CHICAGO, BRATISLAVA. „Augustový termín na prvý let Dreamlineru nie je ani ťažko zvládnuteľný, ani príliš skorý,“ vyhlásil Mike Bair v júli minulého roku pri prvom predvádzaní „lietadla snov“ – Dreamlinera. O dva mesiace ho na poste šéfa projektu 787 pre meškania nahradil Pat Shanahan.
Dvadsaťpercentná úspora paliva, väčšie okná, ktoré stmavnú po stlačení gombíka či internet na palube. To všetko sľuboval technický zázrak – Dreamliner 787. Boeing ho predstavil v júli minulý rok s tým, že do mesiaca ho aj otestuje. Teraz hrozí, že lietadlo nevzlietne skôr než koncom tohto roka.
Na model čaká vyše 50 aeroliniek, ktoré si objednali takmer deväťsto Dreamlinerov. Boeingu to malo doniesť tržby približne 150 miliárd eur. Po treťom odložení dodania 787 im trpezlivosť dochádza a začínajú si pýtať odškodnenie.
Boeing bude platiť
Prvou, ktorá Boeing požiadala o kompenzáciu, je podľa denníka Financial Times spoločnosť Air New Zealand. Tieto aerolinky si objednali osem strojov, ktoré mali dostať v roku 2010. Po troch odkladoch to nebude skôr než 2012.
Kompenzáciu bude chcieť napríklad aj All Nippon Airlines, ktoré si lietadlá objednali ako prvé. Chceli ich 50 a podľa pôvodného plánu ich mali dostať na budúci mesiac. Od Boeingu bude za meškanie chcieť zľavy na lietadlá.
Akým spôsobom si budú ostatné spoločnosti svoje nároky uplatňovať, zatiaľ nie je jasné.
Boeing tvrdí, že problémy spôsobili ich subdodávatelia. Američania totiž prišli s myšlienkou, že väčšina súčiastok lietadla budú vyrábať subdodávatelia.
Samotný závod Boeingu v americkom Everette by ich mal potom najmä montovať dokopy. Problémy majú firmy, ktoré tieto súčiastky majú dodať.
A nie sú to len problémy technologické. Alenia Aeronautica, ktorá vyrába časti trupu, v súčasnosti tvrdí, že jej meškanie súvisí s odstraňovaním olivového hája, ktorý stál na mieste jej nového závodu.
Na zadnej časti trupu zasa pracuje spoločnosť Vough. Tá Boeingu skomplikovala výrobu tým, že časť svojej práce delegovala ďalej, čím sa pravý vinník meškania hľadá oveľa ťažšie.
Keď sa prestane dariť
Boeing netrápia len kompenzácie pre čakajúcich zákazníkov. Musí sa popasovať aj s výhradami amerických federálnych inšpektorov. Tí tvrdia, že internet, ktorý majú na palube využívať cestujúci, je prepojený s navigačným systémom. Lietadlo sa tak môže stať obeťou hakerov.
A o svoje sa najnovšie podľa webu CNN hlási aj majiteľ Svetového obchodného centra Larry Silverstein. Žaluje Boeing a niekoľko ďalších spoločností o vyše dvanásť miliárd dolárov. Podľa neho totiž aj ony nesú časť zodpovednosti za teroristický útok na dvojičky.
Najväčší problémov pre Boeing tradične predstavuje Airbus, ktorému meškanie Dreamlineru nahráva najviac. Austrálske aerolinky Qantas sa už na Airbus obrátili. Objednali si šesť strojov typu A330.
Airbus navyše nedávno získal zákazku od samotnej Americkej armády. Tankovacie lietadlá približne za 18 miliárd eur bude vyrábať aj napriek tomu, že nevytvorí toľko pracovných miest pre Američanov ako Boeing.
Ešte nedávno to bol pritom práve Airbus, ktorý riešil podobné problémy. Meškal totiž so svojím superjumbom A380 celých osemnásť mesiacov. Vymenil preto päť šéfov a na kompenzáciách pre aerolinky zaplatil miliardy.
Zmeny plánov predstavenia Boeingu 787
pôvodný plán:
skúšobný let – august 2007
prvá dodávka – máj 2008
1. odklad:
skúšobný let – marec 2008
prvá dodávka – december 2008
2. odklad
skúšobný let – jún 2008
prvá dodávka – marec 2009
3. odklad
skúšobný let – koniec roka 2008
prvá dodávka – najskôr júl 2009
Kto chce odškodnenie
All Nippon Airlines – 50 lietadiel
British Airways – 24 lietadiel
Air New Zealand – 8 lietadiel