Prečo reklamy zo života poburujú

Už nevedia, čo by vymysleli: šťastná rodinka, odporúčania bežného spotrebiteľa, demonštrácia prevahy, „hovoriaca hlava“ ... , stále dokola to isté. Sem-tam nejaká príjemná metafora, detský úsmev, gesto či dobrá „hláška“, inak priemer.

Niet sa čo čudovať, že reklamy ľuďom splývajú a keď sa ich opýtate na reklamy, ktoré ich v poslednom čase zaujali, nevedia si akosi nijakú vybaviť. Ba, na jednu si predsa len vždy spomenú! Na kamióny Coca Ccoly, ktoré každoročne ohlasujú začiatok Vianoc. To je reklama, na ktorú si v prieskumoch respondenti najčastejšie spomínajú a ktorá sa im páči.

Reklamný mišmaš

Reklám je mnoho. Ich tvorcovia používajú zväčša päť-šesť rovnakých princípov. Mnohí však v snahe zaujať ešte viac zneprehľadňujú svet reklamy: vykrádajú staré reklamy, „citujú z nich“, parodujú sa navzájom krížom­krážom cez rôzne produktové kategórie, až sa v tom človek prestáva orientovať: je to reklama na pleťový krém alebo na banku, alebo prísady do pečenia, alebo na auto,...?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hovorte si, čo chcete, ale najlepšie sú reklamy, ktoré sú odpozorované priamo zo života. Také, ktoré zobrazujú ľudské pocity a túžby, zapájajú do deja ľudské vzťahy a rituály, využívajú láskavý, ba niekedy až čierny humor. Skrátka výstižné reklamy zo života. Bez fráz, bez pretvarovania a bez zbytočných príkras.

Ako napríklad reklama, v ktorej muž vypustí svoju večne nespokojnú ženu (Fernet stock). Alebo reklama, v ktorej zať hovorí svojej svokre nezabudnuteľnú vetu: „Maminko, až to budu natírat příště, vy už tady nebudete.“ (Antirezin).

Prečo to vadí?

Iróniou je, že reklamy zo života vyvolávajú nesúhlas a pobúrenie. Reklama Fernetu vraj porušuje ženskú dôstojnosť – tvrdia feministky, „pôsobí šokujúco, uráža vkus, dobré mravy a hodnoty, ku ktorým majú obyvatelia Slovenska blízko“ – píše vo svojom stanovisku na margo bilbordov „Ženy nech si robia čo chcú“ podpredsedníčka SNS Anna Belousovová. Nespomínam si, že by pobúrenie kohokoľvek vyvolala reklama, v ktorej žena ovalí kabelkou po hlave svojho muža po tom, ako sa pokúsil vyskúšať tvrdosť pneumatík jej nového auta (Opel Corsa). Žeby muži mali väčší zmysel pre humor?

SkryťVypnúť reklamu

Človečinou nasiaknutú reklamu, ktorej sa prirodzeným spôsobom darí spájať príbeh so značkou, si spotrebitelia zapamätajú oveľa skôr, než reklamu, v ktorej sa všetci neprirodzene usmievajú a z úst sa im rinie samé „bla-bla-bla“.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 632
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 389
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 725
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 229
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 393
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 765
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 919
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 311
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu