Hrúzova výlučnosť bola vykúpená vylúčením

Edícia Knižnica slovenskej literatúry v 13. zväzku predstavuje Pavla Hrúza, ktorý vyše štyridsať rokov dotvára profil slovenskej kultúry, osobitne modernej literatúry.

Pavel Hrúz (1941) vstúpil do literatúry v 60. rokoch Dokumentmi o výhľadoch (1966) a Okultizmom (1968). Patrí k nemnohým, čo vydržali dvadsaťročný zákaz publikovania, a tak ďalšie knihy vyšli až po roku 1989 - Chliev a hry, Pereat, Párenie samotárov, ChliPavel Hrúz (1941) vstúpil do literatúry v 60. rokoch Dokumentmi o výhľadoch (1966) a Okultizmom (1968). Patrí k nemnohým, čo vydržali dvadsaťročný zákaz publikovania, a tak ďalšie knihy vyšli až po roku 1989 - Chliev a hry, Pereat, Párenie samotárov, Chli (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Editor Vladimír Barborík je ako vždy precízny – táto jeho vlastnosť sa prejavuje aj vo výbere a v usporiadaní jednotli­vých častí monografie o Pavlovi Hrúzovi, kde neobišiel ani konzultácie s autorom, najmä pokiaľ išlo o zásahy do textov či o výber z viacerých variantov poviedok a noviel.

V občianskej i umeleckej jednote

„Hrúzove prózy funkčne a v hojnej miere využívajú možnosti rôznych vrstiev slovenčiny vrátane jazykového sub­štandardu, slová a slovné spojenia z cudzích jazykov, odkazy na historický kontext či osobnosti,“ toto a mnohé iné črty Hrúzovej lexiky Barborík sprístupňuje, vysvetľuje, uvedomujúc si, že lexika často pomáha objasňovať významové smerovanie diela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kalendárium doplnil o Hrúzove autentické výpovede a komentáre. Dôkladný a mnohoraký pohľad na jeho prozaickú tvorbu poskytuje časť Pavel Hrúz v kritike a pohľadom súčasníkov.

Kniha predstavuje spisovateľa v jednote občianskej i umeleckej a jeho tvorbu zasa v šir­ších spoločenských, no najmä literárnych súvislostiach. Hľadá spojivá a rozdiely medzi generačne blízkymi autormi a tradicionalizmom či literatúrou medzivojnovou. („Patrí do konkrétneho generačného kontextu svojich čias, mnohé s ním má spoločné, no najzaujímavejší je tam, kde sa odlišuje.“)

Barborík sa kriticky stavia k obdobiu, čo Hrúzovi robilo prekážky a škodilo mu, no robí to viac zastrene, pomocou irónie a sarkazmu. Po roku 1968 Hrúz stratil zamestnanie, vylúčili ho zo Zväzu slovenských spisovateľov, nemohol verejne publikovať, občas iba pod pseudonymom, pod svojím menom len v samizdate (edícia Petlice); Slovenský spisovateľ a Smena mu nevydali knihy a hoci už dovtedy mal viac literárnych ocenení, odmietli ho publikovať noviny a časopisy.

SkryťVypnúť reklamu

Písať proti srsti

Až v roku 1986 mu vyšla v Romboide poviedka pod jeho vlastným menom. Editorov doslov („Ako písať proti srsti doby“) nie je predovšetkým analýzou Hrúzových prozaických diel, ale charakteristikou literárneho procesu 60. až 90. rokov. Takýmto spôsobom je viditeľnejšie, čím sa autor líši od ostatných, čím vyčnieva z prúdov literatúry.

Solitér a sólolezec

Barborík hovorí o jeho zvláštnom jazyku vyjadrovania („novoreč“), o koláži ako o „súčasti významového plánu diela“, o „pohľade zdola nahor“ pri stvárňovaní skutočnosti. Hrúz vie vážne premeniť na komické a rovnako znížiť aj pátos; historické udalosti sú najčastejšie iba na okraji – jeho rozprávač i postavy sú svedkami.

V 70. rokoch sa už Hrúzov „epický dištanc pozorovateľa pomerov postupne mení na účasť a postavy dostávajú od rozprávača to, čím v predchádzajúcich prózach šetril – osud.“ V druhej polovici 80. rokov sa u neho začína intenzívne prejavovať „žánrový posun“ a komplikovanejšia kompozícia, zostal však verný ľuďom z okraja spoločnosti a grafickej i vizuálnej hre s textom.

SkryťVypnúť reklamu

V 90. rokoch sa do Hrúzovej tvorby dostáva anekdotickosť, vracia sa domov, do regiónu Banskej Bystrice, čo sa v knihe kvalifikuje ako reakcia na globálne trendy v literatúre. Editor svoj výklad završuje aj týmito slovami: „Individualista, solitér, sólolezec. Dalo by sa o ňom hovoriť ako o exkluzívnom autorovi, keby sme nevedeli, že táto výlučnosť bola vykupovaná aj dlhodobým vylúčením – exklúziou z oficiálnej literárnej prevádzky normalizačného desaťročia.“

Recenzia

Pavel Hrúz: Okultizmus a iné prózy. Editor Vladimír Barborík.

Kalligram a Ústav slovenskej literatúry SAV Bratislava 2007.

Autor: Gabriela Rakúsová Autorka je literárna kritička

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu