Spor Jean–Marie Balestreho s Bernie Ecclestonom takmer priviedol Formulu 1 na okraj priepasti.
Neskorší nadšený fanúšik automobilového športu začal svoju kariéru neslávne. Počas druhej svetovej vojny kolaboroval s nemeckými okupačnými silami a bol členom francúzskych jednotiek SS. Po oslobodení tvrdil, že to bola tajná misia v službách odboja. Túto verziu, ale ani jej opak, sa dokázať nepodarilo. Údajní svedkovia boli mŕtvi a Balestre tak oficiálne nebol ani hrdinom, ani zradcom.
Po vojne sa popri práci vo francúzskych i medzinárodných motoristických organizáciách stal i vydavateľom. Založil časopis L'Auto-Journal, ovládol slávny denník Le Figaro.
V úlohe prezidenta Medzinárodnej federácie automobilového športu (FISA) presadil viacero zmien na zvýšenie bezpečnosti pretekárov. Zakázal aerodynamické podvozky i turbo, ale najviac ho neslávne preslávil boj o ovládnutie Formuly 1. Politický a ekonomický spor vošiel do histórie ako vojna FISA - FOCA.
Realitou formuly sa stali rozporuplné diskvalifikácie a bojkot pretekov. Hrozilo, že z Formule 1 sa stane súboj dvoch renaultov proti dvom ferrari. Spor bol napokon ukončený dohodou, podľa ktorej si športovú kotrolu zachovala FISA, komerčnú však získali majitelia tímov združení vo FOCA, vedení Bernie Ecclestonom a Maxom Mosleym.
* 9. 4. 1921
† 27. 3. 2008
Autor: jk