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 009
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 411
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 763
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu