BRATISLAVA. Slovenský divák nemôže najbližšie dva roky očakávať, že mu digitalizácia televízneho vysielania prinesie nejaký úžitok. Nové televízne stanice sa začnú množiť až po roku 2011 a vôbec nie je isté, či sa vôbec nájde investor, ktorý by sa pokúsil konkurovať terajšiemu postaveniu Markízy a Joj.
Minimálne rok tak zmena technológie z pozemského analógového vysielania na pozemské digitálne vysielanie ostane len témou televíznych špecialistov a technologických nadšencov.
¶Predpoklady, aby sa v digitalizácii niečo začalo diať, sú dva. Prvým je schválenie takzvaného plánu prechodu, čo je vlastne plán vypínania analógových frekvencií a zapínania digitálnych. Tento dokument je od minulého týždňa účinný.
Druhý potrebný krok je vybranie prevádzkovateľov takzvaných multiplexov. Prevádzkovateľa multiplexu si možno predstaviť ako technologickú firmu, ktorá na jednej terajšej frekvencii vysiela namiesto jedného televízneho kanála viacero digitálnych.
Prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov by mali vybrať v tendri, ktorý vypíše Telekomunikačný úrad. Predseda úradu Branislav Máčaj sľubuje, že súťaž zorganizujú tak, aby na budúci rok bolo na Slovensku popri terajších spôsoboch vysielania aj celoplošné digitálne vysielanie. Mená všetkých záujemcov nie sú známe, favoritom je už teraz firma TRI-M, ktorá kúpila slovenské Rádiokomunikácie a prihlásila sa aj do súťaže o prevádzkovanie mulitplexov v Maďarsku.
Markíza a Joj ukážu dcéry
Až po nájdení prevádzkovateľa a postavení novej siete vysielačov sa začne rozdeľovanie voľných miest medzi televízne stanice. Nový digitálny zákon umožnil súčasným vysielateľom prednostné právo obsadenia miest v prvých multiplexoch. Slovenská televízia, ktorá bude vysielať vo vlastnom verejnoprávnom multiplexe, má zo zákona povinnosť spustiť vlastné nové digitálne stanice – šport avizuje už na tento rok.
Očakáva sa, že súčasní súkromní vysielatelia, ktorí majú prednostné právo v multiplexe, založia aj ďalšie doplňujúce televízne stanice. Markíza aj Joj to potvrdzujú.
„Legitímnou ambíciou CME je multikanálová stratégia. Televízia Markíza už dlhodobejšie rozpracúva túto stratégiu v podmienkach slovenského televízneho trhu,“ povedal generálny riaditeľ Markízy Václav Mika.
„Pre nás je digitalizácia samozrejme veľká výzva a máme v úmysle tento priestor využiť,“ povedal zástupca J&T a generálny riaditeľ JOJ Richard Flimel. Prezrádzať podrobnosti nechcel. „Zvažujeme viacero projektov a jeden z nich už dnes vyzerá vcelku reálne,“ povedal.
Nové projekty existujúcich vysielateľov by sa mali objaviť v horizonte rokov 2009 – 2011.
Istí len Francúzi
Nástup ďalších hráčov sa očakáva až o dva roky. „Viem, že záujem nových hráčov bol enormný, ale po schválení zákona o digitálnom vysielaní opadol, lebo zákon je naklonený skôr existujúcim vysielateľom,“ povedal podpredseda Rady STV Peter Malec.
„O nových hráčoch, či už domácich, kde existuje podľa mňa ešte priestor v oblasti monotypových kanálov, alebo zahraničných, ak sa už neetablovali v Česku, Poľsku alebo Maďarsku, možno hovoriť po roku 2011,“ povedal mediálny analytik Radoslav Kutáš.
Záujem založiť digitálnu televíziu so silným zahraničným partnerom má niekdajší majiteľ Markízy Pavol Rusko.
Digitálnu televíziu chce aj francúzska mediálna skupina Lagardére, ktorá vlastí väčšinu v rádiu Okey. „Hneď ako sa rozbehne digitalizácia, budeme jedným zo záujemcov o digitálnu televíziu,“ povedal v januári v rozhovore pre Trend Miroslav Hrnko z Lagardére. Odvtedy sa podľa oficiálneho stanoviska Lagardére ich postoj nezmenil.
Pavol Rusko: Lokálny projekt nemá šancu
Zakladateľ doteraz najúspešenjšieho slovenského televízneho projektu PAVOL RUSKO nevylučuje návrat do televízneho biznisu. Podmienkou je nájsťsilného zahraničného partnera.
Je pravda, že sa chystáte založiť digitálnu televíziu?
„Ak má mať takýto projekt úspech, musí to byť projekt veľkého medzinárodného televízneho subjektu – a takých nie je veľa. Ak by nejaký prišiel a mal záujem komunikovať, určite by to bol záujem obojstranný. Ale zakladať digitálnu televíziu v podmienkach lokálneho podnikateľského plánu nemôže pri zdravom rozume myslieť nikto vážne. Iba ak by bol zámer vyhodiť von oknom stovky miliónov korún.“
Prečo by mala byť televízia prepojená na medzinárodnú spoločnosť?
Pretože dominantné budú skôr práva a nie súhlas na vysielanie. Bez významných medzinárodných sietí sa ťažko dostanete k významným právam na hodnotné diela z oblasti publicistiky, zábavy a filmov.
Už ste niekoho hľadali, alebo s potenciálnym partnerom debatovali?
To je všetko, čo vám k tomu poviem.
Lagardére chce na trh digitálnych televízií. Nechcete ísť s nimi?
Nie.
Ste naklonený skôr k celoplošnej televízii?
Ak to má mať zmysel, tak to musí byť niekto, kto je schopný konkurovať súčasným lídrom na trhu.
Mirka Kernová