jú, počet obyvateľov Záhorskej Bystrice stúpne o osemdesiat percent.
Stavebný rozmach, ktorý v uplynulých rokoch zasiahol Záhorskú Bystricu s 3111 obyvateľmi prihlásenými k tvalému pobytu neutícha. Vlani v tejto bratislavskej mestskej časti pribudli ďalšie rodinné domy a skolaudované boli i dva bytové domy v centre.
Hoci sú už na jej území lokality, kde nie je priestor pre ďalšiu výstavbu - takou je napríklad Strmý vŕšok, kde počas desiatich rokov vyrástli asi dve stovky luxusných rodinných domov - možnosti bývania sa v najbližšom čase rozšíria napríklad na Bratislavskej ulici. Práve tu chce MONO, dcérska spoločnosť islandského holdingu KGS v rámci projektu Rezidencia Záhorská, do konca roku 2010 dokončiť sedem domov s takmer tromi stovkami bytov. V severozápadnej časti Záhorskej Bystrice v oblasti Vlkovka by mala postaviť firma Opera 42 átriových a šesť bytových domov.
V intraviláne mestskej časti podľa zástupcov miestneho úradu už nie je priestor pre výstavbu väčšieho rozsahu, naopak extravilán ponúka veľké plochy na výstavbu obytných súborov, ale i logistiku a občiansku vybavenosť.
Polhodinka dopravou
Spojenie s centrom Bratislavy obyvateľom i návštevníkom Záhorskej Bystrice, ktorí necestujú vlastným autom, zabezpečuje expresný autobus číslo 37. Cesta spod Nového mosta cez Patrónku a Lamač k Miestnemu úradu trvá podľa harmonogramu necelú polhodinu.
V ranných hodinách medzi piatou a ôsmou hodinou premáva spoj zo Záhorskej Bystrice päťkrát za hodinu, od ôsmej do štrnástej hodiny v dvadsaťminútových intervaloch. Spojenie s mestom sa opäť zhusťuje v popoludňajších hodinách. Po ôsmej hodine večer z hlavného mesta smerujú do mestskej časti už len dva spoje za hodinu a posledný spod Nového mosta odchádza krátko po jedenástej večer. Od pol dvanástej raz za hodinu vychádza nočný spoj z hlavnej železničnej stanice.
Záťaž ciest
Napriek tomu veľká časť obyvateľov Záhorskej Bystrice, ale aj obcí a miest ležiacich neďaleko jej hraníc, smeruje do mesta vlastným vozidlom. To znamená veľký nápor na cestnú sieť. Starosta mestskej časti Vladimír Kubovič hovorí, že bez vybudovania štvorprúdovej cesty nie je ďalší stavebný rozmach v Záhorskej Bystrici a priľahlých obciach predstaviteľný či udržateľný. Momentálne predstavitelia mestskej časti začínajú rokovať o rozšírení komunikácie s magistrátom i dopravným inšpektorátom.
V katastri Záhorskej Bystrice by potrebovali doriešiť aj problém na križovatke ulíc Čs. tankistov a Bratislavská. Doteraz predložené dopravné riešnia preukázali, že križovatku nie je možné riešiť ani kruhovým objazdom a v súčasných priestorových podmienkach ani sveteľnou signalizáciou.
Rozširovanie služieb
V investičnej činnosti nezaháľa ani mestská časť. V uplynulom roku ukončila výstavbu Námestia Rodiny, Ľudového domu s remeselným dvorom i nového sídla miestneho úradu ako nadstavby spoločenského domu. Ak sa jej podarí zabezpečiť prostriedky, mal by sa tento alebo budúci rok objekt spoločenského domu rozšíriť o ďalšiu časť, vyhradenú na penzión pre turistov. V mestskej časti nechýba základná občianska vybavenosť - obchody i služby, škola ani škôlka. <
Daň z nehnuteľností
(vybrané sadzby v Sk/m2)
Daň zo stavieb:
Rodinný dom 9
Záhradná chata 27
Garáž 36
Podnikateľské objekty, priemyselné stavby 112
Ostatné stavby 50
Daň z bytov:
Byty 9
Nebytové priestory 18
Zdroj: VZN hl. mesta SR Bratislavy
Pohľad do histórie
Do obdobia, keď sa na území usídlil ľud s lineárnou keramikou, siahajú stopy trvalého usídlenia Záhorskej Bystrice. Praveké osídlenie paralelne pretrvávalo pozdĺž Vápeníckeho potoka, kde sa v priebehu storočí vystriedalo viacero kultúr. Archeologické nálezy z neskorších období dokumentujú prítomnosť Keltov, Rimanov i germánskych kmeňov. S osídlením Slovanmi sa stretávame od polovice šiesteho storočia. Medzi najvýznamnejšie náleziská patrí rozsiahle slovansko-avarské pohrebisko v lokalite Lokvy, kde sa na základe nálezov zbraní a rôznych kovaní dokumentuje vyše dvestoročná symbióza týchto etník.
www.zahorskabystrica.sk