V kampani primárkových volieb rašia suveníry ako burina po daždi.
Americkí prezidentskí kandidáti o priazeň voličov bojujú aj drobnými spomienkovými predmetmi. Na ich internetových stránkach bodujú suveníry od odznakov cez podložky pod myši až po samolepky na autá. Stratégovia politických kampaní tvrdia, že logo alebo politický slogan možno umiestniť kamkoľvek.
Produkty nemusia nič hovoriť o kandidátovi, skôr prezrádzajú čosi o ich vzťahu ku konzumnej kultúre.
Z porovnania štyroch dizajnérskych kritikov vychádza ako víťaz John McCain s najširším sortimentom (od nástenných hodín až po cestovné fľaše), poznamenáva Julie Laskyová, šéfredaktorka časopisu ID. Hillary Clintonová je tesne za ním (vrátane hrnčekov na kávu a plastových prasiatok-sporiteľničiek) a užšie zameraný Barack Obama je až tretí.
„McCain jediný ponúka predmety na voľný čas ako polokošele vrátane módnych ružových pre mužov,“ rozpráva Laskyová. „Clintonová a Obama fungujú na pracovných odevoch: tričkách, štítkoch a flaušových bundách.“
Karrie Jacobsová, editorka magazínu Metropolis, si všimla, že Obamov výber tovaru odráža jeho zásadne rebelskú kultúru kampane. Clintonovej výbava je podľa nej „nápadne škaredá“. Alisa Walkerová, dizajnérska blogerka, tvrdí, že tovar Johna McCaina funguje dobre, lebo jasne predáva imidž „superseriózneho“ kandidáta „v odtieňoch čiernej, námorníckej modrej a zlatej“. Dodáva, že jeho námornícke odznaky a polokošele zdôrazňujú jeho vojenskú minulosť.
Na druhej strane suveníry z táboru Clintonovej sú prevažne dievčenské. Všetky tričká vyzerajú ako navrhnuté pre ženy alebo nosené ženami.
Tovar Johna McCaina fuguje dobre, lebo jasne projektuje imidž „seriózneho“ kandidáta
Alisa Walkerová, dizajnérska blogerka
Autor: Steven Heller, New York Times