Nová dráma má byť protekčným dieťaťom

Herečka, speváčka a šéfdramaturgička Slovenského národného divadla DARINA ABRAHÁMOVÁ má rada nové slovenské hry. Oceňuje v nich odvahu a tvorivosť, ktorá prichádza zároveň s tým, že chceme vypovedať o niečom, čo sa s nami a okolo nás deje. Aj s triezvym o

Darina Abrahámová (1959), vyštudovala divadelnú a filmovú vedu na VŠMU v Bratislave. Je šéfdramaturgičkou Činohry SND. Od roku 1979 pôsobila aj v Radošinskom naivnom divadle ako herečka, speváčka a dramaturgička. Do širšieho diváckeho povedomia sa zapísalDarina Abrahámová (1959), vyštudovala divadelnú a filmovú vedu na VŠMU v Bratislave. Je šéfdramaturgičkou Činohry SND. Od roku 1979 pôsobila aj v Radošinskom naivnom divadle ako herečka, speváčka a dramaturgička. Do širšieho diváckeho povedomia sa zapísal (Zdroj: SME - MICHAL PETRÍK)

hľadom na minulosť. Po dlhšej odmlke si opäť zahrala v divadle GUnaGU, dokonca s dcérou Zuzanou. Zhovárame sa s ňou aj ako s členkou rady festivalu Nová dráma, ktorý sa práve dnes začína.

Odkedy šéfujete dramaturgii na našej najväčšej scéne, riešili ste dilemu, či v hraní pokračovať?

„Post šéfdramaturgičky súvisel s následným sťahovaním divadla, takže som svoje hranie výrazne obmedzila. V tom období sa inak nedalo. Aspoň som mohla objaviť, či je pre mňa hranie také dôležité.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A je?

„Spätnú väzbu človek veľmi potrebuje, no v dramaturgii je veľmi nevďačná. V istom momente som bola z tej dramaturgickej a organizačnej práce taká frustrovaná, že som po viace­rých odmietnutých ponukách prijala účinkovanie v inscenácii In da House. Samozrejme, popri tom som hrávala v reprízach starších inscenácií.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je spätná väzba v dramaturgii nevďačná?

„Dramaturgia vás veľmi napĺňa, lebo sa vzdelávate a objavujete nové veci. Vďaka vám sa uvedie nová inscenácia. Ale keď je veľmi úspešná, všetka pozornosť sa strhne na hercov, prípadne na režiséra. A keď nie je úspešná, na vine je dramaturg. Je to jeden z mojich najkrajších životných pocitov, keď sa klaniam a pozerám sa na divákov, ktorí majú zážitok z predstavenia napísaný na tvári. To nie je vec exhibicionizmu, ale okamžitej adrenalínovej satisfakcie, ktorá sa vám dostáva. Okrem toho ako herečka predstavenie viac spoluvytváram.“

Čo všetko môžete ako herečka ovplyvniť v dramaturgickej práci?

„Veľmi to zúročujem napríklad v komunikácii s hercami, keď im radím, ako sa dopátrať k zmyslu postavy. Môžem byť aj sparringpartnerom režisérovi. A lepšie sa mi určuje herecký potenciál v hre, ktorá má menšie literárno-dramatické kvality. Sú tituly, ktoré vrcholné ocenenie nikdy nedostanú, ale vy viete cez herecký priestor odhadnúť, že môžu mať u divákov úspech. Takáto skúsenosť je dôležitá najmä pri hľadaní ešte nehraných titulov. To súvisí aj s mojím záujmom o nové pôvodné slovenské hry.“

SkryťVypnúť reklamu

V týchto dňoch bude Bratislava žiť festivalom Nová dráma. SND minulú sezónu uviedlo niekoľko nových slovenských hier. Považujete za dôležité uvádzať ich aj na úkor kvality?

„Moja téza je, že nová dráma má byť protekčným dieťaťom. Ak má dramaturg naplánovaných povedzme osem titulov, najlegitímnejšie riziko podniká práve na poli novej pôvodnej drámy. Práve to mi prináša najvzrušujúcejšie chvíle pri dramaturgickej práci.“

Je dnešná ponuka našich nových hier prijateľná?

„S novou pôvodnou drámou to bolo po roku 1989 na oficiálnej divadelnej scéne ťažké, a netýkalo sa to len SND. Niežeby tu bola averzia, skôr panoval názor, že ponuka zo strany našich dramatikov je príliš malá na to, aby sa nová dráma častejšie uvádzala na javisku. Dramatici sa postupne etablovali v autorských divadlách - napríklad Stanislav Štepka, Miloš Karásek, Viliam Klimáček, Silvester Lavrík, Dušan Vicen či Laco Kerata. Ich postup z menšieho prostredia do väčšieho si vyžaduje veľkú podporu a záujem zo strany kamenných divadiel.“

SkryťVypnúť reklamu

Záujem, zdá sa, pomaly vzniká. Ako ho hodnotíte v SND?

„Bývalý riaditeľ činohry Roman Polák tento trend veľmi podporoval. Aj keď pôvodné hry neboli kritikou prijaté úplne úžasne, sú veľmi dobre prijaté divákmi. To je fenomén, ktorý nikto zatiaľ výrazne nezaznamenal. Máme stále vypredanú hru S mamou Táne Kusej, úplne vypredané Fetišistky, takmer plno býva na Kto sa bojí Beatles. Dobrým trendom sú podľa mňa aj adaptácie diel našich starších autorov.“

Ako prijímajú herci účinkovanie v takýchto hrách?

„Sú herci, ktorí pristupujú k novým hrám s nedôverou a počas skúšok sa úplne obrátia. Potom sú takí, ktorí doslova milujú hrať v nových hrách, a nakoniec tí, ktorým to stačí raz za pätnásť rokov. To považujem za akési neprirodzené nesebavedomie.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako to myslíte?

„Patríme medzi krajiny, ktoré majú ku všetkému domácemu a kreatívnemu veľmi vlažný vzťah. Ja sama som bola dlho obmedzená len na poetiku Radošinského naivného divadla, v ktorom som pôsobila.“

A zmenilo sa to?

„Veľmi ma ovplyvnila stáž v Británii v roku 1990. Pochodila som takmer všetky významné divadlá a zistila, ako sa v krajine, ktorá má toľko skvelých dramatikov, mimoriadne venujú novej dráme a veľmi ju podporujú. Mnohé z tamojších titulov by sa u nás z dôvodu nekvality nehrali. Ale oni tvrdia, že jediná cesta, ako privádzať mladých dramatikov k divadlu, je hrať aj horšie veci. Z kvantity sa kvalita vyvŕbi. Aj preto si vážim základné umelecké školy a učiteľov v krúž­koch, ktorí zveľaďujú detskú myseľ. Tiež som vyrás­tla z tohto podhubia.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vám dalo?

„Okrem dotyku s umením je to aj vec osmelenia sa, rétoriky, verejného vystupovania. Priznávam, po prvý raz som sa občiansky rozplakala, keď som pri Úrade vlády videla, ako učitelia protestujú proti zrušeniu týchto škôl a znižovaniu platov.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 556
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 264
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 707
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 045
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 189
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 933
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 833
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 423
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu