BRATISLAVA. Reklama by mala z verejnoprávnej televízie postupne úplne vymiznúť alebo by jej malo byť výrazne menej, myslí si favorit voľby nového riaditeľa Slovenskej televízie Štefan Nižňanský.
„Nie je to moje rozhodnutie, ale možnosť, ktorú ponúkam,“ hovorí kandidát, ktorý má pred zajtrajšou voľbou v Rade STV najväčšie šance a podporu vládnych strán.
Markíze a Joj sa to páči
Zrušenie či obmedzenie reklamných blokov by bola dobrá správa pre divákov v tom, že by mohli sledovať programy bez prerušenia. Reklama však STV prináša niečo medzi štvrtinou a pätinou jej ročných príjmov, je to okolo 500 miliónov korún.
O zámere, ktorý Nižňanský odprezentoval v sobotu, sa hovorí medzi vysielateľmi už dlhšie. Vo svojom projekte ho mal aj Radim Hreha posledný riaditieľ STV. Vyhovuje komerčným televíziám. Znamenal by, že inzercia, ktorá vypadne z STV, skončí v najsilnejších televíziách, v Markíze a Joj.
„Zníženie reklamy v STV aj v Slovenskom rozhlase je naša zásadná agenda v asociácii,“ povedal za Asociáciu súkromných televíznych a rozhlasových vysielateľov Václav Mika, šéf Markízy.
Minister kultúry Marek Maďarič nepovažuje za reálne úplné odstránenie reklamy z STV, no vie si predstaviť, že by postupne ubúdala. Predtým musí vidieť zlepšené financovanie STV cez efektívnejší výber úhrad aj prostredníctvom zmluvy so štátom. „Považoval by som to za prínos pre celý duálny systém, v ktorom by sa podčiarklo nekomerčné zameranie STV oproti vysielaniu súkromných vysielateľov zameraných primárne na sledovanosť ako prostriedok na zabezpečenie ich prevádzky a zisku.“
Audiovizuálny fond
Výrazne zníženie, či až odstránenie reklamy Nižňanský vidí v horizonte štyroch až piatich rokov. Koncesionárske poplatky zvyšovať nechce. Stratu príjmov by nahradil peniazmi z práve vznikajúceho audiovizuálneho fondu, ktorého osud je zatiaľ neistý. „Dalo by sa dohodnúť s ministerstvom financií a kultúry aj s komerčnými televíziami o napĺňaní audiovizuálneho fondu tak, že by súkromné televízie mali väčší podiel z reklamného koláča a mohli by prispievať na pôvodnú tvorbu,“ vysvetľuje Nižňanský.
Prvý krok však plánuje úplne opačný - príjmy z reklamy chce zdvihnúť až na 700 miliónov ročne s tým, že ju chce sústrediť na športovom kanáli, ktorý začne vysielať od letnej olympiády. „Sú tam väzby na investorov a podporovateľov športu.“
Mediálny analytik a bývalý člen Rady STV Miroslav Kollár nevidí na odstránenie reklamy z STV dôvod. „Mala by problém nakupovať práva k niektorým programom, čo by postihlo najmä športový kanál.“ Napríklad futbalová Liga majstrov má globálnych reklamných partnerov, bez ktorých sa nemôže vysielať. Podpredseda rady Peter Malec hovorí, že reklama je silným pilierom finacovania STV.
Väčšina reklamu má
Ak by malo ísť o postupné znižovanie podielu reklamy vo vysielaní STV, malo by sa to podľa Kollára diať až v čase nástupu nových digitálnych staníc na trh, aby mali reálnu šancu pobiť sa o časť reklamného koláča STV. „Prepustiť reklamné príjmy STV, nech už je to výsledok akéhokoľvek handlu, napríklad súhlasu súkromných vysielateľov s ich príspevkami do Audiovizuálneho fondu súčasným vysielateľom, znamená opätovnú deformáciu reklamného trhu a faktické znemožnenie nástupu nových vysielateľov po digitalizácii TV vysielania,“ povedal Kollár.
Krajiny, kde verejnoprávna televízia nevysiela reklamu (Veľká Británia, škandinávske krajiny), patria medzi výnimky a diváci tam platia podstatne vyššie poplatky ako na Slovensku. Vo väčšine krajín je stanovený 10-percentný podiel z celkového času vysielania. STV má povolený len trojpercentný podiel.