Bol som na pošte prihlásiť platenie koncesionárskych poplatkov vo výške 140 korún za mesiac. Nie som koncesionár, ani sa ním neplánujem stať a nemám záujem o túto službu. Zákon o ochrane spotrebiteľov zakazuje diskrimináciu spotrebiteľa, no podľa môjho názoru tí, čo signál pre príjem televízneho vysielania nemajú, diskriminovaní sú. Podľa tohto zákona je možné službu reklamovať. Kde budem môcť reklamovať, ak sa dozviem o poskytovaní nekvalitnej služby verejnosti? Akú nápravu môžem žiadať? Môžem žiadať vrátenie poplatku, alebo odstúpiť od zmluvy? Jozef S.
Prvého apríla tohto roku nadobudol účinnosť zákon č. 68/2008 o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý ukladá povinnosť platiť fyzickým aj právnickým osobám tzv. koncesionárske poplatky. Koncesionárske poplatky sa zmenili na úhradu za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou v oblasti televízneho vysielania a Slovenským rozhlasom v oblasti rozhlasového vysielania (ďalej len „úhrada“).
Zákon patrí do oblasti správneho práva a nie občianskeho práva. Základnou zásadou správneho práva je existencia nadriadenosti a podriadenosti v právnom vzťahu, na rozdiel od občianskeho práva, kde sa presadzuje zásada rovnoprávnosti zmluvných strán. Z uvedeného vyplýva, že nejde o spotrebiteľskú zmluvu v zmysle Občianskeho zákonníka, ale o osobitnú úhradu v zmysle osobitného zákona, kde nemožno aplikovať zásady občianskeho práva.
Znenie zákona č. 68/2008 neupravuje nároky platiteľa vyplývajúce z chybného plnenia alebo z chybne poskytnutej služby, a ani povinnosti poskytovateľov služby v prípade chybne poskytnutej služby. Preto nie je možné, podľa súčasného znenia zákona, uplatniť si akékoľvek nároky vyplývajúce z chybného plnenia. Ide o povinnú platbu ustanovenú zákonom podobne ako napríklad v prípade dane z príjmov, ktorú čitateľ musí taktiež povinne uhradiť.
Daniela Lakatošová, advokátka