Boeing mešká ako Airbus

Lietadlo snov od Boeingu bude meškať minimálne rok. Na technický zázrak si vyše 50 aeroliniek bude musieť počkať. Chcú kompenzáciu, tak ako pred časom, keď bol v podobných problémoch konkurenčný Airbus.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

CHICAGO, BRATISLAVA. „Augustový termín na prvý let Dreamlineru nie je ani ťažko zvládnuteľný, ani príliš skorý,“ vyhlásil Mike Bair v júli minulého roku pri prvom predvádzaní „lietadla snov“ – Dreamlinera. O dva mesiace ho na poste šéfa projektu 787 pre meškania nahradil Pat Shanahan.

Dvadsaťpercentná úspora paliva, väčšie okná, ktoré stmavnú po stlačení gombíka či internet na palube. To všetko sľuboval technický zázrak – Dreamliner 787. Boeing ho predstavil v júli minulý rok s tým, že do mesiaca ho aj otestuje. Teraz hrozí, že lietadlo nevzlietne skôr než koncom tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na model čaká vyše 50 aeroliniek, ktoré si objednali takmer deväťsto Dreamlinerov. Boeingu to malo doniesť tržby približne 150 miliárd eur. Po treťom odložení dodania 787 im trpezlivosť dochádza a začínajú si pýtať odškodnenie.

Boeing bude platiť

Prvou, ktorá Boeing požiadala o kompenzáciu, je podľa denníka Financial Times spoločnosť Air New Zealand. Tieto aerolinky si objednali osem strojov, ktoré mali dostať v roku 2010. Po troch odkladoch to nebude skôr než 2012.

Kompenzáciu bude chcieť napríklad aj All Nippon Airlines, ktoré si lietadlá objednali ako prvé. Chceli ich 50 a podľa pôvodného plánu ich mali dostať na budúci mesiac. Od Boeingu bude za meškanie chcieť zľavy na lietadlá.

Akým spôsobom si budú ostatné spoločnosti svoje nároky uplatňovať, zatiaľ nie je jasné.

SkryťVypnúť reklamu

Boeing tvrdí, že problémy spôsobili ich subdodávatelia. Američania totiž prišli s myšlienkou, že väčšina súčiastok lietadla budú vyrábať subdodávatelia.

Samotný závod Boeingu v americkom Everette by ich mal potom najmä montovať dokopy. Problémy majú firmy, ktoré tieto súčiastky majú dodať.

A nie sú to len problémy technologické. Alenia Aeronautica, ktorá vyrába časti trupu, v súčasnosti tvrdí, že jej meškanie súvisí s odstraňovaním olivového hája, ktorý stál na mieste jej nového závodu.

Na zadnej časti trupu zasa pracuje spoločnosť Vough. Tá Boeingu skomplikovala výrobu tým, že časť svojej práce delegovala ďalej, čím sa pravý vinník meškania hľadá oveľa ťažšie.

Keď sa prestane dariť

Boeing netrápia len kompenzácie pre čakajúcich zákazníkov. Musí sa popasovať aj s výhradami amerických federál­nych inšpektorov. Tí tvrdia, že internet, ktorý majú na palube využívať cestujúci, je prepojený s navigačným systémom. Lietadlo sa tak môže stať obeťou hakerov.

SkryťVypnúť reklamu

A o svoje sa najnovšie podľa webu CNN hlási aj majiteľ Svetového obchodného centra Larry Silverstein. Žaluje Boeing a niekoľko ďalších spoločností o vyše dvanásť miliárd dolárov. Podľa neho totiž aj ony nesú časť zodpovednosti za teroristický útok na dvojičky.

Najväčší problémov pre Boeing tradične predstavuje Airbus, ktorému meškanie Dreamlineru nahráva najviac. Austrálske aerolinky Qantas sa už na Airbus obrátili. Objednali si šesť strojov typu A330.

Airbus navyše nedávno získal zákazku od samotnej Americkej armády. Tankovacie lietadlá približne za 18 miliárd eur bude vyrábať aj napriek tomu, že nevytvorí toľko pracovných miest pre Američanov ako Boeing.

Ešte nedávno to bol pritom práve Airbus, ktorý riešil podobné problémy. Meškal totiž so svojím superjumbom A380 celých osemnásť mesiacov. Vymenil preto päť šéfov a na kompenzáciách pre aerolinky zaplatil miliardy.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny plánov predstavenia Boeingu 787

pôvodný plán:

skúšobný let – august 2007

prvá dodávka – máj 2008

1. odklad:

skúšobný let – marec 2008

prvá dodávka – december 2008

2. odklad

skúšobný let – jún 2008

prvá dodávka – marec 2009

3. odklad

skúšobný let – koniec roka 2008

prvá dodávka – najskôr júl 2009

Kto chce odškodnenie

All Nippon Airlines – 50 lietadiel

British Airways – 24 lietadiel

Air New Zealand – 8 lietadiel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 537
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 220
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 703
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 936
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 953
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 907
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 815
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 463
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu