V opere SND dnes straší démon rutiny a približnosti

Darmo sa diskutuje, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. V Opere SND víťazí pohodlná provinčná rutina.

Koniec osláv, treba hovoriť o kvalite.Koniec osláv, treba hovoriť o kvalite. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Zažil ho asi každý bratislavský milovník opery – sklamanie z predstavenia v SND, ktoré v po­rovnaní s nahrávkami alebo zahraničnými predstaveniami pôsobí, akoby speváci a hudobníci „išli na tri valce“. Rozčarovanie z rutiny a približnosti, ktorá je nepriateľom hudby aj divadla.

Démon približnosti to má v našej opere opäť o niečo lepšie. Netvrdím, že za riaditeľa Mariá­na Chudovského (2002 – 2006) bolo všetko, ako má byť. Ale Chudovský bol po väčšinu večerov v opere, a keď bolo predstavenie slabé, tak problém riešil. Nová generálna riaditeľka začala tým, že najlepšieho oper­ného riaditeľa v širokom okolí odvolala. Tí, ktorí sa odvtedy striedajú na jeho stoličke, majú zvu­čné mená, ale ich čas je príliš drahý na to, aby vysedávali na predstaveniach, v ktorých sami neúčinkujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po dlhšom čase som bol na predstavení Čajkovského Eugena Onegina. Keď bol Onegin nový, bola to z divadelnej stránky najlepšia operná inscenácia v SND, inscenácia kvality, aká je zriedkavá aj vo Viedni. Hudobne bola tiež viac-menej v poriadku, aj keď orchester v nepatrične skro­m­nom obsadení znel tak trochu ako „salónka“.

Dnes je všetko inak. Orchester hrá s chybami, v slabej súhre a bez napätia, dirigent rezignuje na veľkú časť výrazových nuáns, na ktorých je Čajkovského hudba založená. Absolútne zanedbaná je kategória ticha – pau­zy, takej dôležitej v tejto partitúre. Akoby pán dirigent nechcel prítomných zdržiavať dlhšie, než je nevyhnutné. Jedinú dramatickú pauzu v pravom zmysle slova si za celý večer vynúti predstaviteľ Onegina Pa­vol Remenár.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa týka réžie, dá sa povedať, že už nejde iba o falošné tóny, ale že speváci-herci mie­s­tami hrajú v iných tóninách. Niekto svoju rolu prehráva a karikuje, niekto sa tvári indife­rent­ne, a všetkých spája poloimprovizačný spôsob narábania s režisérovým aranžmán v štýle nonšalantnej približnosti.

Jednoliate a rytmické javiskové dianie, ako ho vymyslel režisér, sa stráca. Herecky najsilnejšie okamihy večera sú príznačne tie, kde sa nežiada súhra – sólové scény hlavných hrdinov mimo javiska, na „mostíku“ vysunutom do hľadiska.

Blíži sa hosťovanie SND s inscenáciou Čajkovského Eugena Onegina na zahraničnom festivale. Jej režisér Peter Konwitschny sa obrátil na SND s návrhom, aby do Bratislavy na pár dní prišla jeho spolupracovníčka, asistentka réžie z Lipska a realizovala niekoľko „oprašovacích“ režijných skúšok.

SkryťVypnúť reklamu

Zamietavá e­mailová odpoveď nášho operného riaditeľa Olivera Dohnányiho, ktorú Kon­witschny zo starej známosti preposlal autorovi týchto riadkov, je pozoruhodná. Jednak z nej cítiť, že Konwitschny nie je poslanec NR SR, ani funkcionár ministerstva kultúry, ani člen predstavenstva sponzorského podniku – a že teda nie je dôvod byť k nemu prehnane zdvorilý. A rozhodnutím, že pani z Lipska (ktorá z finančnej stránky určite pre divadlo nepredstavuje problém) u nás nepotrebujeme, pán riaditeľ osvetlil aj svoj hodnotový rebríček a vlastne definoval, čo je to opera.

Darmo budú intelektuáli v časopise Hudobný život obšírne diskutovať o tom, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. Odteraz je jasné, že divadlo je vedľajšie. Dôkazom je Onegin, špičková svetová réžia rozriedená podľa bratislavského receptu, kde pôvodinu budú pripomínať pomaly len kulisy, kostýmy a mechanicky kopírované meno režiséra na mesačnom plagáte. Ale mýlil by sa ten, kto by si myslel, že hudba vyhrala. Aj ona len zriedka vyhráva nerovný boj s démonom približnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Nové vedenie SND zlepšilo imidž firmy a zvýšilo ceny. Produkt, ktorý sa ponúka bežnému návštevníkovi opery, však často lepší nie je, skôr naopak. Pritom bratislavská opera disponuje kvalitnými sólistami, aj orchester a zbor sú schopné výkonov na medzinárodnej úrovni. Ak sa však repertoárový systém, v ktorom sa strieda viac ako dvadsiatka diel, spojí s pohodlnou provinčnou rutinou – povedomím, že „však to stačí“, z umeleckej inštitúcie sa stáva fabrika. Ale prevádzkovať fabriku má zmysel len vtedy, keď je zisková. A ziskovosť, myslím si, v tomto prípade zatiaľ nie je reálna. Lebo takí bohatí a nenároční my diváci predsa len ešte nie sme.

Autor: Vladimír Zvara (Autor je vysokoškolský učiteľ a bývalý dramaturg opery SND)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 341
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 902
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 689
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 181
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 698
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 300
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 707
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 604
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu