votnom štýle.
Prieskumné agentúry sa ľudí pýtajú, čokoľvek im napadne. Oslavujete sviatok svätého Valentína? Športujete? Akú hudbu počúvate? Koľkokrát za deň myslíte na sex? Ako často konzumujete mrkvu?
Mimo reality
Čo otázka, to tlačová správa obsahujúca graf, „analytický text“ a bombastický titulok o Slovensku alebo Slovákoch. A tak sa dozvedáme, že Valentína oslavuje polovica Slovákov, že „slovenskí tínedžeri žijú hip-hopom“, že „Slováci chcú v obchodoch čerstvé a kvalitné potraviny“ (sic!); a pre zaujímavosť, že britské ženy myslia na sex v priemere 3 hodiny, zatiaľ čo britskí muži iba 2 a pol hodiny denne.
Áno, publikované výsledky prieskumov môžu byť užitočné, zaujímavé, prekvapivé, zábavné..., ale, žiaľ, aj prostoduché, povrchné a zjednodušujúce.
V nedávnom prieskume sa napríklad agentúra respondentov z Bratislavy opýtala: „Plánujete riešiť otázku vášho bývania v najbližších 12 mesiacoch?“ Výsledok bol ohromujúci.
Polovica sa sťahuje
Agentúra zistila nielen to, že 49 percent Bratislavčanov v tomto roku plánuje riešiť svoju bytovú otázku, ale aj to, že polovica z nich ju plánuje riešiť kúpou vlastného bytu. Úžasné! To by znamenalo, že vyše 100tisíc Bratislavčanov si chce v tomto roku kúpiť nový byt.
Je to reálne? Určite nie – či už preto, že štvorcový meter obytnej plochy v hlavnom meste dnes stojí priemerne 66tisíc korún, čo plány mnohých respondentov určite zreálni, a koniec koncov aj preto, že v Bratislave sa ročne dokončí iba o čosi viac než 5700 nových bytov.
Alebo iný prieskum s titulkom „Na Slovensku aktívne športuje 41 percent ľudí“. Fúha, to sme teda asi jedna z najaktívnejšie športujúcich krajín sveta! No keď sa dočítate, že najpopulárnejším športom je turistika, olympijské nádeje na zlato sa razom rozplynú.
Isteže, rovnako ako stotisíc Bratislavčanov si môže „plánovať“ kúpiť vlastný byt, tak aj 41 % obyvateľov Slovenska si môže myslieť, že „aktívne športuje“. Stačí sa ich opýtať, no nie?
Ibaže zjednodušujúcim „opytovaním sa“ na izolované a nejasne definované pojmy to prieskumníci často zvyknú iba viac zahmliť.
Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant, United Consultants