FNM platí za zbytočnosti

Štátna inštitúcia dáva peniaze na to, aby sa páčila ľuďom. Verejnosť na jej chod nemá vplyv.

Za sledovanie médií iné agentúry žiadajú podstatne menej ako Media Vision Agency.Za sledovanie médií iné agentúry žiadajú podstatne menej ako Media Vision Agency. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Stotisíc korún zaplatil Fond národného majetku za to, že dostal na stôl vytlačené články z médií, kde bol spomínaný, a finančný rozpočet prieskumu, ktorý chce realizovať.Státisíce za pár stránPlán pripravil Smolec

Monitoring médií mu dodáva nitrianska mediálna agentúra Media Vision Agency (MVA). FNM si túto službu platí napriek tomu, že má zmluvu s dvoma spoločnosťami, ktoré monitoring zabezpečujú.

MVA má s fondom zmluvu, na základe ktorej jej štátna inštitúcia vyplatí každý mesiac stotisíc korún. Cieľom spolupráce má byť presviedčanie verejnosti o opodstatnenosti existencie fondu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť si pritom od januá­ra do marca oficiálne fakturovala iba monitoringy médií a niekoľko ďalších úkonov.

MVA si za január naúčtovala takmer 97­tisíc korún za „konzultáciu a prípravu mediálneho plánu na rok 2008“.

Ako prílohu k faktúre dodala jednostránkový plán činnosti na prvý štvrťrok. V ňom za prvý krok „z hľadiska stratégie“ označila prieskum verejnej mienky, ktorý mal byť hotový koncom marca, a pridala výňatok z projektu, s ktorým už vyhrala výberové konanie.

Rovnakú sumu si agentúra účtovala za február. Okrem 8­stranového monitoringu, ako o FNM informujú médiá, navrhla úpravy internetovej stránky fondu. Napríklad pri menách členov vedenia FNM by podľa nej mala byť ich fotografia a životopis.

V marci MVA podľa faktúry a jej príloh spravila 12­stránkový monitoring médií a pridala stručný rozpočet prieskumu plánovaného na koniec mája. Prieskum však mala agentúra podľa vlastného pôvodného plánu urobiť už v marci. Chce si zaň naúčtovať ďalších 297­tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

FNM pritom už odoberá služby dvoch monitorovacích agentúr Storin a Slovakia Online, a kupuje si servis štátnej agentúry TASR, ktorá tiež predáva monitoringy.

Denník SME sa zaujímal o ceny monitoringu. V TASR aj v súkromnej Slovenskej monitorovacej agentúre nám povedali, že by mesačný monitoring s asi 30 výstupmi urobili za sumu rádovo v niekoľkých tisícoch.

Spolupráca s MVA sa iba začína, povedala hovorkyňa FNM Tatjana Lesajová. „Zmluva s MVA je paušálna,“ povedala. „Keď urobia viac, nedostanú viac peňazí.“ Len niekoľkopoložkové faktúry so stotisícovou sumou vysvetľuje tým, že spolupráca s MVA je len na začiatku.

FNM ovládajú nominanti koalície.

Projekt MVA pre fond vypracoval bývalý redaktor promečiarovského denníka Slovenská republika Maroš Smolec, ktorý sa medzičasom zbavil podielu v agentúre a tvrdí, že už s ňou nič nemá.

SkryťVypnúť reklamu

So súčasným jediným majiteľom agentúry Ľubošom Mikušom sa nám nepodarilo spojiť.

Manažér pre vzťahy s verejnosťou František Jašík bol redaktorom STV za Jána Kubiša a pracoval aj v promečiarovskom denníku Nový deň. V reakcii na predchádzajúci článok SME o agentúre napísal, že je úplne apolitická.

MVA tvrdí, že faktúry neboli vystavené len za tieto činnosti, ale aj „za ďalšie, ktoré realizujeme, resp. realizácia ktorých má dlhodobejší charakter". Na otázku, či agentúra monitoring robí sama, alebo si ho objednáva u niekoho iného, odpovedala slovami, že ide o „obchodný vzťah medzi MVA a tretím subjektom, ktorého sa zákon o slobodnom prístupe k informáciám nijako netýka". Pripúšťa, že plánovaný prieskum za 297-tisíc korún nebude robiť sama, keďže v súčasnosti iba buduje vlastnú sieť anketárov a zadá si ho u subdodávateľa. Agentúra zároveň tvrdí, že podá pre článok trestné oznámenie, keďže vraj SME informácie o poskytovaní služieb fondu získalo v rozpore so zákonom.

SkryťVypnúť reklamu

Podpredseda KDH Daniel Lipšic si myslí, že FNM nepo­trebuje presviedčať verejnosť o svojej opodstatnenosti, keďže o jeho existencii určite nebudú rozhodovať občania.

„Neviem, na čo by komu bola kampaň za zachovanie FNM,“ pýtal sa Lipšic. Je to podľa neho podobné, ako keď si niekdajšia VSŽ robila reklamnú kampaň na predaj koľajníc. „Kto si kupuje koľajnice.“

Poslanec si preto myslí, že by mohlo ísť o „čistý tunel vo vzťahu k spriaznenej firme“.

Za čo platí FNM

Prvá faktúra za 97­tisíc

  • konzultácia a príprava podkladov na vytvorenie mediálneho plánu na rok 2008

Druhá faktúra za 97­tisíc

  • monitoring tlače za február za návrh úpravy webovej stránky FNM

Tretia faktúra za 97­tisíc

  • monitoring

  • finančný rozpočet

  • prieskumu verejnej mienky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu