Zatvoriť–zabudnúť–otvoriť

Otvorenie bývalej Galérie Cypriána Majerníka v priestoroch Zichyho paláca je aj vrátením dlhu umeleckej obci.

Časť expozície, pripomínajúca zavretú výstavu sôch Juraja Bartusza.Časť expozície, pripomínajúca zavretú výstavu sôch Juraja Bartusza. (Zdroj: SME – MICHAL PETRÍK)

BRATISLAVA. Jednou z kultúrnych tragédií sko­rých kapitalistických deväťdesiatych rokov bolo aj zatvorenie bratislavskej Galérie Cypriána Majerníka. Za roky svojej existencie sa stala „dobrou adresou“, kde sa patrilo vystavovať.

A naozaj, nebolo významnejšieho umelca, ktorý by v jej priestoroch na prvom poschodí rožnej budovy na Hurbanovom námestí číslo 7 počas svojej umeleckej kariéry nevystavoval. Jej nedávne znovuotvorenie v Zichyho paláci vracia dlh umeleckej obci a tiež je dobrým znamením, že sa možno začalo blýskať na „kultúrnejšie“ časy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napriek päťdesiatym rokom

Dnes už málokto vie, že začiatky Galérie Cypriána Majerníka sú zviazané s osudmi umeleckej generácie, ktorá v polovici päťdesiatych rokov ako prvá absolvovala štúdium na novootvorenej Vysokej škole výtvarných umení. Bolo len otázkou času, aj napriek dogmatizmu tých rokov, kedy a kde sa objaví ich naakumulovaná a umelo zdržiavaná energia.

Aj keď smrť Stalina zbavila to obdobie najhoršieho, otvorenie novej galérie bolo krokom, ktorý vyžadoval ešte veľa námahy a diplomacie. Žiadny čin nie je anonymný a nič sa nekoná len samo osebe – galéria vznikla v roku 1957 vďaka konkrétnym umelcom – Ernestovi Špitzovi, Marianovi Čunderlíkovi, Milošovi Šimurdovi a Dušanovi Valockému.

A, samozrejme, dobrej vôli dnes už anonymných úradníkov, ktorí posvätili taký neistý projekt, akým bolo založenie Galérie mladých, pôvodný názov, s ktorým Galéria Cypriána Majerníka vstúpila na scénu.

SkryťVypnúť reklamu

Už od začiatku sa táto galéria veľkosti dnešnej väčšej obývačky stala najdôležitejším miestom mladých umelcov, ktorí sa uchádzali o divácku pozornosť, a priestorom odváž­nych autorských experimentov, z ktorých dnes sa už mnohé považujú za zlomové udalosti v dejinách nášho moderného výtvarného umenia. Najdôležitejšie asi je, že vďaka dobrej polohe v centre hlavného mesta, v blízkosti Michalskej veže, bola vždy ľahko prístupnou adresou, na ktorú sa zvyklo chodiť.

Nadšenci sa obzreli

Jej zatvorenie v roku 2000 bolo v kontexte predchádzajúcich deväťdesiatych rokov už len zameškaným dovŕšením ranokapitalistickej túžby zarobiť na každom dostupnom štvorcovom metri. S jej stratou sa slovenská kultúrna obec vyrovnala sebe vlastným spôsobom – čo najrýchlejšie na ňu zabudla.

SkryťVypnúť reklamu

Je pravda, že výtvarné dianie nestojí len na existencii jednej galérie. Napokon, v uplynulých rokoch vzniklo niekoľko ďal­ších, ale vyše tridsať rokov života je úsek, ktorý si predsa len zaslúži osobitnú starostlivosť.

Istota opakovania dejín nie je až taká zrejmá ako výskyt nadšencov, ktorí z času na čas dokážu pozmeniť ich predpokladaný chod. Aj teraz za znovu­ otvorením galérie stoja predovšetkým dvaja kurátori výtvarného umenia – Richard Gregor, pracujúci na oddelení kultúry Staré Mesto, a Vlaďa Büngerová, zodpovedná za jej výstavnú ponuku.

Keďže otvárali galériu s minulosťou, prvú výstavu v no­vých priestoroch zvolili ako obzretie sa za tým, čo bolo.

Trpká pamäť galérie

Inauguračná výstava Otvorené zatvoreným pripomína zneužívanie moci, ktoré sa v umeleckej brandži prejavovalo nezmyselným šikanovaním umelcov a zatváraním ich výstav. Pripomienka týchto praktík je často prekvapivo trpká, lebo podpásový podnet nevychádzal len od „anonymného aparátčika“, ale neraz aj od horlivých kolegov – umelcov.

SkryťVypnúť reklamu

Na prvej výstave galérie sa divák stretne s historickou rekonštrukciou zavretých výstav Milana Paštéku, Mariana Čunderlíka, Juraja Meliša a Juraja Bartusza. Pravdepodobne tých nespravodlivostí na jednej strane a hrdinov na strane druhej bolo viac. Len ťažko je sa k nim dopátrať.

Archív bývalého Zväzu výtvarných umelcov, pod ktorý Galéria Cypriána Majerníka do roku 1989 patrila, neexistuje. Zrejme bol zničený ešte na začiatku deväťdesiatych rokov počas transformácie zväzu na Úniu výtvarných umelcov. Možno to tak dejiny a niektorí jednotlivci chceli.

Lebo, ako sa ukazuje, bremeno pamäti je ešte stále nad naše sily.

Autor: Beata Jablonská (Autorka je kunsthistorička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 403
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 024
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 396
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 083
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 674
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 619
  8. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu