Fiat získal srbskú Zastavu

Srbské ministerstvo hospodárstva a koncern Fiat podpísali minulý týždeň v Belehrade memorandum, podľa ktorého Fiat získa 70­ percentný podielv srbskom automobilovom závode.

Talianska automobilka Fiat plánuje rozsiahlu modernizáciu srbského automobilového závodu.Talianska automobilka Fiat plánuje rozsiahlu modernizáciu srbského automobilového závodu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

KOŠICE. V súčasnosti je takmer stopercentným vlastníkom automobilky Zastava srbský štát. O cene za väčšinový podiel zmluvné strany neinformovali. No podľa informácií médií Fiat zaň zaplatí 200 až 300 miliónov eur.

Talianska automobilka plánuje rozsiahlu modernizáciu srbského závodu. Do konca roku 2009 chce Fiat začať s výrobou úplne nového miniauta A kategórie. Prvý rok má produkcia dosiahnuť kapacitu 90­ tisíc kusov ročne, v ďalšom roku už 150­tisíc ročne. Do konca roku 2010 chce Fiat spustiť výrobu auta B kategórie, potom bude plná kapacita výroby závodu 300­tisíc áut ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ešte donedávna uvažovala srbská vláda o vypísaní medzinárodného tendra na privatizáciu domácej automobilky. Nakoniec sa však dohodla s tradičným partnerom, s ktorým úspešne spolupracuje už 54 rokov. Fabrika Zastava leží v Kragujevaci (asi 135 kilometrov od Belehradu). O závod sa v minulosti zaujímali aj iné renomované automobilky, ako napríklad General Motors, Ford, indická Tata a čínska FAW. O kúpe uvažoval aj nemecký Volkswagen.

Automobilku Zastava založili v roku 1953. Od roku 1955 sa tam vyrábali autá na báze Fiatu pre východoeurópske trhy. V súčasnosti sa tam vyrába automobil Zastava Korals, ktorý je určený nielen pre trhy balkánskych krajín, ale aj do Libanonu, Líbye, Sýrie, Tuniska, Poľska a Egyptu.

V roku 2005 bola podpísaná dohoda s Fiatom o produkcii modelu Fiat Punto pre východnú Európu pod názvom Zastava 10. Vlani sa tam vyprodukovalo 25­tisíc áut a pracovalo tam 4000 zamestnancov. V roku 1999 bol závod poškodený počas bombardovania NATO. Kapacita automobilky bola pred rokom 1990 pritom 230­tisíc áut ročne a pracovalo tam 11­tisíc zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 389
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu