V prípade private equity ide o investovanie kapitálu klientov do rozvíjajúcich sa firiem, ktoré majú veľký rastový potenciál. Treba ich len „potisnúť“ správnym smerom a objaviť v nich možnosti, ktoré ich manažérom a majiteľom zostávajú z rôznych príčin skryté alebo sú nerealizovateľné - napríklad pre nedostatok kapitálu a kontaktov.
Kľúčom k úspechu je teda nájsť tú „správnu“ firmu. „Máme vlastných ľudí, ktorí sondujú trh a nosia nám možnosti a tipy,“ hovorí Jakúbek. Sledujú a analyzujú všetky sektory v ekonomike a rozhodujú sa pre ten, kde môžu získať najväčšiu pridanú hodnotu. Niekedy ani nemusí ísť o firmu ako o dobrý nápad, ktorý vyústi do produktu, ktorý sa dá dobre speňažiť.
Peniaze na nákup firiem nie sú problémom. Enterprise Investors spravujú miliónové investičné fondy. Ich najväčšími investormi sú spoločnosti ako J. P. Morgan, Credit Swiss, Bank Austria Creditanstalt či najväčšie americké penzijné fondy. Dokopy má Enterprise Investors pod správou asi 1,6 miliardy eur. Firma sídli v Poľsku, u nás pobočku. U nás investovali do elektrodomu Nay či do Orangeu.
Zlo je prefíkanejšie
Jednou z posledných vydarených investícií bola česká firma AVG, ktorá vyrába antivírusové programy. Nedostali sa k nej iba za pomoci svojich „špehov“ na trhu. Jej niekdajší vlastník si myslel, že firma mu už zarobila slušné peniaze. Rozhodol sa ju predať. Investori z Enterprise však postrehli, že má na viac. „Vedeli sme, že pokiaľ chce táto spoločnosť rásť, musí dobyť americký trh, ktorý sa rozvíja najdynamickejšie a musí sa zameriavať na drobných spotrebiteľov, nie na veľké firmy.“
Analýzy im hovorili aj to, že ponúkať obyčajný antivírusový program nestačí. Z problémov, ktoré dnes trápia počítače, najmä po pripojení na internet, tvoria totiž bežné vírusy asi len desať percent. Oveľa väčším nebezpečenstvom sú rôzne spamy, spyware či trójske kone. Tie môžu dokonale položiť počítače alebo vám ukradnúť potrebné dáta, napríklad vaše heslá.
Miliónoví chalani
Plán s AVG bol jasný. Chceli vynájsť ochranný program, ktorý by dokázal odhaliť nainfikované webové stránky ešte predtým, ako sa do nich natvrdo „naloudujete“. Od toho si sľubovali miliónové zisky.
Po vstupe do AVG nevymenili od podlahy celé osadenstvo firmy. Väčšinu ľudí si nechali. „Často kupujeme väčšinové podiely vo firmách, ale nechávame si partnerov, ktorí tam boli predtým. Nemyslíme si, že sme geniálni. Potrebujeme ľudí, ktorí tam boli určitý čas, aby sme s nimi mohli prediskutovať pozíciu v biznise, ktorú s firmou plánujeme rozbehnúť,“ hovorí.
Zamestnanci AVG už vyvíjali komplexný ochranný program, len by im to trvalo dlho. Mali to naplánované na tri roky. „Nechceli sme, aby sa s tým strávilo toľko času.“ Po dohode s manažérmi AVG našli nemeckú firmu, ktorá to pomohla urýchliť. „Išlo o 19-ročných chalanov, ktorí boli zahrúžení do počítačov v garáži. Spoločnosť nemala žiadne tržby, iba produkt. „Kupovali sme mozgy, nie počítače,“ hovorí Jakúbek. Platili za nápad, ktorý ešte neprinášal peniaze, preto sa cena ťažko dohadovala. Za firmu zaplatili niekoľko miliónov eur. Z chalanov sa stali milionári. Ale pracujú ďalej.
Vstupná investícia sa im vrátila o mesiac. Firma má dnes tržby v desiatkach miliónov dolárov ročne. Predtým to bolo niekoľkonásobne menej. Pritom zisková marža z ponúkaných produktov sa pohybuje aj cez 90 percent. „Slušné, nie?“
Pri vyhľadávaní investičných príležitostí sa Enterprise zameriavajú na firmy, na čele ktorých sú víťazné typy ľudí. Bojovníci, čo sa nevzdávajú. „Tieto typy doslova vyhľadávajú problémy, aby ich mohli riešiť.“ Nepohrdnú však ani takými firmami, kde majiteľ alebo šéf už len profituje z biznisu, ktorý naštartoval, ale nerozvíja ho, lebo ho už nenapĺňa.
Keď si Enterprise vytypujú firmu, ktorú chcú kúpiť, predávajúci bývajú pri rokovaniach často veľmi zdržanliví. Príklady niektorých známych spoločností v private equity s agresívnou taktikou prevzatia cudzej firmy ich odstrašujú. „Práve tým, že nekúpime celý podiel, ale aj po prevzatí nechávame vo firmách pôvodných majiteľov, sa snažíme odlíšiť od agresívnych hráčov,“ tvrdí Jakúbek.
Viac na www.leaders.sk