BRATISLAVA. Zákon o ochrane spotrebiteľa stanovuje obchodníkom, ale aj gastronomickým zariadeniam povinnosť predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo množstve. Spotrebiteľom zároveň umožňuje prekontrolovať si správnosť týchto údajov. V praxi však často len veľmi problematicky zistia, či im neposkytli menšiu porciu jedla, než si objednali.
Hmotnosť v jedálnom lístku
Pokrmy, ktoré reštaurácie, bufety či bistrá ponúkajú, môžu predávať na hmotnosť, alebo na porcie. „V každom prípade musí byť spotrebiteľ informovaný o skutočnom spôsobe predaja,“ vraví Helena Homolová z komunikačného odboru Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Prevádzkovatelia gastronomických zariadení uvádzajú v jedálnom lístku či na spoločnom informačnom cenníku hmotnosť ponúkaných porcií, pokiaľ ide o mäsovú zložku, dvomi spôsobmi. Buď v surovom stave, alebo v stave pripravenom na konzumáciu, teda po tepelnej úprave. „Slovenská obchodná inšpekcia v cenovej ponuke rešpektuje obidva spôsoby označenia hmotností porcií pri mäsovej zložke. Zákazník však musí byť jednoznačne informovaný o tom, v akom stave je hmotnosť jedla uvádzaná,“ dodáva Homolová.
Hmotnosť príloh, teda napríklad hranolkov či ryže musí byť uvedená v hotovom stave po ukončení technologického procesu prípravy.
Možnosť vlastných receptúr
Reklamácia chuti jedla, ktorá nezodpovedá tomu, na čo je hosť zvyknutý z domova alebo aj z iných reštaurácií, je problematická aj preto, že receptúry na prípravu jedál nie sú záväzné. Môže sa teda stať, že napríklad špagety carbonara budú mať v reštaurácii na jednom konci ulice odlišné zloženie i chuť ako v podniku na jej druhom konci.
Prevádzkovateľ reštaurácie si môže zvoliť akékoľvek receptúry, aj vypracovať vlastné. „Záväznými sa stávajú v okamihu, keď prevádzkovateľ podniku deklaruje, že podľa nich jedlo pripravil,“ vraví Homolová.
Kontrola z dvoch strán
Sklamaniu z toho, že vám na stôl donesú menšiu porciu, jedlo z iných ingrediencií, než ste chceli alebo pripravené na odlišný spôsob, ako poznáte, by sa malo dať, podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie, predísť. Prevádzkovateľ reštaurácie či pohostinstva je povinný mať na mieste ponuky po celý prevádzkový čas receptúru, podľa ktorej sa jedlo pripravuje.
Tú musí, podľa inšpekcie, nielen na požiadanie orgánov, ktoré vykonávajú dozor nad dodržiavaním ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa, ale aj návštevníka podniku, ktorý preukáže záujem predložiť a umožniť im tak prekontrolovať hmotnosť podanej porcie či jej zloženie. Ak tak neurobí, porušuje zákon o ochrane spotrebiteľa.
Pre podnik sa receptúra stáva záväznou v okamihu, keď jeho prevádzkovateľ deklaruje, že podľa nej jedlo pripravil.
Helena Homolová, Slovenská obchodná inšpekcia