?
„Plnenie snov – to je príležitosť, ktorú ponúkame,“ hovorí riaditeľka Oriflame Slovakia Zuzana Machová na úvod šotu, ktorý predstavuje päť rôznych žien. Spoločné majú to, že sa vypracovali na špičkové predajkyne kozmetiky. Študentka z Košíc, ktorej priniesol tento džob nezávislosť, šarmantná – vraj neuveriteľne úspešná – šesťdesiatnička z Bratislavy a ďalšie usmiate vynikajúco upravené a na pohľad spokojné ženy z celého Slovenska.
Ideálny začiatok pre mladé mamičky
Na Slovensku pracujú v oblasti priameho predaja tisícky ľudí. Niektorí sa v ňom našli a s kusom šťastia, ale najmä tvrdej práce, sa vyšplhali medzi úspešných, iní robia obchod len ako prilepšenie. „Niektorí zo začiatku nepodávali veľké výkony, ale potom ich to chytilo, alebo sa v ich živote stalo niečo, čo ich prinútilo vyskúšať šancu,“ hovorí Zuzana Machová.
Mnohé ženy začínali napríklad v období materskej dovolenky. „Je to ideálna vec, ak si chce človek pružne zorganizovať čas, aby sa mohol dostatočne venovať deťom,“ myslí si Katy Probstová, ktorá začala pracovať pre firmu Mary Kay ako mladá mamička.
Ako predávajú muži
Väčšina firiem, ktoré ponúkajú svoj tovar prostredníctvom priameho predaja, má podobný systém starostlivosti o svojich predajcov, zo začiatku sa o nich starajú tútori – pomáhajú im rozbehnúť obchod, motivujú ich, radia im. Neskôr prídu na rad ďalšie tréningy.
„Stretávali sme sa každý týždeň a delili sme sa o informácie a nápady, prešla som vynikajúcimi školeniami; veľmi ma to oslovilo. Objavila som pre seba, že obchod je o niečom inom, ako som si dovtedy myslela,“ hovorí Katy Probstová. „Získala som sebavedomie, veľa som sa naučila a mnohé veci využívam dodnes.“
Aj keď prostredníctvom priameho predaja sa nepredáva len kozmetika (určite vám už niekto ponúkal čistiace prostriedky, poistky alebo prikrývky z ovčej vlny), firmy z tohto okruhu sú pravdepodobne najznámejšie.
Tento biznis láka aj mužov. Na predaj kozmetiky sa pred pätnástimi rokmi podujal aj Vlado Brehovský. „Je to tvrdá práca. Musíte poznať dobre svojich klientov, mať prehľad, kedy sa komu minie krém alebo rúž, musíte sa starať o ľudí pod sebou, stále ich motivovať, pomáhať im a keď odpadnú, vypiplávať zase nových a popritom predávať. Človek zažije aj dosť sklamaní,“ spomína na roky, keď svoj čas delil medzi prácu a kozmetiku. „Ale keď som oslovil nejakú ženu s ponukou, videl som na nej, že si myslí: čo o tom tento chlap môže vedieť? A potom som jej začal klásť otázky o tom, akú kozmetiku používa a vysvetľovať, čo by jej mohlo zlepšiť pleť alebo aká vôňa by jej pristala lepšie, a videl som, ako otvára oči. A to ma bavilo. “
Pretože predajcu robil „popri zamestnaní“, nechodieval na školenia do zahraničia. Psychológiu predaja pochopil v praxi a hneď sa ju aj naučil používať.
Naučíte sa veľa aj o sebe
Keď človek stojí tvárou v tvár klientovi, o tom, či urobí obchod, alebo nie, rozhodujú niekedy aj maličkosti a úspech majú tí, ktorí sa nenechajú znechutiť a rýchlo sa učia.
„Naučila som sa napríklad, že klienta treba vnímať a prispôsobiť sa mu. Nesnažiť sa predať mu produkt, ale službu. Vtedy si dokážete vytvoriť dlhodobý vzťah. A keď ma odmietne, asi som ho neoslovila tak, ako to on potrebuje,“ vysvetľuje Katy Probstová.
Mnohí sa dajú naverbovať, ale rýchlo odpadnú. Nie sú to obchodnícke typy? Ľudia od fachu tvrdia: je to tvrdá robota, ale vypracovať sa môže každý. Faktom však je, že predajcovia na Slovensku to majú ťažšie ako napríklad ich americkí či ázijskí kolegovia.
„Američania akoby mali obchod v krvi, veď tam už malé deti predávajú limonády na slávnosti,“ hovorí Katy Probstová. „A keď im to nejde, žiadna tragédia, skúsia niečo iné.“
„U nás nie je dostatočne rozvinutá kultúra priameho predaja, preto zo začiatku musíme ľudí učiť, že nie je hanbou ponúkať výrobky z katalógu,“ hovorí Zuzana Machová. „V Ázii alebo v Amerike takéto problémy nemajú, pretože tam tento spôsob obchodu vytvára obrovské percento hrubého národného produktu.“
Najlepšia rada pre hanblivých začiatočníkov vraj preto znie: obchod treba brať ako výzvu, ako hru a bude sa vám dariť.
Predajcovia na Slovensku to majú ťažšie ako ich americkí či ázijskí kolegovia, pretože u nás nie je kultúra priameho predaja dostatočne rozvinutá.