Rok predtým, keď mala 37, mala inauguračnú prednášku pred vedeckou radou Univerzity Komenského.
BRATISLAVA. Keď Alici Vančovej prezident odovzdával menovací dekrét, mala tridsaťosem. Hovorí, že v humanitných vedách sa to často nestáva, bolo to dosť neobvyklé. Stala sa tak jednou z najmladších vysokoškolských profesoriek. Dnes je garantkou odboru špeciálna pedagogika pre doktorandské štúdium a rovnako garantuje v tomto odbore aj magisterský študijný program doplnený o poradenstvo.
Hovorí, že na ich katedre sa podarila generačná výmena bez problémov. "Je nás okolo dvadsaťštyri, z toho je veľa mladých, čomu som rada. Teší ma, že odbor nezanikne na starobu, že sa bude rozvíjať, lebo v mladých je potenciál."
Generačná otázka
Keď pred dvadsiatimi dvomi rokmi začala študovať špeciálnu pedagogiku, vôbec netušila, že po jej skončení už z fakulty neodíde. Ešte pred promóciami dostala ponuku zostať a urobiť si ašpirantúru. Aj váhala, aj ju museli prehovárať. Zvážila perspektívy v odbore a zostala.
Svoje urobila aj autorita školiteľa docenta Baja, dnes už dôchodcu, ktorý ju ovplyvnil odborne aj ľudsky.
Prelomové roky v školstve ju zachytili na poste odbornej asistentky. Chystal sa nový zákon o vysokých školách, v ktorom boli potrební garanti pre študijné odbory. "Humanitné odbory práve riešili generačnú otázku, starší kolegovia mali už preddôchodkový vek, stredná generácia docentov a profesorov chýbala," hovorí Alica Vančová. Študijné odbory nemal kto garantovať. "Tá situácia bola taká, že mladí asistenti dostali priestor a šancu. Mňa to tešilo, aj keď podmienky neboli jednoduché, Univerzita Komenského má jedny z najťažších kritérií na habilitovanie a inaugurovanie."
Aby odbor nezanikol a mohol ďalej fungovať, začala Alica Vančová hneď po svojej habilitácii uvažovať o budúcej inaugurácii. Podľa nej to bola nielen otázka potrieb odboru, ale aj zodpovednosti voči ľuďom, čo sú tu.
Nová koncepcia odboru
Alica Vančová sa netají tým, že na ceste za titulom profesorky jej tak trochu pomohli aj okolnosti.
"Mojím zameraním je pedagogika mentálne a viacnásobne postihnutých detí. Ťažko mentálne a viacnásobne postihnuté deti boli predtým ako kategória opomínané a oslobodené od povinnej školskej dochádzky. Dnes je to už minulosť, so všetkými takýmito deťmi bez ohľadu na stupeň postihnutia sa pracuje," hovorí prodekanka.
Pod novú koncepciu odboru a vzdelávania týchto detí sa podpísala práve Alica Vančová. Jej prvá publikácia sa venovala pedagogike viacnásobne postihnutých na Slovensku. "Bolo to pole neorané a práve údaje z tejto monografie sa doma aj vo svete najčastejšie citujú," hovorí.
Na konte má stovku citácií.
Nový študijný program
Na katedre špeciálnej pedagogiky dnes pôsobia okrem profesorky Vančovej ďalší dvaja profesori v dôchodkovom veku a strednú generáciu zastupujú traja docenti. Štvrtý docent sa črtá, je v habilitačnom pokračovaní, tak možno do polroka by sa mohol stať docentom.
"Veľmi ma to teší, lebo budeme môcť ponúknuť nové študijné programy, viem, že o ne bude záujem, intenzívne rozmýšľame nad pedagogikou pre deti s poruchami učenia a správania a nad integratívnou pedagogikou. Tieto predmety máme teraz v rámci výučby, ale aby sme otvorili samostatný študijný program, na to potrebujeme garanta docenta. V teréne by mali tieto programy určite odozvu," hovorí Alica Vančová.