BRATISLAVA. Plánujete si letnú dovolenku? Netreba sa unáhliť. Pri výbere cestovnej kancelárie si treba dať veľký pozor, aby sa dovolenka nestala utrpením, ale pôžitkom. Problémom môže byť nevhodné alebo neprimerané ubytovanie, ktoré nezodpovedá tomu, čo si klient dohodol v zmluve. Ale aj meškanie spojov, príliš vzdialená pláž, zlá strava a podobne.
Zo štatistík spotrebiteľských združení vyplýva, že úspešnou je každá druhá reklamácia. Pre zákazníka je preto lepšie, ak si cestovku, v ktorej si kúpi zájazd, „prelustruje“ ešte predtým, ako podpíše zmluvu. Overiť by si mal aj ponúkanú lokalitu a hotel, kde bude bývať.
Skúsenosti v katalógoch nenájdete
Klient by si mal pozorne prečítať aj zmluvu, aby nezažil šok, ako napríklad viacerí klienti cestovky Bellavista. Až po podpise zmluvy zistili, že krytý majú len pobyt. Aj to nevedia, kde presne a storno poplatok za zrušenie zmluvy je v prepočte vyše 80 percent zo zmluvnej ceny. „Pred tým, ako objednávateľ uzavrie zmluvu o zájazde s cestovnou kanceláriou, odporúčame vyžiadať si od cestovnej kancelárie návrh zmluvy o zájazde a v pokoji si ho preštudovať,“ odporúča Soňa Černochová z Európskeho spotrebiteľského centra.
Odborníci sa zhodujú: najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť nepríjemným prekvapeniam, ktoré z dovolenky urobia moru, je pýtať sa na názor ľudí, ktorí už služby cestovky, s ktorou chceme ísť na dovolenku, využili. „Skúsenosti tých, čo už cestovku využili, sú nenahraditeľné. Nijaký katalóg ani ostatné informácie nemusia povedať všetko o kvalite a schopnostiach cestovnej kancelárie poskytovať služby, riešiť prípadné problémy načas a zabezpečiť pobyt tak, aby bol skutočne dovolenkou,“ povedala prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska Božena Stašenková.
Podobne by si ľudia mali získať informácie aj o mieste, kde budú dovolenkári bývať. Diskusné fóra na internete sú vhodnou pomôckou. „Je dobré zistiť si skúsenosti iných hostí z minulosti, aká je napríklad ponuka a kvalita jedál, ústretovosť personálu. Užitočné je vyhľadať si na internete najmä názory britských, nemeckých, írskych zákazníkov a iných hostí, ktorí sa radi na blogoch podelia so zlými aj dobrými referenciami,“ povedal Ľuboš Pavelka z Ekonomickej univerzity.
Koľko trvá dovolenka
Stašenková odporúča zistiť si termín odchodu a príchodu zájazdu. Treba si preveriť, aký je skutočný počet dní dovolenky. Niektoré cestovky napríklad povedia, že zájazd má desať dní, ale odchod na dovolenku je hodinu pred polnocou, čo rátajú za prvý deň. Návrat v skorých ranných hodinách sa počíta za ďalší deň. Dovolenka potom v skutočnosti trvá osem, a nie desať dní. „Na toto sa sťažuje veľa ľudí,“ povedal Stašenková.
Neoddeliteľnou súčasťou zmluvy je poistenie zájazdu pre prípad finančných problémov cestovnej kancelárie. „Klient by určite mal žiadať potvrdenie o poistení insolventnosti. Cestovná kancelária je povinná dať ho klientovi pri podpise zmluvy,“ povedal viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Robert Kohlmann.
Čo by nemalo chýbať v zmluve
označenie zmluvných strán (názov, adresa cestovnej kancelárie, základné údaje o objednávateľovi zájazdu a všetkých osobách, ktoré sú účastníkmi zájazdu),
charakteristika zájazdu (termín zájazdu a rozsah služieb zahrnutých v cene), pokiaľ katalóg obsahuje všetky tieto informácie, možno uviesť len odkaz na číslo zájazdu alebo na iné jeho označenie v katalógu,
cena zájazdu vrátane harmonogramu platieb a výšky zálohy,
lehota a spôsob uplatnenia nárokov zákazníka pri nedodržaní povinností cestovnej kancelárie (postup pri reklamácii),
zmluvné pokuty (stornovacie podmienky a poplatky) pri odstúpení zákazníka od zmluvy,
ubytovanie, jeho názov, polohu, kategóriu a triedu, stupeň vybavenosti a hlavné charakteristické znaky, ak je súčasťou zájazdu,
druh, charakteristiku a kategóriu dopravného prostriedku,
údaje o trase cesty, ak je súčasťou zájazdu doprava,
spôsob a rozsah stravovania, ak je súčasťou pobytu,
ďalšie platby za služby, ktoré nie sú v cene zájazdu,
ak je uskutočnenie zájazdu podmienené určitým počtom účastníkov, treba to uviesť do zmluvy.
Na čo si treba dať pozor
Pred tým, ako objednávateľ uzavrie zmluvu o zájazde s cestovnou kanceláriou, treba si od cestovnej kancelárie vypýtať návrh a v pokoji si ho preštudovať.
Treba počítať s tým, že luxus na dovolenke nestojí pár tisíc, ale skôr niekoľko desiatok tisíc.
Aj text v zmluve, ktorý je vytlačený drobným písmom, si treba prečítať. Často obsahuje najdôležitejšie informácie.
Zistiť, či je cestovka poistená pre prípad finančných problémov.
Získať názor iných ľudí, ktorí už majú skúsenosti s danou cestovnou kanceláriou.
Overiť si cez internet dovolenkovú lokalitu.
Zistiť si presný termín príchodu a odchodu. Niektoré cestovky totiž do počtu dní dovolenky zahŕňajú napríklad aj celý deň odchodu, hoci je to iba tesne pred polnocou.
Nenechať sa zmiasť výrazom „all inclusive“, ktorý znamená, že klienti majú v cene okrem celodenného jedla a nápojov aj ďalšie služby. Treba si preveriť ,čo sa za „all inclusive“ skrýva a či to nie je len reklamný trik.
Nízka cena môže zavádzať
Ak niekto ponúka luxusný zájazd napríklad na Kanárske ostrovy za nízku cenu, treba byť na pozore.
Niektoré cestovné kancelárie zvyknú ľudí lákať na nízke ceny. Takéto ponuky bývajú väčšinou zradné. „Pozerajte sa na nízke ceny so zdravou pochybnosťou. Ak je cena veľmi nízka, pýtajte sa kancelárie - prečo,“ odporúča pri výbere zájazdov viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Robert Kohlmann.
Soňa Černochová z Európskeho spotrebiteľského centra dokonca tvrdí, že nízka cesta už môže určitým spôsobom signalizovať, že by mohlo ísť o podvod. Sú napríklad prípady, že cestovka ponúka výhodný luxusný zájazd s tým, že spotrebiteľ lepší nikde nenájde. Ponuka však trvá iba deň. Zájazd treba zaplatiť na ďalší deň, inak vraj bude cena dvojnásobná.
Stáva sa, že niekto osloví ľudí na ulici, aby vyplnili dotazník o dovolenkách s tým, že ich zaradia do žrebovania. Hlavnou cenou má byť luxusná dovolenka. Neskôr im poštou príde obálka s výhrou dovolenky, ktorú získajú, ak sa zúčastnia na prezentácii.
„V mysli už balia kufre a tešia sa, že si budú užívať prírodu a lákavé azúrové more,“ opisuje jednu z taktík Černochová zo spotrebiteľského centra. Na prezentácii sa pocity stupňujú. Hrá hudba, ozýva sa šum mora. Agentka ukazuje nádherné obrázky zálivu. Spotrebitelia v eufórii podpíšu zmluvu, hoci si ju ani neprečítajú, a hneď aj zaplatia. Zamestnanci kancelárie sú ochotní ísť s klientmi po peniaze k bankomatu alebo domov.
„Ťažko sa dajú vopred určiť nejaké indície, ktoré naznačujú, že ide o podvod alebo o klamanie, no ak spotrebiteľ nemá niečo v zmluve, mal by zabudnúť na kvetnaté slová cestovnej kancelárie,“ povedala Černochová.
Zahraničie nás láka menej
Toto leto sa Slováci opäť chystajú dovolenkovať.Nie však všetci. S istotou má v pláne oddych mimo domova zhruba osemnásť percent Slovákov.
Počas tohtoročnej letnej sezóny dovolenkovať neplánuje takmer štyridsať percent Slovákov. Dôvodom sú najmä chýbajúce financie.
Ako ďalej vyplynulo z prieskumu spoločnosti GfK, spomedzi tých, čo sa za relaxom vycestovať chystajú, smeruje takmer štyridsať percent do zahraničia.
O tri percentá viac sa chystá navštíviť niektorú z turistických lokalít na Slovensku.
Pred necelými dvoma rokmi sa za hranice chystalo takmer päťdesiat percent dovolenkárov.
Voľné letné dni na Slovensku chcelo stráviť vyše 45 percent.
Toto leto sa relaxuchtiví chystajú najmä do Chorvátska, ale aj do Talianska či Grécka. Na Slovensku by mali byť najnavštevovanejšie Vysoké Tatry a Pieniny.
Tí, ktorí sa cestovať nechystajú, to vysvetľujú nedostatkom financií. V takmer šesťdesiatich prípadoch boli peniaze hlavným dôvodom.
V Košickom kraji vyše sedemdesiat percent. Naopak, v Žiline boli financie príčinou zhruba pre päťdesiat percent opýtaných. Ľudom okrem toho bránili cestovať najmä zdravotné problémy. (dak)
Zrušená dovolenka
Za zrušený zájazd musí cestovná kancelária vrátiť klientovi peniaze. Ak je do odchodu na dovolenku menej ako dvadsať dní, môžu si ľudia nárokovať aj náhradu škody.
Keď cestovná kancelária zruší dovolenku viac ako dvadsať dní pred odchodom, má klient nárok na novú zmluvu s iným zájazdom, ktorý sa musí kvalitou vyrovnať zrušenému.
Ak ho cestovná kancelária nie je schopná ponúknuť, musí klientovi vrátiť peniaze. „Keby ich nevrátila, bezdôvodne by sa obohatila,“ povedala Soňa Černochová z Európskeho spotrebiteľského centra. To by malo súdnu dohru.
Ak cestovná kancelária zruší zájazd menej ako dvadsať dní pred jeho začiatkom, klientovi musí vrátiť peniaze a okrem toho aj primeranú náhradu škody, ktorú mu to spôsobilo.
Napríklad to, že si v práci vybral dovolenku a prichádza o ňu bez toho, že by vycestoval. Alebo aj veci, ktoré si kúpil práve na účely dovolenky. Všetko treba doložiť dokladmi.