ať apsoň morálnu podporu?
Anonym, Livermore, Kalifornia, USA
Keby tak riaditelia mohli vidieť budúcnosť, však? No tak! Prirodzene, že nikoho v celej organizácii by nemali ignorovať alebo zosmiešňovať. Tak znie pravidlo a každý riaditeľ, ktorý ho poruší, je hlupák.
Ale musíte trochu pribrzdiť s kritikou riaditeľov, pokiaľ ide o inovácie. Ako majú obyčajní smrteľníci vedieť, či je zamestnanec lopotiaci na sľubnom projekte nový Bill Gates alebo len vizionár odčerpávajúci zdroje?
Faktom je, že nie každý bádateľ, či už hľadá nové svety v garáži alebo vo firemnom laboratóriu, skončí tak, že objaví ďalšiu senzáciu. Niektorí sú len diletanti. Niektorí snívajú. A niektorí, napriek svojmu mozgu, ambíciám a úprimnosti sa prosto nesústredia na to pravé z hľadiska trhu.
Niet teda divu, že mnohí skúsení manažéri majú problém s poskytovaním morálnej podpory adeptom na inovácie zo svojich radov a ledva sa ubránia vzdychom, keď si títo ľudia vyžiadajú ľudí, čas a financie navyše, ako sa často stáva.
Vaša otázka však upozorňuje ešte na jednu tému, ktorá je pre obchodný úspech dôležitejšia, ako vhodné kŕmenie a opatrovanie nádejných inovačných guru. Ide o to, kde a ako k inováciám vlastne dochádza, a to je trochu mätúca téma.
Všade na svete, pri stretnutiach s obchodnými skupinami najrozličnejších typov a veľkostí, počujeme ľudí glorifikovať inovácie – hovoria o nich ako o revolučnom prielome, ktorý mení to, ako celé odvetvia fungujú, alebo to, ako sa celé skupiny zákazníkov správajú.
Pýtajú sa nás, ako by mali byť spoločnosti zorganizované, aby vytvorili ďalší iPod a ako riadiť ľudí, aby vytvorili (alebo pritiahli) hviezdy.
Takéto otázky sú celkom v poriadku: Niekedy inovačnú vojnu vyhrá úžasná novučičká aplikácia alebo génius so svojím heuréka. No oveľa častejšie neprichádza inovácia ako jednorazový zásah bleskom, ale v prírastkoch, po kúskoch, ukovaná pestrou kombináciou spolupracovníkov zhora, zdola a z celej organizácie, ktorí sa potia a vyžmýkajú ju zo zákopov. To je sotva okázalé; ale zato silné.
Teraz sa nemýľte. Taká opakujúca sa, spoločná inovácia sa neobjaví náhodou. Môže k nej prísť len vtedy, keď riaditelia povzbudzujú a celá organizácia sa a ňu zameria, priam nábožne zapálená za spoločnú vec.
Ústredná myšlienka tohto sústredenia je jednoduchá: Inovácia je tak dôkladne prerastená v práci každého – áno, každého – že každý zamestnanec prichádza do práce s myšlienkou: „Dá sa nájsť lepší spôsob, ako robiť veci, ktoré tu robíme? Ako môžeme zlepšiť svoje výrobky a služby?“ Vďaka tomu ľudia dychtia podeliť sa o nové výrobné alebo postupové nápady s kolegami a prijať vedomie, že ako organizácia môžete vyhrať len vtedy, ak je zaangažovaný mozog každého jedného pracovníka.
Prirodzene, riaditelia zažijú väčší rozkvet pracovného postoja, keď dôslednej odmeňujú iniciatívu zvýšením platu a odmenami a čím viac ho oslavujú v rámci podnikovej kultúry, pričom ľudí s inovatívnymi tipmi dávajú za vzor, či už ich nájdu vnútri firmy alebo vonku.
No toto zameranie je najúčinnejšie, keď sa spája s inštitucionalizovaným procesom, ktorý spája zamestnancov z rôznych úrovní a funkcií a za pomoci facilitátora ich vyprovokuje, aby diskutovali a riešili problémy ako tím.
Účel týchto stretnutí je vždy rovnaký – priviesť rozhovory o inovácii k ľuďom, čo majú najbližšie k výrobkom, službám a procesom. Takže často sú skutočnými géniami práve oni – a nápady, ktoré spoločne vytvoria, často nechajú ďaleko za sebou konkurenciu, čakajúcu na ohromujúci prielom.
Iróniou osudu prišiel váš list v deň, keď sme dostali otázku z Chicaga „Ako mám predstaviť svoj návrh na inováciu, keď nerobím v zlepšovacom oddelení a výrobok by zrejme len prospel ďalšiemu obchodu našej spoločnosti?“
Pomysleli sme si, aké smutné – ďalšia firma, ktorej vedenie rozšírilo dojem, že inovácie môžu prísť len od niekoľkých vyvolených. Prirodzene, že ideálne je, keď od nich prichádzajú.
No predstavte si možnosti a úžasnú silu – nehovoriac už o zábave – keď firma zaangažuje na inováciách všetkých svojich zamestnancov a ďalšícj účastníkov tohto procesu.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.