BRATISLAVA. Dnešní maturanti majú oproti svojim predchodcom výhodu v tom, že školy už v septembri zverejňujú cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z jednotlivých predmetov. Šturmovaniu sa však študenti pár týždňov aj tak nevyhýbajú.
Bratislavčan Michal Paulovský, ktorý bude maturovať z matematiky, slovenského a anglického jazyka a z informatiky na Gymnáziu Grösslingová, povedal, že počas akademického týždňa, ktorý sa mu začína už v pondelok, bude ku každému predmetu pristupovať ináč, na každý má iný systém. Verí si v matematike a v angličtine, ostatné sa musí doučiť. "Už som si rozvrhol učivo, z podkladov si vypracujem krátke výťahy toho najdôležitejšieho." Učí sa najradšej od večera do rána. Vtedy má pokoj, nik a nič ho nevyrušuje.
Pamäť treba cvičiť
Psychologička Agáta Sakalová z Humenného hovorí, že maturant sa musí už v predstihu duševne nastaviť na povinnosti. Pamäť treba cvičiť každodenne. Napríklad mnemotechnickou pomôckou. Je to metóda, ktorá nám uľahčí zapamätať si väčšie množstvo údajov - často bez zmyslu - a teda zväčšuje aj rozsah pamäti.
"Plánovanie a samotnú organizáciu domácej prípravy počas akademického týždňa je vhodné zrealizovať už pred týmto termínom, aby maturanta neprekvapilo množstvo učenia alebo chýbajúce učebnice či iné pomôcky a informácie," hovorí Sakalová.
Doučovanie aj predmaturitné štúdium
Na prievidzskom Gymnáziu V. B. Nedožerského bude maturovať rekordných osem tried. Už tretí rok sa im pri príprave na maturitu osvedčuje takzvané predmaturitné štúdium. Posledné štyri týždne sa všetkých 236 maturantov učí v inom režime. Venujú sa iba predmetom, ktoré si vybrali na maturitu. "Hovoríme tomu nalievareň, ale žiaci si ju chvália," povedala riaditeľka. Témy určujú vyučujúci, ale mnohé dopĺňajú podľa požiadaviek študentov.
Na trenčianskej Spojenej škole, kde maturujú na Strednej priemyselnej škole stavebnej aj Strednom odbornom učilišti stavebnom, si zase žiaci podľa potrieb vyžiadali doučovanie v odpoludňajších hodinách. "V témach praktických maturít sú totiž často také otázky, ktoré sa preberali už v druhom ročníku. Študenti si ich potrebujú oživiť," hovorí Ivan Trnka, riaditeľ Spojenej školy.