BRATISLAVA. Boj firiem o kvalitných uchádzačov o prácu je stále silnejší – firmy sa snažia postaviť pracovné ponuky tak, aby zaujali vhodných ľudí. Nie vždy sa im to darí.
Prečo sa tí najlepší na inzeráty nehlásia
Odborníci upozorňujú, že počet uchádzačov o prácu sa znižuje. Preto už úloha „predať sa čo najlepšie“ nestojí len pred záujemcami, je rovnako úlohou pre firmy, ktoré hľadajú nových ľudí.
Zadanie pre topmanažmenty firiem a ich oddelenia ľudských zdrojov preto znie: pozrieť sa na inzerát očami záujemcu.
„Zamyslite sa nad tým, ako píšete texty a akým spôsobom komunikujete s uchádzačmi,“ radí firmám Ivana Molnárová zo spoločnosti Profesia. Upozorňuje, že povesť o nekvalitnom výberovom procese alebo o neprofesionalite personalistov sa rýchle šíri a znamená stratu záujmu tých najlepších.
Najviac ľudí hľadá prácu v januári
„Kvalitný výberový proces, atraktívnosť ponuky, značka spoločnosti a termín zverejnenia ponuky – to sú štyri kritériá, ktoré ovplyvňujú úspech pri hľadaní nových pracovníkov,“ vymenúva to najdôležitejšie Molnárová a upozorňuje, že napríklad nejasný názov pracovnej pozície, alebo nedostatok údajov opisujúcich budúcu náplň práce, sú takmer zaručenou cestou k neúspechu.
„Na úspech personálnej inzercie má vplyv aj čas a termín zverejnenia ponuky,“ upozorňuje Molnárová. „Podľa našich skúseností je najväčší počet záujemcov o prácu v januári – ľudia si zrejme často na Nový rok dajú predsavzatie, že zmenia prácu.“ Ďalšími vrcholmi sú máj, jún, júl, keď prichádzajú na trh práce absolventi stredných a vysokých škôl. V lete záujem klesá, lebo ľudia sú na dovolenkách a narastá zase v septembri a októbri.
Zrozumiteľná ponuka, slušné správanie
Načasovanie ponuky by teda mohlo zlepšiť vyhliadky firiem, že nájdu správnych ľudí. Ale to nie je všetko. „Treba sa zamyslieť aj nad tým, či by nestálo za to, dať si námahu a odpovedať všetkým záujemcom,“ hovorí Molnárová.
A ďalšie rady? Predstaviť ponuku prehľadne, krátko opísať uchádzačovi výberový proces a umožniť rýchlu a jednoduchú cestu k ponúkanej pozícii a najmä – nezaťažovať záujemcov vypĺňaním siahodlhých formulárov (vtedy klesá záujem až o 75 percent).
„Zaujímavé by bolo možno aj pripojiť krátke video, ktoré bude ilustrovať náplň práce a pracovné podmienky, aby mal človek skutočne reálnu predstavu, ako to vo firme vyzerá.
Autor: gal