Jankovič: Čakali sme viac výhrad

Priznáva, že sporná formulácia o používaní zimných pneumatík bola čiastočne taktikou. Teraz sa už nikto nesporí, či ich vôbec meniť treba, hovorí policajný viceprezident STANISLAV JANKOVIČ.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Nový zákon ste predstavili v auguste. Prečo šiel na vládu až teraz?

„Zákon je rozsiahly a týka sa každého z nás. Nadnesene, aj človek, ktorý sa ešte nenarodil a ide s mamičkou do pôrodnice, alebo ten, ktorý zomrel a vezú ho na cintorín, je účastníkom cestnej premávky. Rovnako chodec, cyklista či cestujúci v aute. Takže ide o veľmi zložitý zákon.“

To ste však vedeli už v auguste.

„Nebýva zvykom ešte pred pripomienkovým konaním dávať celý návrh novinárom a verejnosti. Snažili sme sa rozprúdiť celospoločenskú diskusiu a pripomienky vyhodnotiť.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapila vás reakcia verejnosti?

„Očakávali sme oveľa väčšie výhrady, prekvapilo nás, že veci, o ktoré sme sa najviac obávali, prešli ľahko. Či už ide o zníženie rýchlosti, povinné reflexné doplnky a prilby, zimné pneumatiky a dokonca i pokuty, i keď tu sa ešte diskutuje.“

O ktoré návrhy očakávate v parlamente najtuhší boj?

„Zrejme o obmedzenie kamiónovej dopravy a zimné pneumatiky. Naopak, máme signály od poslancov, že by chceli niektoré veci ešte pritvrdiť.“

Aké?

„Napríklad v istom čase obmedziť rýchlosť pri školách na 30 kilometrov za hodinu.“

Kritizovaná je nejasná formulácia o zimných pneumatikách. Kto a ako určí, či už je súvislá vrstva snehu?

„Mal by to dokázať posúdiť každý človek. Tým, ako sme to naformulovali, sme vyvolali diskusiu, v ktorej sa nepolemizuje, či zimné pneumatiky treba, alebo nie, ale o formulácii. A to bol trošku aj náš zámer.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo ak vodič vyrazí v októbri z Bratislavy, kde bude osem stupňov, a v Martine ho zastihne prvý sneh?

„Je to na diskusiu.“

Čo by ste robili vy?

„Mňa by tá situácia nezaskočila, prezúvam už v októbri.“

A keby ste to ešte nestihli?

„Asi by bolo treba odstaviť vozidlo. Keby išlo o prvý sneh, tak by to zrejme bola otázka hodiny, dvoch, kým opadne. Takže by som si dal kávu a počkal.“

Zomierajú na cestách ľudia, pretože nema zimné pneumatiky?

„Takú štatistiku nemáme. Ale nepochybne sa to stáva. Pri nehode na diaľnici v decembri pred troma rokmi, keď sa zrazilo 70 vozidiel a zomreli štyria ľudia. Kamión, ktorý nabúral do stojaceho auta, nemal zimné pneumatiky.“

Formuláciu o zimných pneumatikách označil premiér Fico za slušný sociálny kompromis. Je ekonomické hľadisko pre políciu prijateľné, alebo ste ustúpili politickej objednávke?

SkryťVypnúť reklamu

„To nechajme na politikov v parlamente, nech to doriešia.“

A čo presadzujete vy?

„Pre nás je najdôležitejšia bezpečnosť. Keby sme mali pozerať len na ekonomickú stránku, tak sa pýtam, koľko stojí ľudský život.“

Súvislosť vrstvy snehu bude teda posudzovať policajt?

„Samozrejme.“

Poisťovatelia tvrdia, že to bude zvádzať k licitovaniu vodičov a policajtov a k uplácaniu. Čo keď budem mať iný názor ako policajt?

„Očakávam, že tento problém sa vyrieši v parlamente.“

Ako?

„Pravdepodobne dôjde k presne stanovenému časovému ohraničeniu.“

O akom termíne sa uvažuje?

„Na to nie je ľahká odpoveď, malo by to byť v období, keď už teplota vzduchu klesá pod 7 stupňov. Tá situácia je v rôznych regiónoch Slovenska iná, takže o tom ešte očakávam diskusiu.“

SkryťVypnúť reklamu

Zákon umožňuje policajtovi uložiť v blokovom konaní pokutu až do výšky 20-tisíc korún, čo je desaťnásobok súčasnej sumy. Prečo?

„Deväťdesiat percent pokút ostáva v tej výške ako doteraz. Vyššie pokuty sa budeme snažiť dostať do správneho konania, aby sme vedeli posúdiť aj správanie vodiča v minulosti, či sa nedopúšťa priestupkov opakovane, keď môže byť sankcia oveľa vyššia.“

Policajt však bude môcť uložiť pokutu 20-tisíc korún aj na mieste. Vodiči budú mať väčšiu motiváciu s policajtom sa „nejako dohodnúť“...

„Pripravujeme technické riešenia, ktoré eliminujú korupčné konanie. Trochu to brzdí nedostatok peňazí a proces obstarávania techniky.“

Hovoríte o kamerovom systéme. Ako by mal fungovať?

„Každý úkon policajta bude pod kamerovým dohľadom a záznam sa na určitý čas uchová. Už prítomnosť kamier, ktoré zaznamenajú obraz aj zvuk, bude pre obe strany výstrahou, aby si nedovolili korupčné konanie.“

SkryťVypnúť reklamu

Potom je namieste otázka, či by vysoké pokuty policajti nemali ukladať, až keď budete mať kamery.

„Nemôžeme takúto podmienku dať do zákona. Budeme sa snažiť čo najrýchlejšie kamery získať.“

Môžete vydať interný predpis.

„Áno, tak by sme to mohli riešiť.“

A budete?

„Pravdepodobne áno.“

Ako protikorupčné opatrenie by sa dal chápať aj bodový systém. Prečo ste k nemu nepristúpili?

„Skúsenosti z Česka hovoria niečo iné. Pred pár desiatkami rokov boli kupóny aj v našich vodičských preuka­zoch, a pokiaľ si pamätám, keď mal policajt cviknúť kupón, aj vtedy sa vodič snažil robiť všetko, aby ho necvikol.“

Bude teda opakovaný „hriešnik“ prísnejšie trestaný?

„Taký systém máme už aj teraz. Máme karty vodičov, kde sa zrátajú všetky ich priestupky, ktorých sa v živote dopustili. Na tie sa v správnom konaní prihliada. Máme ich už aj v elektronickej podobe, teraz technicky riešime, aby sme k nim mali prístup aj priamo na mieste.“

SkryťVypnúť reklamu

Časom budete na históriu vodiča hľadieť aj pri menších priestupkoch?

„Snažíme sa k tomu dopracovať.“

Zaváži pri posudzovaní každý starší priestupok?

„Chceme to nastaviť tak, aby sa to posudzovalo v určitých skupinách, vytiahneme si priestupky rýchlosti alebo nedania prednosti v jazde. Ale budeme mať možnosť pozrieť si aj celú históriu vodiča.“

Ak v roku 2008 prekročím rýchlosť, zaváži, že som to urobil už aj v roku 1992?

„Skúmame najmä posledný rok- dva.“

Čo keď zistíte, že priestupok sa v krátkom čase opakoval?

„Pôjde sa na hornú hranicu pokuty a zákazu činnosti.“

Čiže ak ma hliadka nameria na diaľnici dvakrát za rok jazdiť rýchlosťou 161 kilometrov za hodinu...

„Tak môžete dostať pokutu až 25-tisíc korún a zákaz činnosti na tri roky.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo na Slovensku nefunguje úsekové meranie rýchlosti?

„Skúšali sme to. Pri úsekovom meraní musíme dokázať vodičovi, že to vozidlo, ktoré sme namerali, riadil on. A to je zatiaľ problém. Keď niekoho nafotíme a hneď nezastavíme, často nedokážeme k fotografii jednoznačne priradiť konkrétneho vodiča.“

Pri ktorých priestupkoch musí vodič so zadržaním vodičského preukazu automaticky rátať?

„Odmietnutie skúšky na alkohol a drogy a útek z miesta nehody.“

Vyššie pokuty budú za vážnejšie priestupky. Ako zabezpečíte, aby policajti postihovali aj mafiánov na drahých autách, ktorí majú antiradary a známosti?

„Už dávno nie sú najzastavovanejšie autá škodovky, ale skôr silnejšie vozidlá. Dôležité sú aj vnútorné kontrolné systémy, napríklad spomínaná monitorovacia technika. A zvažujeme nákup novej technológie, máme napríklad vyhliadnutý špeciálny radar, ktorý dokáže odhaliť antiradary.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste zavrhli výšku pokút odvíjajúcu sa od zárobku? Tu nebol potrebný sociálny rozmer?

Až keď budeme mať fungujúci daňový systém a budeme vedieť zistiť skutočný príjem každej osoby, môžeme k tomu pristúpiť.“

Nemala by sa možnosť zadržania vodičského preukazu, ak vodič nemôže zaplatiť namieste, uplatňovať až potom, ako mu umožníte zaplatiť kartou cez terminál v policajnom aute?

„Súčasná vymožiteľnosť na mieste nezaplatených pokút je medzi 30 a 40 percentami. Toto je páka, ktorá vymožiteľnosť zvýši. A aj u cudzincov. Časom o termináloch uvažujeme. Problém je, že nie všade máme pokrytý signál pre terminály a odľahlejšie lokality by boli diskriminované.“

Dopravcovia kritizujú obmedzenie nákladnej dopravy v piatok večer a tvrdia, že v tom čase je na cestách oveľa viac kamiónov ako parkovacích miest. Kde zastavia?

SkryťVypnúť reklamu

„Je to aj o logistike dopravcov. Ale uznávam, je to veľký problém. My sa snažíme riešiť otázku bezpečnosti a priestupnosti ciest a nemôžeme sa stále vyhovárať, že nie je kde parkovať. Musíme vyvinúť tlak aj na to, aby sa budovali parkoviská.“

Pokiaľ však niekoho obmedzíte a prikážte mu niečo, musíte mu dať možnosť splniť to.

„Budeme to musieť riešiť. Zákony však nemôžu vždy iba dobiehať danú situáciu.“

Čo keď kamión dorazí na plné parkovisko a plné bude aj ďalšie? Má zastaviť na krajnici?

„Asi to bude musieť tak riešiť.“

Slovensko sa do roku 2010 zaviazalo znížiť počet mŕtvych na cestách pod 305, vlani zomrelo 627 ľudí. Ako chcete splniť záväzok?

„To nie je len naša záležitosť. Zaviazala sa k tomu Slovenská republika a polícia je iba jeden článok. Týmto zákonom sme spravili, čo sme mohli.“

SkryťVypnúť reklamu

Policajti môžu predsa veľa urobiť aj na cestách...

„Aj robia. Počet nehôd klesá, štatistiky ukazujú, že k 20. aprílu sme mali oproti vlaňajšku o 36 mŕtvych menej na cestách. Aby sme náš záväzok splnili, sprísnili sme zákon, plánujeme zvýšiť počet kontrol, na cesty chceme presunúť aj ďalších 1300 policajtov, ktorí predtým pôsobili na hraniciach.“

Rakúšania len nedávno celoročné svietenie zrušili na základe štúdie, podľa ktorej denné svietenie oslepuje a má zlý vplyv na prostredie. Z akých údajov sme vychádzali na Slovensku?

„Všetky štúdie, ktoré sme mali, hovoria, že svietenie výrazne zníži počet usmrtených účastníkov cestnej premávky.“

Poisťovne kritizujú, že zákon obmedzuje právo privolať policajtov k nehode, čo bude zvádzať k poistným podvodom.

SkryťVypnúť reklamu

„Poistné podvody sú vecou poisťovní. Prečo by mal štát poskytovať službu súkromným firmám? Pokiaľ sa účastníci nehody nebudú vedieť na zavinení dohodnúť, policajt tam príde.“

Čo keď sa so mnou vinník najskôr dohodne a potom si to rozmyslí?

„Keď raz podpíše...“

Povie, že bol v šoku...

„To hovoria aj teraz.“

Bude znamenať zavedenie päťdesiatky v obciach zrušenie väčšiny štyridsiatok?

„Je to vec správcu komunikácie, ale podľa nás budú štyridsiatky zbytočné.“

Povolíte na úsekoch ciest v ob­ciach, kde sú štyri pruhy, oplotenie a podchody, vyššiu rýchlosť?

„Zákon to umožňuje. Na štvorprúdovke v Petržalke by mohla byť aj 110.“

Vyroja sa 1. októbra na cesty policajti kontrolujúci nové predpisy?

„Zvýšená kontrola určite bude.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 339
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 908
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 868
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu