Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna
FOND NÁRODNÉHO MAJETKU SI PLATÍ AGENTÚRU, KTORÁ PREŇ ZATIAĽ VEĽA NESPRAVILA

FNM platí za zbytočnosti

Štátna inštitúcia dáva peniaze na to, aby sa páčila ľuďom. Verejnosť na jej chod nemá vplyv.

Za sledovanie médií iné agentúry žiadajú podstatne menej ako Media Vision Agency.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Stotisíc korún zaplatil Fond národného majetku za to, že dostal na stôl vytlačené články z médií, kde bol spomínaný, a finančný rozpočet prieskumu, ktorý chce realizovať.

Monitoring médií mu dodáva nitrianska mediálna agentúra Media Vision Agency (MVA). FNM si túto službu platí napriek tomu, že má zmluvu s dvoma spoločnosťami, ktoré monitoring zabezpečujú.

MVA má s fondom zmluvu, na základe ktorej jej štátna inštitúcia vyplatí každý mesiac stotisíc korún. Cieľom spolupráce má byť presviedčanie verejnosti o opodstatnenosti existencie fondu.

Spoločnosť si pritom od januá­ra do marca oficiálne fakturovala iba monitoringy médií a niekoľko ďalších úkonov.

Státisíce za pár strán

MVA si za január naúčtovala takmer 97­tisíc korún za „konzultáciu a prípravu mediálneho plánu na rok 2008“.

Ako prílohu k faktúre dodala jednostránkový plán činnosti na prvý štvrťrok. V ňom za prvý krok „z hľadiska stratégie“ označila prieskum verejnej mienky, ktorý mal byť hotový koncom marca, a pridala výňatok z projektu, s ktorým už vyhrala výberové konanie.

Rovnakú sumu si agentúra účtovala za február. Okrem 8­stranového monitoringu, ako o FNM informujú médiá, navrhla úpravy internetovej stránky fondu. Napríklad pri menách členov vedenia FNM by podľa nej mala byť ich fotografia a životopis.

V marci MVA podľa faktúry a jej príloh spravila 12­stránkový monitoring médií a pridala stručný rozpočet prieskumu plánovaného na koniec mája. Prieskum však mala agentúra podľa vlastného pôvodného plánu urobiť už v marci. Chce si zaň naúčtovať ďalších 297­tisíc korún.

FNM pritom už odoberá služby dvoch monitorovacích agentúr Storin a Slovakia Online, a kupuje si servis štátnej agentúry TASR, ktorá tiež predáva monitoringy.

Denník SME sa zaujímal o ceny monitoringu. V TASR aj v súkromnej Slovenskej monitorovacej agentúre nám povedali, že by mesačný monitoring s asi 30 výstupmi urobili za sumu rádovo v niekoľkých tisícoch.

Spolupráca s MVA sa iba začína, povedala hovorkyňa FNM Tatjana Lesajová. „Zmluva s MVA je paušálna,“ povedala. „Keď urobia viac, nedostanú viac peňazí.“ Len niekoľkopoložkové faktúry so stotisícovou sumou vysvetľuje tým, že spolupráca s MVA je len na začiatku.

Plán pripravil Smolec

FNM ovládajú nominanti koalície.

Projekt MVA pre fond vypracoval bývalý redaktor promečiarovského denníka Slovenská republika Maroš Smolec, ktorý sa medzičasom zbavil podielu v agentúre a tvrdí, že už s ňou nič nemá.

So súčasným jediným majiteľom agentúry Ľubošom Mikušom sa nám nepodarilo spojiť.

Manažér pre vzťahy s verejnosťou František Jašík bol redaktorom STV za Jána Kubiša a pracoval aj v promečiarovskom denníku Nový deň. V reakcii na predchádzajúci článok SME o agentúre napísal, že je úplne apolitická.

MVA tvrdí, že faktúry neboli vystavené len za tieto činnosti, ale aj „za ďalšie, ktoré realizujeme, resp. realizácia ktorých má dlhodobejší charakter". Na otázku, či agentúra monitoring robí sama, alebo si ho objednáva u niekoho iného, odpovedala slovami, že ide o „obchodný vzťah medzi MVA a tretím subjektom, ktorého sa zákon o slobodnom prístupe k informáciám nijako netýka". Pripúšťa, že plánovaný prieskum za 297-tisíc korún nebude robiť sama, keďže v súčasnosti iba buduje vlastnú sieť anketárov a zadá si ho u subdodávateľa. Agentúra zároveň tvrdí, že podá pre článok trestné oznámenie, keďže vraj SME informácie o poskytovaní služieb fondu získalo v rozpore so zákonom.

Podpredseda KDH Daniel Lipšic si myslí, že FNM nepo­trebuje presviedčať verejnosť o svojej opodstatnenosti, keďže o jeho existencii určite nebudú rozhodovať občania.

„Neviem, na čo by komu bola kampaň za zachovanie FNM,“ pýtal sa Lipšic. Je to podľa neho podobné, ako keď si niekdajšia VSŽ robila reklamnú kampaň na predaj koľajníc. „Kto si kupuje koľajnice.“

Poslanec si preto myslí, že by mohlo ísť o „čistý tunel vo vzťahu k spriaznenej firme“.

Za čo platí FNM

Prvá faktúra za 97­tisíc

  • konzultácia a príprava podkladov na vytvorenie mediálneho plánu na rok 2008

Druhá faktúra za 97­tisíc

  • monitoring tlače za február za návrh úpravy webovej stránky FNM

Tretia faktúra za 97­tisíc

  • monitoring
  • finančný rozpočet
  • prieskumu verejnej mienky

Najčítanejšie na SME

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
          5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
          6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
          7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
          8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
          9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
          10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
          1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
          4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
          5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
          6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
          7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
          9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
          10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
          1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 668
          2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 274
          3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 275
          4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 056
          5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 412
          6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 824
          7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 014
          8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 423
          9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 328
          10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 666

          Neprehliadnite tiež

          Autorská strana Michala Havrana

          Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

          Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

          Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

          Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.