BRATISLAVA. Minulý rok sme v pokladniciach predajní nechali rekordne veľa peňazí.
Päťdesiatka najsilnejších obchodníkov na Slovensku utŕžila za nákupy 183 miliárd korún, teda o takmer 22 miliárd korún viac ako rok predtým. Vyplýva to z analýzy, ktorú pre České a slovenské odborné nakladatelství Praha vypracovala agentúra pre prieskum trhu Terno.
Podľa analytika agentúry Ľubomíra Drahovského k vlaňajším rekordným tržbám najvýznamnejších obchodníkov prispelo najmä skvalitňovanie maloobchodnej siete, širšia ponuka sortimentu, ale aj väčšia solventnosť zákazníkov.
Desiatka najväčších
predáva viac ako polovicu
Inflácia sa pritom pod zvýšenie výdavkov v obchodoch podpísala len čiastočne, spotrebiteľské ceny totiž stúpli v priemere iba o niečo vyše dve percentá, zatiaľ čo tržby päťdesiatich najvýznamnejších hráčov na trhu obchodu medziročne vzrástli o takmer 14 percent.
Viac ako tri pätiny z vlaňajšej sumy päťdesiatky, teda takmer 113 miliárd korún, putovalo do pokladníc predajní desiatich najvýznamnejších obchodníkov. Druhá desiatka dosiahla už len asi štvrtinu z celkových tržieb prvej desiatky.
Tesco zvyšuje podiel na trhu
Aj vlani spotrebitelia u nás najviac utrácali v predajniach britského reťazca Tesco Stores. V jeho obchodoch minuli o takmer desať miliárd korún viac ako rok predtým a skoro pätinu z celkovej sumy, ktorú nechali vo všetkých predajniach TOP 50 obchodu. Nárast tržieb dosiahlo Tesco aj vďaka otváraniu nových prevádzok.
Porovnateľné maloobchodné tržby ako Tesco dosiahli predajne 28 spotrebných družstiev systému COOP Jednota Slovensko. Jeho členovia síce zapĺňajú významnú časť rebríčka najsilnejšej päťdesiatky, ale Terno vykazuje výsledky jednotlivých družstiev samostatne, takže do desiatky najlepších sa napriek spoločnému obratu okolo 35 miliárd korún nedostali.
Z desiatky po rokoch vypadol Carrefour, odhadované tržby jeho štyroch hypermarketov po plánovanom a nezrealizovanom odchode z trhu a prevzatí firmou Retail Value Stores medziročne klesli o pätinu.
Úspech predaja z katalógu
Zaujímavosťou rebríčka je najúspešnejší predajca na trhu s textilom a obuvou, ktorým nie je sieť s desiatkami predajní, ale zásielková firma Quelle. Tá pre širokú skupinu spotrebiteľov, ktorá nie vždy nachádza v blízkosti domova obchodné centrum s dostatočnou ponukou, stále ostáva dominantným miestom nákupu oblečenia.
Rozširujúca sa sieť predajní Kenvelo a New Yorker jej dokáže konkurovať len u mladšej generácie, na ktorú sa zameriava. Tržby predajcov so širším sortimentom odevov, ako sú Peek & Cloppenburg či C & A výraznejšie stúpnu až dlhšom pobyte na trhu a otvorení ďalších predajní.
Kliknite - obrázok zväčšíte.