BRATISLAVA. Už dnes sa tisícky maturantov lúčia so strednou školou. V pondelok nastupujú na akademický týždeň. Počas neho by si mali zopakovať učivo, z ktorého budú odpovedať pred maturitnou komisiou. Ku skúške pristúpi na osemsto stredných školách 61 200 maturantov.
Nová maturita bola do stredných škôl oficiálne zavedená v septembri 2004 a tento rok prešla už len niekoľkými úpravami. Tematické celky cieľových požiadaviek na maturanta školy zverejnili ešte v septembri. Žiak sa podľa predmetov pripravuje a odpovedá 15 až 20 minút.
Skrátený rok
Viacerí riaditelia upozorňujú, že nová forma maturitnej skúšky skracuje maturantom školský rok v podstate o tri týždne. Narušuje to vyučovací proces ostatným študentom a dodržiavanie stanoveného počtu hodín v predmete, tvrdí Alena Turčanová z bratislavského Gymnázia na Tilgnerovej ulici aj Igor Liba z Gymnázia Jozefa Lettricha v Martine.
Riaditeľka Turčanová hovorí, že je to pre študentov náročné, prejavuje sa na nich únava, chýbajú hodiny na dotiahnutie učiva. Aj Eleonóra Porubcová, riaditeľka Gymnázia V. B. Nedožerského v Prievidzi sa domnieva, že posledné týždne sú mimoriadne časovo náročné pre študentov aj učiteľov.
Plusy a mínusy
Medzi mínusy tohoročnej maturity radí riaditeľ Liba kritéria hodnotenia písomnej maturity z cudzích jazykov, ktoré sa každý rok menia. Podľa neho nie je najšťastnejšie, že sa ich študenti dozvedia až v priebehu posledného ročníka ich štúdia. Bolo by dobré, keby ich vedeli už o rok skôr.
Mnohé školy za negatívum považujú aj skutočnosť, že písomná časť sa písala po externej časti až v popoludňajších hodinách. Ak by sa externá časť začala skôr ako o desiatej hodine, získal by sa čas.
Školy tentoraz dostali všetky podklady elektronicky, no zvýšili sa im náklady, lebo všetky pokyny si museli vytlačiť vo vlastnej réžii.
Riaditelia sú nejednotní v tom, či distribúcia testov, ktoré si museli vlastnoručne vyzdvihnúť v mieste sídla školy na obvodnom úrade, je plusom, alebo mínusom.
Romana Kanovská, námestníčka riaditeľa Štátneho pedagogického ústavu hovorí, že z pohľadu ústavu ako organizátora maturít prvýkrát pri tomto spôsobe nedošlo ku žiadnej kolízii či k časovému sklzu.
Katalóg požiadaviek
Aby mala maturita rovnakú váhu na celom Slovensku, riadi sa katalógom cieľových požiadaviek na maturitu. Katalóg zjednocujúce penzum obsahov, zručností a vedomostí, ktoré treba overiť u každého maturanta.
Tak by sa už nemalo stávať, že by sa maturanti mohli vyhovárať na náročnosť prijímacích pohovorov alebo na skutočnosť, že niektoré učivo v škole nepreberali.
Podľa Romany Kanovskej zo Štátneho pedagogického ústavu je dôležité, aby si učitelia uvedomili, že maturita nie je overovanie vedomostí a zručností, ktoré naučia v škole. Overovať by sa mali tie, ktoré sú uvedené v katalógu. Jeho cieľové požiadavky sa v posledné štyri roky nemenili.
Percentil prezradí veľa
Na maturitnom vysvedčení študenta je uvedený vždy aj takzvaný percentil. Ide o údaj, ktorý mu umožní porovnať sa z daného predmetu a danej úrovne náročnosti so všetkými maturantmi na Slovensku. Percentil uvádza, koľko maturantov skončilo horšie ako dotyčný študent.