STV možno príde o reklamu

Favorit na riaditeľa televízie s nápadom STV bez reklamy potešil súkromných vysielateľov aj ministra kultúry.

Štefan Nižňanský je favoritom voľby riaditeľa STV.Štefan Nižňanský je favoritom voľby riaditeľa STV. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Reklama by mala z verejnoprávnej televízie postupne úplne vymiznúť alebo by jej malo byť výrazne menej, myslí si favorit voľby nového riaditeľa Slovenskej televízie Štefan Nižňanský.

„Nie je to moje rozhodnutie, ale možnosť, ktorú ponúkam,“ hovorí kandidát, ktorý má pred zajtrajšou voľbou v Rade STV najväčšie šance a podporu vládnych strán.

Markíze a Joj sa to páči

Zrušenie či obmedzenie reklamných blokov by bola dobrá správa pre divákov v tom, že by mohli sledovať programy bez prerušenia. Reklama však STV prináša niečo medzi štvrtinou a pätinou jej ročných príjmov, je to okolo 500 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O zámere, ktorý Nižňanský odprezentoval v sobotu, sa hovorí medzi vysielateľmi už dlhšie. Vo svojom projekte ho mal aj Radim Hreha posledný riaditieľ STV. Vyhovuje komerčným televíziám. Znamenal by, že inzercia, ktorá vypadne z STV, skončí v najsilnejších televízi­ách, v Markíze a Joj.

„Zníženie reklamy v STV aj v Slovenskom rozhlase je naša zásadná agenda v asociácii,“ povedal za Asociáciu súkromných televíznych a rozhlasových vysielateľov Václav Mika, šéf Markízy.

Minister kultúry Marek Maďarič nepovažuje za reálne úplné odstránenie reklamy z STV, no vie si predstaviť, že by postupne ubúdala. Predtým musí vidieť zlepšené financovanie STV cez efektívnejší výber úhrad aj prostredníctvom zmluvy so štátom. „Považoval by som to za prínos pre celý duálny systém, v ktorom by sa podčiarklo nekomerčné zameranie STV oproti vysielaniu súkromných vysielateľov zameraných primárne na sledovanosť ako prostriedok na zabezpečenie ich prevádzky a zisku.“

SkryťVypnúť reklamu

Audiovizuálny fond

Výrazne zníženie, či až odstránenie reklamy Nižňanský vidí v horizonte štyroch až piatich rokov. Koncesionárske poplatky zvyšovať nechce. Stratu príjmov by nahradil peniazmi z práve vznikajúceho audiovizuálneho fondu, ktorého osud je zatiaľ neistý. „Dalo by sa dohodnúť s ministerstvom financií a kultúry aj s komerčnými televíziami o napĺňaní audiovizuálneho fondu tak, že by súkromné televízie mali väčší podiel z reklamného koláča a mohli by prispievať na pôvodnú tvorbu,“ vysvetľuje Nižňanský.

Prvý krok však plánuje úplne opačný - príjmy z reklamy chce zdvihnúť až na 700 miliónov ročne s tým, že ju chce sústrediť na športovom kanáli, ktorý začne vysielať od letnej olympiády. „Sú tam väzby na investorov a podporovateľov športu.“

SkryťVypnúť reklamu

Mediálny analytik a bývalý člen Rady STV Miroslav Kollár nevidí na odstránenie reklamy z STV dôvod. „Mala by problém nakupovať práva k niektorým programom, čo by postihlo najmä športový kanál.“ Napríklad futbalová Liga majstrov má globálnych reklamných partnerov, bez ktorých sa nemôže vysielať. Podpredseda rady Peter Malec hovorí, že reklama je silným pilierom finacovania STV.

Väčšina reklamu má

Ak by malo ísť o postupné znižovanie podielu reklamy vo vysielaní STV, malo by sa to podľa Kollára diať až v čase nástupu nových digitálnych staníc na trh, aby mali reálnu šancu pobiť sa o časť reklamného koláča STV. „Prepustiť reklamné príjmy STV, nech už je to výsledok akéhokoľvek handlu, napríklad súhlasu súkromných vysielateľov s ich príspevkami do Audiovizuálneho fondu súčasným vysielateľom, znamená opätovnú deformáciu reklamného trhu a faktické znemožnenie nástupu nových vysielateľov po digitalizácii TV vysielania,“ povedal Kollár.

SkryťVypnúť reklamu

Krajiny, kde verejnoprávna televízia nevysiela reklamu (Veľká Británia, škandinávske krajiny), patria medzi výnimky a diváci tam platia podstatne vyššie poplatky ako na Slovensku. Vo väčšine krajín je stanovený 10-percentný podiel z celkového času vysielania. STV má povolený len trojpercentný podiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu