BRATISLAVA. V sedemtisícovom meste Rajec v žilinskom okrese postaví Tesco tento rok svoj prvý supermarket z dreva.
V tejto pôvodom britskej obchodnej sieti bude rajecký obchodný dom minimálne v strednej Európe unikát. Tesco si na ňom overí, ako veľmi oceňujú zákazníci ekologické riešenia a či drevené obchody môžu firme v budúcnosti pomôcť znižovať náklady.
Ekologický a ekonomický
Okrem toho, že väčšina rajeckého Tesca bude z dreva a izolácia z ovčej vlny, malo by mať aj prívlastok nízkoenergetický. Hovorkyňa slovenského Tesca Oľga Hrnčiarová pripomína snahu firmy do roku 2020 znížiť oproti terajšku spotrebu energie na polovicu.
Tesco sa ako ekologicky rozmýšľajúca firma prezentuje aj v súčasnosti, vyrába a predáva napríklad plne recyklovateľné igelitky a prírodné nákupné tašky z juty.
V Rajci mali podľa primátora Jána Rybárika záujem stavať obchod viacerí. Tesco bolo najrýchlejšie pri zháňaní pozemkov. „Až potom sa nás spýtali, či to môže byť drevená stavba.“ Vysvetľuje, že keby malo Tesco dokumentáciu hotovú o pol roka skôr, bol by aj v Rajci betónový hypermarket. Rozhodnutie pre drevo ho teší a pripomína, že jeho mesto je ekologickými a energetickými projektmi známe už teraz.
Roman Vašík z firmy Rovex, ktorá stavia drevené budovy, vysvetľuje, že drevené budovy sa dajú postaviť aj veľmi rýchlo, čo ich však predraží.
„Ak drevenú budovu staviate z panelov a tie už hotové preveziete na miesto, je to neporovnateľne rýchlejšie, no vďaka dopravným nákladom rozhodne drahšie.“
Lebo je to lacnejšie
Ľudia sa podľa Vašíka pre drevené stavby zvyčajne nerozhodujú pre ekologické presvedčenie, ale vďaka možnosti ušetriť na energiách.
„Drevená budova ponúka o desatinu viac úžitkovej plochy ako bežná stavba,“ povedal.
Tesco chce byť jednotka všade
Reťazec Tesco prevádzkuje u nás 41 hypermarketov, 14 supermarketov a päť obchodných domov. Menšie predajne s plochou tritisíc štvorcových metrov stavia v mestách s 20-tisícmi obyvateľmi. Zatiaľ posledný supermarket otvorilo v Kráľovskom Chlmci.
Tisícmetrový obchod v Rajci bude stredne veľký supermarket. Podľa prieskumov trh s nákupnými centrami sa v menších mestách napĺňa. „Nad päťtisíc štvorcových metrov už dnes nestavia skoro nikto,“ povedal Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno.
Myslí si, že zo strany Tesca ide o marketingový ťah a snahu pretlačiť sa na trh stredne veľkých supermarketov, kde bude konkurovať Bille a supermarketom COOP Jednoty. Chce ukázať, že je jednotka vo všetkých formátoch. „Minimálne tri roky jednotkou v segmente tisícmetrových nebudú,“ myslí si o Tescu Drahovský. Problém vidí s pracovnou silou, ktorá musí byť v malom obchode viac ako len dokladač tovarov.
(mgl)