Niet sa čo čudovať, že reklamy ľuďom splývajú a keď sa ich opýtate na reklamy, ktoré ich v poslednom čase zaujali, nevedia si akosi nijakú vybaviť. Ba, na jednu si predsa len vždy spomenú! Na kamióny Coca Ccoly, ktoré každoročne ohlasujú začiatok Vianoc. To je reklama, na ktorú si v prieskumoch respondenti najčastejšie spomínajú a ktorá sa im páči.
Reklamný mišmaš
Reklám je mnoho. Ich tvorcovia používajú zväčša päť-šesť rovnakých princípov. Mnohí však v snahe zaujať ešte viac zneprehľadňujú svet reklamy: vykrádajú staré reklamy, „citujú z nich“, parodujú sa navzájom krížomkrážom cez rôzne produktové kategórie, až sa v tom človek prestáva orientovať: je to reklama na pleťový krém alebo na banku, alebo prísady do pečenia, alebo na auto,...?
Hovorte si, čo chcete, ale najlepšie sú reklamy, ktoré sú odpozorované priamo zo života. Také, ktoré zobrazujú ľudské pocity a túžby, zapájajú do deja ľudské vzťahy a rituály, využívajú láskavý, ba niekedy až čierny humor. Skrátka výstižné reklamy zo života. Bez fráz, bez pretvarovania a bez zbytočných príkras.
Ako napríklad reklama, v ktorej muž vypustí svoju večne nespokojnú ženu (Fernet stock). Alebo reklama, v ktorej zať hovorí svojej svokre nezabudnuteľnú vetu: „Maminko, až to budu natírat příště, vy už tady nebudete.“ (Antirezin).
Prečo to vadí?
Iróniou je, že reklamy zo života vyvolávajú nesúhlas a pobúrenie. Reklama Fernetu vraj porušuje ženskú dôstojnosť – tvrdia feministky, „pôsobí šokujúco, uráža vkus, dobré mravy a hodnoty, ku ktorým majú obyvatelia Slovenska blízko“ – píše vo svojom stanovisku na margo bilbordov „Ženy nech si robia čo chcú“ podpredsedníčka SNS Anna Belousovová. Nespomínam si, že by pobúrenie kohokoľvek vyvolala reklama, v ktorej žena ovalí kabelkou po hlave svojho muža po tom, ako sa pokúsil vyskúšať tvrdosť pneumatík jej nového auta (Opel Corsa). Žeby muži mali väčší zmysel pre humor?
Človečinou nasiaknutú reklamu, ktorej sa prirodzeným spôsobom darí spájať príbeh so značkou, si spotrebitelia zapamätajú oveľa skôr, než reklamu, v ktorej sa všetci neprirodzene usmievajú a z úst sa im rinie samé „bla-bla-bla“.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants