Dnes pôsobí na Slovensku mnoho zahraničných firiem a niektoré sú známe charakteristickou firemnou kultúrou, ktorá sa výrazne líši od našich domácich pomerov. Macdonaldovské čiapky a zástery sú viditeľné na prvý pohľad, úsmevne známe rozcvičky zamestnancov kórejských spoločností sa zasa rozšírili rýchlosťou blesku po internete. Tieto vonkajšie znaky však nie sú veľmi dôležité a spôsobujú omnoho menej problémov ako do očí menej bijúce spôsoby komunikácie a riadenia vo firme. Tie sú však pre každodenný život zamestnanca veľmi dôležité.
Dôvera až po večeri
Ak ste typ skôr družný, otvorený a komunikatívny, asi by vám ťažko padlo pracovať s vedúcim, ktorý sa k vám správa odmerane a nedôverčivo a svoje očakávania vám skôr naznačuje, ako jasne povie.
Práve v takejto situácii sa ocitla Zuzana, ktorá pracovala takmer dva roky v čínskej firme zaoberajúcej sa počítačovými technológiami.
„O Číňanoch sa hovorí, že vám začnú dôverovať až vtedy, keď vás pozvú k sebe na večeru. Vytvárajú skutočne dosť uzavretú spoločnosť a ťažko sa medzi nich dostať a získať si ich dôveru,“ opisuje svoje dojmy z pracovného kontaktu vo firme Zuzana. „Našinec na to nie je zvyknutý a mne to pri práci dosť prekážalo. Myslím si o sebe, že som lojálna, a preto mi tá nedôverčivosť bola nepríjemná. Aj keď som do určitej miery chápala, že si neuvedomujú, že sa správajú odťažito a mnohé veci myslia inak, ako ich chápeme my.“
Z Ameriky do Ázie – príliš nebezpečný skok
Mnohí prijali prácu v zahraničnej firme bez toho, aby zvážili, že odlišné kultúrne vzorce správania a komunikácie sa premietajú aj do riadenia firmy a vzťahov medzi kolegami. Dnes sa už o problémoch s tým spojených hovorí viac a ľudia niektoré rozdiely poznajú. Trebárs, že ázijské firmy sú prísne hierarchické a zamestnanci sú veľmi lojálni a zostanú v práci dlhšie vždy, keď to zamestnávateľ považuje za potrebné.
Preto personálni konzultanti neodporúčajú prácu v takejto firme príliš extrovertným povahám alebo tým, ktorí predtým roky pracovali napríklad pre americkú spoločnosť. Prejsť skokom z Ameriky do Ázie by podľa mnohých odborníkov mohlo znamenať doslova kultúrny šok.
Pre uzavretého človeka, ktorý nezvykne prejavovať iniciatívu a oceňuje skôr pevne zakotvené pravidlá a istoty, však môže byť takéto prostredie bezpečným prístavom.
Kravata a oblek sú nevhodné
Druhou stranou mince je napríklad uvoľnenejšia atmosféra v amerických alebo kanadských firmách. Tie sú ideálnym prostredím pre ambicióznych a tvorivých ľudí. Ak im neprekáža neustála nutnosť učiť sa nové veci a silný tlak na výkon, tu sa môžu rozvíjať a prispievať svojim dielom k dianiu vo firme.
„Silná extrovertná orientácia, tím a úspech na prvom mieste,“ opisuje českú pobočku kanadskej firmy stážista Michal Pribel. „Vo firme sa kladie dôraz na intenzívnu komunikáciu a neformálnosť. Napríklad džínsy a tričko sa považujú za primeranejšie pracovné oblečenie ako sako a kravata.“
Podľa odborníka na interkulturálny manažment Ivana Nového sa spektrum firemných kultúr v zásade pohybuje medzi dvoma krajnými hodnotami - univerzalistickou, ktorá nad sociálne vzťahy nadradzuje zákony a pravidlá (typické pre nemecké a americké firmy), a kultúrnym relativizmom, ktorý je charakteristický pre ázijské, románske alebo francúzske firmy a zdôrazňuje sociálne vzťahy.
Aj o týchto rozdieloch teda treba pri výbere pracovného miesta uvažovať.